Ik heb het net zelf gedaan (9N 01/2002 met AUA 1.4 motor), en heel erg ingewikkeld is het niet (en ik ben geen groot talent). Je vindt 101 handleidingen en filmpjes op het internet voor het reinigen van gaskleppen en EGR-kleppen, die zijn dan wel anders dan de jouwe, maar je gaat het wel snappen.
Dit is een opengewerkte tekening met mijn gasklephuis (11) en EGR-klep (13A) en het pijpje dat ze verbindt (20A).
De gasklep was al eens van bovenaf schoongemaakt zonder hem uit te bouwen, en daardoor was er onder de klep prut gevormd op de rand van de schijf waarop het gasklephuis rust. Die prut blokkeerde grotendeels de inlaat van het aanvoerpijpje vanuit de EGR-klep, wat vast en zeker verantwoordelijk was voor foutmelding 16785 (Exhaust Gas Recirculation (EGR): 35-00: Insufficient Flow). Bovendien liep de motor stationair onregelmatig, hield af en toe wat in en zat er niet veel pit in.
Minpool van de accu gehaald, stekker gasklephuis eraf gehaald (wordt nogal eens ontraden, zie verderop), EGR-pijpje losgemaakt van de zijkant (zit vast met twee imbusboutjes 5 en een kunststof pakking), gasklephuis gedemonteerd (zit vast met vier imbusbouten 5, onder het huis zit een metalen pakking), tussenschijf gedemonteerd (kun je eraf pakken, eronder zit een zachte pakkingsring). Alles brandschoon gemaakt met EGR-reiniger en veel geduld en toewijding.
Ophangbeugel van het EGR-pijpje losgemaakt (boutje met zeskante kop 8?, met grove draad), stekker van EGR-klep gehaald en daarna de klep zelf losgemaakt (zit vast met twee moeren 13, identieke metalen pakking 1) tussen klep en pijpje naar gasklep, en 2) tussen klep en aansluiting op motorblok, dat aansluitstuk heb ik laten zitten). In de openingen aan weerskanten van de klep was koolstof afgezet, maar niet dramatisch veel; een beetje opgeschoond met EGR-reiniger).
Ik dacht eerst dat het niet ging lukken om het verbindingspijpje tussen EGR-klep en gasklep eruit te halen, maar nadat ik het ophangbeugeltje open gebogen en eraf geprutst had, kon ik het met enig gewurm langs de voorkant eruit halen (hier en daar wat ruimte gemaakt door een slang en een stekker los te maken). Het pijpje was net als de EGR-klep wat verkoold, maar niet heel erg. Het uiteinde aan de kant van de gasklep schoongemaakt met EGR-reiniger, want daar was het door de verstopping van de aansluiting wat vuiler. Het terugplaatsen van het buisje ging wat vlotter dan het eruithalen.
Alles goed drooggemaakt met perslucht. Pakkingen gehaald bij de VW-dealer (17 euro voor 5 pakkingen). Het tussenstuk van het gasklephuis teruggeplaatst (op de nieuwe pakkingsring), daarna het gasklephuis zelf (let op dat je eerst de metalen pakking goed en netjes over de twee opstaande palletjes drukt). De EGR-klep met twee nieuwe pakkingen teruggeplaatst (de eerste pakking ging er wat moeilijk op, ik heb de gaatjes wat uitgevijld en de twee bevestigingsbouten samengeknepen, toen ging het wel) en het geheel weer vastgemaakt. Daarna het andere eind van het EGR-pijpje aan het gasklephuis vastgemaakt (het was wel een gepruts om de voorste bout het eerste stukje erin gedraaid te krijgen, met de pakking op zijn plaats; laat het boutje niet ergens in de motorruimte vallen, zoals ik deed). Daarna de ophangbeugel van het pijpje weer vastgemaakt.
Ten slotte nog een nieuw luchtfilter gemonteerd en het naastgelegen vak schoongemaakt, waarvan de ronde opening met het rubberen tussenstuk op de ronde opening van het gasklephuis wordt geschoven. In dat vak komt de carterventilatie uit, en het was daar vreselijk vettig door olieresten. Het zou me niet verbazen als dat meer heeft bijgedragen aan de vervuiling van de gasklep dan de recirculatie van uitlaatgassen. Heel zorgvuldig schoongemaakt, ook het rubberen aansluitstuk.
Zoals gezegd wordt overal en nergens afgeraden om de stekker van het gasklephuis los te maken, omdat je anders de gasklep opnieuw moet inleren. Tsja, maar dan kun je er niet echt goed bij, dus wordt het schoonmaken ook half werk. Dus ik heb hem gewoon losgemaakt. Nu als laatste weer vastgeklikt. Deksel met luchtfilter weer op het motorblok gedrukt, slang van de carterventilatie er weer aan. Minpool van de accu weer aangesloten.
Contact aan en met VCDS gekeken of de vooraf verwijderde foutmelding er nog steeds uit was - jawel. Omdat ik de Lite versie heb, kan ik de klep niet zelf electronisch inleren. Dus diep ademgehaald en gestart. Gas ingedrukt tot ca. 2000 toeren en even zo gehouden. Toerental schommelde eerst wel wat op en neer, maar stabiliseerde na een minuutje. Daarna een halfuurtje gereden met wisselende toerentallen. Geen motorstoringslampje, geen nieuwe foutmelding, geen haperingen. Duidelijk merkbaar meer pit, het gas blijft ook niet meer even 'hangen' na ontkoppelen. Stationair was eerst nog niet regelmatig, maar op het laatst misschien toch wel - de tijd zal het leren. Het ziet er naar uit dat het schoonmaken (veel) geholpen heeft en dat het niet nodig is de gasklep electronisch opnieuw te laten inleren, als je de minpool van de accu eerst maar losmaakt. In mijn geval is die er een week af geweest, want ik heb het werk in etappes gedaan.