@xeoMe Er worden nogal verschillende definities van stage 1 en 1+ gebruikt. Bij VAG Techniek (destijds iig) was stage 1 een standaard map zonder rollenbank. Stage 1+ was dan inclusief rollenbank en dus op-maat afstelling. Omdat niet elke motor hetzelfde is kan met 1+ het maximale uit de motor gehaald worden, maar dat kan niet universeel (daar is stage 1 voor). Tevens zorgt 98 (of nog beter 102) voor een andere pingelgrens waardoor er meer vermogen uit gehaald kan worden voordat de motor gaat pingelen. Als je de auto op 98 of 102 afstelt en vervolgens 95 gaat tanken gaat de motor pingelen en zichzelf terug regelen, ergo weg extra vermogen.
Ik zelf heb gekozen voor 1+ omdat ik op-maat afstelling wilde (was overigens met externe box i.v.m. lease, had ook OBD gekund). Er is mij niet verteld dat ik RON98 moest tanken. Wel tijdens afstellen of ik er geen extra ethanol in wilde om 98 te te 'simuleren' als ik dat zou gaan tanken. Ik heb toen aangegeven dat dit niet kon i.v.m. lease en tankpas. Desondanks haalde ik met 95 na afstelling veel hogere waardes dan op de standaard mapping. Let wel, misschien is voor OBD het verschil tussen standaard en 1+ kleiner dan de standaard mapping die de box had, geen idee.
Ze hebben er bij VAG Techniek echt wel verstand van dus als ze zeggen dat het geen nut heeft neem ik dat wel aan, ze kunnen immers meer geld verdienen door te zeggen dat je beter af bent met op-maat (1+).