Gasklephuis schoongemaakt

Hallo,
Ik heb laatst het gasklephuis van mijn polo schoongemaakt omdat deze pikzwart was.
Ook de inlaat onder het gasklephuis zat natuurlijk onder de troep maar het leek mij niet zo'n goed idee om de inlaat vol te spuiten met remreiniger.
Kan ik de inlaat op een andere manier een beetje schoonmaken?
Is het ook een goed idee om de buis tussen de inlaat en de EGR klep schoon te maken (en de egr klep natuurlijk zelf ook), zo ja hoe kan ik dit het best aanpakken ?(EGR loshalen en buis doorblazen met perslucht?)
 
Volkswagen  Polo 9N  1.4 16V Blokcode BBY (75pk) 
Is er nog geen how-to over hoe het gasklephuis schoon te maken?
Ik wil er best een how-to van maken.
Moet verder ook nog het luchtfilter en het interieurfilter vervangen.
Als de temperaturen buiten weer een beetje omhoog gaan, ga ik bezig met de stelmotoren voor de kachel, omdat de temperatuur niet meer te regelen valt:(
Als er nog ergens how-to's van moeten worden gemaakt dan hoor ik het wel!
Terug naar de EGR klep....
Heb het gasklephuis zo losgehaald en weer teruggezet, heb verder niks ingesteld omdat ik geen vag-com heb, maar er zijn geen lampjes gaan branden en hij rijdt nog steeds perfect.
Het leek mij wel een goed idee om de buis tussen de EGR en het gasklephuis los te halen en door te blazen.
Ook de EGR klep zelf kan waarschijnlijk wel een poetsbeurt gebruiken, maar kan ik deze zo verwijderen en terugzetten zonder een vag-com te gebruiken, of gaat het dan wel problemen geven?
Is er verder ook nog manier om de inlaat onder het gasklephuis schoon te maken, ga hier maar geen remreiniger in spuitenBig Grin
Iemand toevallig ook nog een goedkoop diagnosetooltje/VCDS gevonden waarmee je de polo uit kunt lezen?
 
Volkswagen  Polo 9N  1.4 16V Blokcode BBY (75pk) 
Is er nog geen how-to over hoe het gasklephuis schoon te maken?
Ik wil er best een how-to van maken.
Graag. Ben een totale leek dus kan alle hulp gebruiken die ik kan krijgen.

Als de temperaturen buiten weer een beetje omhoog gaan, ga ik bezig met de stelmotoren voor de kachel, omdat de temperatuur niet meer te regelen valt:(
Daar moet wel een how-to van bestaan maar die kan ik zo snel niet vinden.
Heb er zelf problemen mee gehad.
 
Volkswagen  '03 Polo 9N  1.4 55kW/75PK. 
Daar moet wel een how-to van bestaan maar die kan ik zo snel niet vinden.
Hier vind je een prima how-to voor het uitbouwen, schoonmaken en weer inbouwen van de temperatuurklep en de luchtcirculatieklep. Vooral de eerste is een uitdaging, zeker als je zoals ik (9N 01/2002 met Climatic) een hoge plastic ophangbeugel hebt in plaats van een lage. Beide stelmotoren samen hebben me wel een paar uur zoetgehouden, maar ze werken weer als een zonnetje. Het in- en uitbouwen is veel werk, het gangbaar maken (inspuiten met WD40) in no time gedaan. De how-to is in het Duits, maar met de foto's moet je er ook wel uitkomen als je daar niet zo'n ster in bent.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 9N  1.4 75 pk blokcode AUA 
Is er nog geen how-to over hoe het gasklephuis schoon te maken?
Ik heb het net zelf gedaan (9N 01/2002 met AUA 1.4 motor), en heel erg ingewikkeld is het niet (en ik ben geen groot talent). Je vindt 101 handleidingen en filmpjes op het internet voor het reinigen van gaskleppen en EGR-kleppen, die zijn dan wel anders dan de jouwe, maar je gaat het wel snappen. Dit is een opengewerkte tekening met mijn gasklephuis (11) en EGR-klep (13A) en het pijpje dat ze verbindt (20A).
De gasklep was al eens van bovenaf schoongemaakt zonder hem uit te bouwen, en daardoor was er onder de klep prut gevormd op de rand van de schijf waarop het gasklephuis rust. Die prut blokkeerde grotendeels de inlaat van het aanvoerpijpje vanuit de EGR-klep, wat vast en zeker verantwoordelijk was voor foutmelding 16785 (Exhaust Gas Recirculation (EGR): 35-00: Insufficient Flow). Bovendien liep de motor stationair onregelmatig, hield af en toe wat in en zat er niet veel pit in.
Minpool van de accu gehaald, stekker gasklephuis eraf gehaald (wordt nogal eens ontraden, zie verderop), EGR-pijpje losgemaakt van de zijkant (zit vast met twee imbusboutjes 5 en een kunststof pakking), gasklephuis gedemonteerd (zit vast met vier imbusbouten 5, onder het huis zit een metalen pakking), tussenschijf gedemonteerd (kun je eraf pakken, eronder zit een zachte pakkingsring). Alles brandschoon gemaakt met EGR-reiniger en veel geduld en toewijding.
Ophangbeugel van het EGR-pijpje losgemaakt (boutje met zeskante kop 8?, met grove draad), stekker van EGR-klep gehaald en daarna de klep zelf losgemaakt (zit vast met twee moeren 13, identieke metalen pakking 1) tussen klep en pijpje naar gasklep, en 2) tussen klep en aansluiting op motorblok, dat aansluitstuk heb ik laten zitten). In de openingen aan weerskanten van de klep was koolstof afgezet, maar niet dramatisch veel; een beetje opgeschoond met EGR-reiniger).
Ik dacht eerst dat het niet ging lukken om het verbindingspijpje tussen EGR-klep en gasklep eruit te halen, maar nadat ik het ophangbeugeltje open gebogen en eraf geprutst had, kon ik het met enig gewurm langs de voorkant eruit halen (hier en daar wat ruimte gemaakt door een slang en een stekker los te maken). Het pijpje was net als de EGR-klep wat verkoold, maar niet heel erg. Het uiteinde aan de kant van de gasklep schoongemaakt met EGR-reiniger, want daar was het door de verstopping van de aansluiting wat vuiler. Het terugplaatsen van het buisje ging wat vlotter dan het eruithalen.
Alles goed drooggemaakt met perslucht. Pakkingen gehaald bij de VW-dealer (17 euro voor 5 pakkingen). Het tussenstuk van het gasklephuis teruggeplaatst (op de nieuwe pakkingsring), daarna het gasklephuis zelf (let op dat je eerst de metalen pakking goed en netjes over de twee opstaande palletjes drukt). De EGR-klep met twee nieuwe pakkingen teruggeplaatst (de eerste pakking ging er wat moeilijk op, ik heb de gaatjes wat uitgevijld en de twee bevestigingsbouten samengeknepen, toen ging het wel) en het geheel weer vastgemaakt. Daarna het andere eind van het EGR-pijpje aan het gasklephuis vastgemaakt (het was wel een gepruts om de voorste bout het eerste stukje erin gedraaid te krijgen, met de pakking op zijn plaats; laat het boutje niet ergens in de motorruimte vallen, zoals ik deed). Daarna de ophangbeugel van het pijpje weer vastgemaakt.
Ten slotte nog een nieuw luchtfilter gemonteerd en het naastgelegen vak schoongemaakt, waarvan de ronde opening met het rubberen tussenstuk op de ronde opening van het gasklephuis wordt geschoven. In dat vak komt de carterventilatie uit, en het was daar vreselijk vettig door olieresten. Het zou me niet verbazen als dat meer heeft bijgedragen aan de vervuiling van de gasklep dan de recirculatie van uitlaatgassen. Heel zorgvuldig schoongemaakt, ook het rubberen aansluitstuk.
Zoals gezegd wordt overal en nergens afgeraden om de stekker van het gasklephuis los te maken, omdat je anders de gasklep opnieuw moet inleren. Tsja, maar dan kun je er niet echt goed bij, dus wordt het schoonmaken ook half werk. Dus ik heb hem gewoon losgemaakt. Nu als laatste weer vastgeklikt. Deksel met luchtfilter weer op het motorblok gedrukt, slang van de carterventilatie er weer aan. Minpool van de accu weer aangesloten.
Contact aan en met VCDS gekeken of de vooraf verwijderde foutmelding er nog steeds uit was - jawel. Omdat ik de Lite versie heb, kan ik de klep niet zelf electronisch inleren. Dus diep ademgehaald en gestart. Gas ingedrukt tot ca. 2000 toeren en even zo gehouden. Toerental schommelde eerst wel wat op en neer, maar stabiliseerde na een minuutje. Daarna een halfuurtje gereden met wisselende toerentallen. Geen motorstoringslampje, geen nieuwe foutmelding, geen haperingen. Duidelijk merkbaar meer pit, het gas blijft ook niet meer even 'hangen' na ontkoppelen. Stationair was eerst nog niet regelmatig, maar op het laatst misschien toch wel - de tijd zal het leren. Het ziet er naar uit dat het schoonmaken (veel) geholpen heeft en dat het niet nodig is de gasklep electronisch opnieuw te laten inleren, als je de minpool van de accu eerst maar losmaakt. In mijn geval is die er een week af geweest, want ik heb het werk in etappes gedaan.

Iemand toevallig ook nog een goedkoop diagnosetooltje/VCDS gevonden waarmee je de polo uit kunt lezen?
Bij Ross-Tech kun je VCDS-Lite gratis downloaden, dat heeft een beperkte functionaliteit, maar je kunt fouten uitlezen en wissen en de eerste 25 meetblokken van elke component bekijken. Je kunt de fouten ook opslaan en ook meetwaarden loggen (ook rijdende weg). Maar dus niet waarden opnieuw instellen. Je hebt dan nog een diagnosekabel nodig, ik heb via amazon.de de Autodia K409 gekocht voor een euro of 15 - die werkt dus (je vindt op het internet een hoop gemopper over niet-werkende kabels). Bij Ross-Tech kun je ook van alles over de werking vinden. Ik ben er erg content mee.

Is dat '' Chinees setje''?
Werkt uitstekend. :mrgreen:
Zeker, het is originees en werkt perfect :mrgreen:

Ga het met belangstelling volgen.
Kunnen we straks weer wat van het verlanglijstje strepen
Yup ga het doen.. Zag ook iets staan over de jumpers.. Weet niet of dat nodig is..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Volkswagen  Polo 9N  1.4 75 pk blokcode AUA 
Hier vind je een prima how-to voor het uitbouwen, schoonmaken en weer inbouwen van de temperatuurklep en de luchtcirculatieklep. Vooral de eerste is een uitdaging, zeker als je zoals ik (9N 01/2002 met Climatic) een hoge plastic ophangbeugel hebt in plaats van een lage. Beide stelmotoren samen hebben me wel een paar uur zoetgehouden, maar ze werken weer als een zonnetje. Het in- en uitbouwen is veel werk, het gangbaar maken (inspuiten met WD40) in no time gedaan. De how-to is in het Duits, maar met de foto's moet je er ook wel uitkomen als je daar niet zo'n ster in bent.
Mooi dat er iemand is op het forum is die dit ook heeft gedaan.
Ik ben van plan om het binnenkort ook te gaan doen, mocht ik er niet uitkomen dan hoor je het wel!
 
Volkswagen  Polo 9N  1.4 16V Blokcode BBY (75pk) 
Ik heb het net zelf gedaan (9N 01/2002 met AUA 1.4 motor), en heel erg ingewikkeld is het niet (en ik ben geen groot talent). Je vindt 101 handleidingen en filmpjes op het internet voor het reinigen van gaskleppen en EGR-kleppen, die zijn dan wel anders dan de jouwe, maar je gaat het wel snappen. Dit is een opengewerkte tekening met mijn gasklephuis (11) en EGR-klep (13A) en het pijpje dat ze verbindt (20A).
De gasklep was al eens van bovenaf schoongemaakt zonder hem uit te bouwen, en daardoor was er onder de klep prut gevormd op de rand van de schijf waarop het gasklephuis rust. Die prut blokkeerde grotendeels de inlaat van het aanvoerpijpje vanuit de EGR-klep, wat vast en zeker verantwoordelijk was voor foutmelding 16785 (Exhaust Gas Recirculation (EGR): 35-00: Insufficient Flow). Bovendien liep de motor stationair onregelmatig, hield af en toe wat in en zat er niet veel pit in.
Minpool van de accu gehaald, stekker gasklephuis eraf gehaald (wordt nogal eens ontraden, zie verderop), EGR-pijpje losgemaakt van de zijkant (zit vast met twee imbusboutjes 5 en een kunststof pakking), gasklephuis gedemonteerd (zit vast met vier imbusbouten 5, onder het huis zit een metalen pakking), tussenschijf gedemonteerd (kun je eraf pakken, eronder zit een zachte pakkingsring). Alles brandschoon gemaakt met EGR-reiniger en veel geduld en toewijding.
Ophangbeugel van het EGR-pijpje losgemaakt (boutje met zeskante kop 8?, met grove draad), stekker van EGR-klep gehaald en daarna de klep zelf losgemaakt (zit vast met twee moeren 13, identieke metalen pakking 1) tussen klep en pijpje naar gasklep, en 2) tussen klep en aansluiting op motorblok, dat aansluitstuk heb ik laten zitten). In de openingen aan weerskanten van de klep was koolstof afgezet, maar niet dramatisch veel; een beetje opgeschoond met EGR-reiniger).
Ik dacht eerst dat het niet ging lukken om het verbindingspijpje tussen EGR-klep en gasklep eruit te halen, maar nadat ik het ophangbeugeltje open gebogen en eraf geprutst had, kon ik het met enig gewurm langs de voorkant eruit halen (hier en daar wat ruimte gemaakt door een slang en een stekker los te maken). Het pijpje was net als de EGR-klep wat verkoold, maar niet heel erg. Het uiteinde aan de kant van de gasklep schoongemaakt met EGR-reiniger, want daar was het door de verstopping van de aansluiting wat vuiler. Het terugplaatsen van het buisje ging wat vlotter dan het eruithalen.
Alles goed drooggemaakt met perslucht. Pakkingen gehaald bij de VW-dealer (17 euro voor 5 pakkingen). Het tussenstuk van het gasklephuis teruggeplaatst (op de nieuwe pakkingsring), daarna het gasklephuis zelf (let op dat je eerst de metalen pakking goed en netjes over de twee opstaande palletjes drukt). De EGR-klep met twee nieuwe pakkingen teruggeplaatst (de eerste pakking ging er wat moeilijk op, ik heb de gaatjes wat uitgevijld en de twee bevestigingsbouten samengeknepen, toen ging het wel) en het geheel weer vastgemaakt. Daarna het andere eind van het EGR-pijpje aan het gasklephuis vastgemaakt (het was wel een gepruts om de voorste bout het eerste stukje erin gedraaid te krijgen, met de pakking op zijn plaats; laat het boutje niet ergens in de motorruimte vallen, zoals ik deed). Daarna de ophangbeugel van het pijpje weer vastgemaakt.
Ten slotte nog een nieuw luchtfilter gemonteerd en het naastgelegen vak schoongemaakt, waarvan de ronde opening met het rubberen tussenstuk op de ronde opening van het gasklephuis wordt geschoven. In dat vak komt de carterventilatie uit, en het was daar vreselijk vettig door olieresten. Het zou me niet verbazen als dat meer heeft bijgedragen aan de vervuiling van de gasklep dan de recirculatie van uitlaatgassen. Heel zorgvuldig schoongemaakt, ook het rubberen aansluitstuk.
Zoals gezegd wordt overal en nergens afgeraden om de stekker van het gasklephuis los te maken, omdat je anders de gasklep opnieuw moet inleren. Tsja, maar dan kun je er niet echt goed bij, dus wordt het schoonmaken ook half werk. Dus ik heb hem gewoon losgemaakt. Nu als laatste weer vastgeklikt. Deksel met luchtfilter weer op het motorblok gedrukt, slang van de carterventilatie er weer aan. Minpool van de accu weer aangesloten.
Contact aan en met VCDS gekeken of de vooraf verwijderde foutmelding er nog steeds uit was - jawel. Omdat ik de Lite versie heb, kan ik de klep niet zelf electronisch inleren. Dus diep ademgehaald en gestart. Gas ingedrukt tot ca. 2000 toeren en even zo gehouden. Toerental schommelde eerst wel wat op en neer, maar stabiliseerde na een minuutje. Daarna een halfuurtje gereden met wisselende toerentallen. Geen motorstoringslampje, geen nieuwe foutmelding, geen haperingen. Duidelijk merkbaar meer pit, het gas blijft ook niet meer even 'hangen' na ontkoppelen. Stationair was eerst nog niet regelmatig, maar op het laatst misschien toch wel - de tijd zal het leren. Het ziet er naar uit dat het schoonmaken (veel) geholpen heeft en dat het niet nodig is de gasklep electronisch opnieuw te laten inleren, als je de minpool van de accu eerst maar losmaakt. In mijn geval is die er een week af geweest, want ik heb het werk in etappes gedaan.
Ik heb inmiddels al een how-to gemaakt: http://www.mypolo.nl/xenforo/threads/how-to-9n-9n3-gasklephuis-schoonmaken.8556/
Ik heb het niet helemaal begrepen uit je verhaal maar heb je de HELE buis die vanaf de EGR naar het gasklephuis loopt ook schoongemaakt?
Bij mij zit het gasklephuis rechtsboven op het blok (zie foto's in how-to) en de EGR klep zit rechtsonderin (niet op de foto) tussen deze punten loopt een flink stukje buis, het jij dit ook schoongemaakt?
De buis van de EGR komt uit onder het gasklephuis (waar het gasklephuis op staat), ik durf dit niet zomaar schoon te maken omdat de rommel dan in de luchtinlaat komt.
Heb jij dit ook laten zitten?
 
Volkswagen  Polo 9N  1.4 16V Blokcode BBY (75pk) 
Hoi,

Dit is al weer van een hele tijd terug maar wel heel fijn om het te lezen! Ik ga binnenkort de EGR klep vervangen samen met iemand in een doe het zelf garage en ben me aan het inlezen. Nu zie ik dat het verstandig is om alle pakkingen dan te vervangen en tegelijkertijd het gasklephuis schoon te maken. Ik zie hier dat jullie niet het hele systeem hebben ontmanteld en alle pijpjes en delen hebben gereinigd maar alleen het gasklephuis en de EGR klep zelf?

Is er naderhand nog aandacht besteed aan die hele buis die van de EGR klep naar het gasklephuis loopt? Het lijkt me dat die ook met een luchtpistool en EGR reiniger schoongemaakt moet worden?

Ik weet niet of het wel verstandig is om al die delen los te halen. (en dan een heel setje pakkingen met die rubbere ring bestellen bij de VW dealer?) Misschien dat in veel gevallen men alleen de EGR klep zelf vervangt of reinigt en het gasklephuis zelf maar niet alles loshaalt of is dat half werk en moet je juist wel alles loshalen als je dit gaat doen?

Bij het afstellen en opnieuw inleren van het gasklephuis maak ik me wel een beetje zorgen... Ik heb geen VAGCOM of niks... maar ik begrijp dat de motor zichzelf wel weer herstelt?

Zou fijn zijn om wat reacties te krijgen hierop. Het is wel een oud topic maar ik heb het gevoel dat velen standaard dit onderhoud doen...

Groetjes,
Bouk
 
Ja ze hebben hier alleen het gasklephuis gereinigd.

Mijn filosofie is, en dat is een filosofie en geen algemene waarheid, als je de boel toch los hebt liggen, doe het dan meteen écht goed.

Dus als je toch de boel los haalt en je tijd hebt, maak dan ook het inlaatspruitstuk schoon en doe overal een mooie nieuwe pakking tussen. Haal een paar bussen remmenreiniger bij de action voor 1.79 en ga lekker schrobben.

Gasklephuis moet wel met VCDS ingeleerd worden, anders krijg je weer taferelen dat je motor raar loopt en je geen flauw idee hebt waar het vandaan komt.

Bron: internet
-> bron daarvan: workshop-manuals.com
-> bron daarvan: ELSAWIN officieel VW werkplaats programma Stick Out Tongue
 
  • Leuk
Waarderingen: Bouk
Ja top! Zo denk ik er ook over. Ik ben helemaal niet technisch maar ik kan wel heel goed schoonmaken! :)

Maar hoe makkelijk is het om het inlaatspruitstuk dan ook los te schroeven? Is dat nog veel werk? Moet ik daar dan ook een nieuwe pakking voor bestellen? Ik heb dan een setje pakkingen en zo'n rubberen ring nodig zoals in de diagram hierboven, maar voor het inlaatspruitstuk weet ik het niet.

De man die me er mee gaat helpen heeft geen VCDS. Maar ik lees ook ergens dat de boel zichzelf weer bijsteld en reguleert als het niet ingeleerd wordt? Misschien kan ik dat op een iets later tijdstip alsnog regelen ergens anders waar ik iemand kan vragen die VCDS heeft?

Ik zie trouwens allerlei speciale reinigers voor het gasklephuis en de EGR Klep vanwege de teer en lijmachtige afzetting. Is dat beter dan remmenreiniger of werkt remreiniger net zo goed en is dat onzin? Ik vind het erg verwarrend om dan in de voorbereiding te bepalen of ik die middelen ook echt nodig zal hebben? Vooral voor die smalle "connecting pipe" nr.9 en wellicht andere delen? Heb je dan niet echt 1 van de twee onderstaande reinigers nodig of volstaat remmenreiniger prima?

Smoorklepreiniger
Speciaal actief oplosmiddel voor de reiniging van typische vervuilingen en afzettingen in het aanzuig- en smoorkleppenbereik. Lost alle smerige afzettingen en verontreinigingen zoals olie, hars, lijm enz. op en verwijdert ze. Garandeert de goede werking van de beweegbare delen en verlaagt het brandstofverbruik. Verhoogt de bedrijfszekerheid van benzinemotoren. Voor het aanzuig- en smoorkleppenbereik inclusief injectoren en boringen. Uitsluitend geschikt voor gebruik in ottomotoren!

EGR Cleaner
EGR Cleaner is een uitlaatgas recirculatie reiniger, voor het oplossen van vervuiling in EGR-klep, luchtinlaatsysteem, spruitstuk en inlaatklep. Herstelt de luchttoevoer naar de motor, verbetert acceleratievermogen en reduceert uitlaatgassen. EGR-Reiniger heeft een snelle werking en laat geen residu achter. EGR-Reiniger voorkomt de afzetting van hars en heeft een 360° ventiel.

Ben nog wel benieuwd of ik niet van die andere EGR reiniger nodig heb of dat ik gewoon voor alles remmenreiniger kan gebruiken?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Remmenreiniger moet je NIET gebruiken voor het reinigen van je gasklep en/of EGR-klep. Remmenreiniger loopt via de as op de electronica met alle gevolgen van dien. Remmenreiniger is bedoelt voor remmen en olielekkage's. Er is niet voor niks, EGR, en gasklepreiniger in de handel....
 
Volkswagen  Polo BlueGT  1.4TSI 
  • Leuk
Waarderingen: Bouk
Ok dan! Top! Ik dacht dat het allemaal dezelfde bijtende agressieve rommel was maar snap nu je het zegt wel de logica dat er rekening gehouden wordt met de electronica in die onderdelen.
 
Ik hoorde toch heel veel mensen zeggen dat je het wel kan gebruiken. Misschien als je het hele blok los haalt dat het wel mag?

Met de connecting pipe kan je wel flink stoeien want die gaat er echt maar op 1 manier in. Welke manier? Dat kan ik niet in woorden uitleggen maar makkelijk ging het niet.

Succes.
 
Volkswagen  '03 Polo 9N  1.4 55kW/75PK. 
  • Leuk
Waarderingen: Bouk
Maar die connecting pipe had je die nu wel of niet schoongemaakt van binnen en met een luchtpistool en dergelijke behandeld? Heb jij toen ook een nieuw pakkingen setje besteld bij de dealer?
 
Ik zit ook nog even met het opnieuw inleren van het gaskleppenhuis als ik de boel los haal...? Ik meen te lezen dat jij dat niet hebt gedaan toen toch Ruud? Is dat noodzakelijk of past ie dat zelf weer aan bij het rijden?
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!