Zacht tikkend geluid in motor

Hallo mensen, ik heb sinds kort een Volkswagen Polo 9n3 uit 2007 met de kilomterstand 150.000. Telkens als ik gas geef heb ik een kleine tik in de motor. De tik is er alleen als de motor op toeren moet komen. Als de motor eenmaal op touren is is het geluid over.

Alvast bedankt!
 
Volkswagen  Polo 9n3 2007  1.4 16v 
Hallo Ruben, welkom op het forum. Het is erg lastig om een geluid te beschrijven, laat staan dat wij op het forum dan ook een juiste diagnose kunnen vaststellen. Zoals jij het geluid beschrijft gok ik dat je tikkende klepstoters hebt, ik heb op Youtube een filmpje gevonden, toevallig ook van een Polo 9N3. Lijkt jouw tik op de tik uit onderstaand filmpje? Niet onbelangrijk: is je Polo regelmatig onderhouden? Is je oliepeil op het voorgeschreven niveau?

 
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
  • Leuk
Waarderingen: RubenPolo9n3
tikkend geluid icm met een 1.4 16v en enkel met optoeren..

Zoals @Sal beschrijft KAN het een klepstoter zijn die besluit dat zn diensttijd erop zit, maar de 1.4 16v motor kennende, denk ik eerder aan "kantelende zuigers".
Dit kan verder geen kwaad, word wel langzaam erger en als je onvoorzichtig rijd met de auto (koud meteen hard trappen) zal dit resulteren in oliezuiperij. Zolang jij de wagen netjes behandeld, niet gaat trappen met een koude motor, de oliebeurtjes netjes op tijd doet, zal er geen enkel probleem zijn en kan de auto HEEL oud worden met dit fenomeen!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: RubenPolo9n3
lang en technisch verhaal, maar dan kort samengevat in jip en janneke:

op het moment dat de explosie boven de zuiger plaats vind, word deze niet alleen naar beneden gedrukt maar ook tegen de cilinderwand aangedrukt.
Dit komt omdat de drijfstang onder een hoek gaat staan zodra de zuiger naar beneden gedrukt word. De kracht op de zuiger zorgt er echter voor dat deze graag rechtstandig op de drijfstang wil blijven staan. echter is dat niet mogelijk omdat de cilinder een bus is en de zuiger forceert om rechtstandig naar beneden te gaan. Nu wil het geval dat er tussen de zuiger en cilinderwand speling zit (anders zou de motor vast lopen) deze speling is bij de ene motor groter dan de andere motor. Hierdoor loopt de ene motor lekker rustig terwijl de ander lawaaiig is. Bij de 1.4 16V is het echter zo dat de "skirts" van de zuiger (lees: de zijwanden) last hebben van overtollige slijtage. Hierdoor is het mogelijk voor de zuiger om te gaan "kantelen" in de cilinder wand. Alhoewel het kantelen van die zuiger heel weinig is, zorgt dit wel voor een zacht tikkend/klappend geluid. Het Engelse woord vat het misschien wel het mooiste samen: Pistonslap!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: BlackDiesel en Robin
je zou een iets dikker olie type kunnen gebruiken, maar verwacht niet dat dit veel verschil maakt. Gewoon de voorgeschreven olie blijven gebruiken! Gaat ie olie verbruiken kun je nog altijd dikkere olie overwegen!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
super bedankt voor alle informatie!
ik heb echter nog een laatste vraag ;) weet jij of mijn auto ook carterventilatie heeft?
ik heb gelezen dat dat verstopt kan raken en dat je dan hele rare storingen kunt krijgen
 
Volkswagen  Polo 9n3 2007  1.4 16v 
Ja, elke auto heeft een carterventilatie. Echter zijn er bepaalde 1.4 16v motoren (op internet staan wel motorcodes) die problemen hebben met het bevriezen van de carterventilatie. Dit is niet wenselijk en kan motorschade tot gevolg hebben. Hiervoor zou je echter je motorcode even moeten opzoeken (staat op de cilinderkop gestanst) Wat ook nog wel eens voorkomt is dat de carterventilatie olie door laat je motor in. Dit resulteert in een vervuilde inlaat en oliezuiperij. Maar daar hoef jij je geen zorgen om te maken als de auto geen olie drinkt!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!