iichel
Exclusive lid
Hoewel wellicht de illusie bestaat dat mijn Polo de definitie is van de perfecte Polo, is dit verre van waar.
Na drie heerlijke weken vakantie kwam ik vandaag bij de Polo en wat denk je? Accu leeg. 4.8V was de spanning nog. Auto deed niks meer.
Overnight heeft die aan de oplader gehangen via de trekhaak en de oplader zei vanmorgen, hij is weer vol! 12.8V! Yay, ik blij.
Even een stukje gereden, foutcodes eruit geflikkerd met VCDS en all good to go. Dacht ik. Even met VCDS gekeken wat de laadstatus was, en die was 57%! Not good, 35Ah verloren in vrij korte tijd...
Eens gekeken of er lekstroom was, dus de multimeter in de stroomkring gehangen tussen accu en minleiding, deurslot dichtgedaan, op slot gedaan en even 20 minuten gewacht. Lekstroom was ongeveer 20-30 mA terwijl de auto sliep, waarvan het meerendeel via de zekeringen van het OEM alarm en RLS loopt. Lijkt me dik in orde dus. Geen aftermarket apparatuur in de auto, alleen OEM modules (bv versterker, 230V omvormer, radio). Lekstroom geen groot probleem.
De dynamo levert gewoon keurig 14.4V als daarom gevraagd wordt. Geen gekke dingen als knipperende verlichting aanwezig. Uitgesloten van problemen dus...
Dan blijft er nog de accu zelf over. Dit is een S5A 080 --> https://www.teile-direkt.ch/bosch-7616817.html
De accu is van februari 2017. De specificaties van de accu zijn allemaal dik in orde voor de auto (AGM voor start/stop en regenerative braking, 12V, 70Ah, 760A CCA). Bij inbouw is de accu ingeleerd met VCDS.
Verder symptomen zijn:
- Radio valt uit bij starten en uit start/stop komen
- ABS lampjes branden dan soms zelfs
- Starten gaat soms moeizaam
Auto rijdt dagelijks lange stukken doordeweeks.
Iemand een idee wat er loos kan zijn?
Na drie heerlijke weken vakantie kwam ik vandaag bij de Polo en wat denk je? Accu leeg. 4.8V was de spanning nog. Auto deed niks meer.
Overnight heeft die aan de oplader gehangen via de trekhaak en de oplader zei vanmorgen, hij is weer vol! 12.8V! Yay, ik blij.
Even een stukje gereden, foutcodes eruit geflikkerd met VCDS en all good to go. Dacht ik. Even met VCDS gekeken wat de laadstatus was, en die was 57%! Not good, 35Ah verloren in vrij korte tijd...
Eens gekeken of er lekstroom was, dus de multimeter in de stroomkring gehangen tussen accu en minleiding, deurslot dichtgedaan, op slot gedaan en even 20 minuten gewacht. Lekstroom was ongeveer 20-30 mA terwijl de auto sliep, waarvan het meerendeel via de zekeringen van het OEM alarm en RLS loopt. Lijkt me dik in orde dus. Geen aftermarket apparatuur in de auto, alleen OEM modules (bv versterker, 230V omvormer, radio). Lekstroom geen groot probleem.
De dynamo levert gewoon keurig 14.4V als daarom gevraagd wordt. Geen gekke dingen als knipperende verlichting aanwezig. Uitgesloten van problemen dus...
Dan blijft er nog de accu zelf over. Dit is een S5A 080 --> https://www.teile-direkt.ch/bosch-7616817.html
De accu is van februari 2017. De specificaties van de accu zijn allemaal dik in orde voor de auto (AGM voor start/stop en regenerative braking, 12V, 70Ah, 760A CCA). Bij inbouw is de accu ingeleerd met VCDS.
Verder symptomen zijn:
- Radio valt uit bij starten en uit start/stop komen
- ABS lampjes branden dan soms zelfs
- Starten gaat soms moeizaam
Auto rijdt dagelijks lange stukken doordeweeks.
Iemand een idee wat er loos kan zijn?