Xenon regelgeving wordt versoepeld

Vanaf 1 april 2012 hoeft bij het achteraf monteren van gasontladingslampen, zoals Xenon, bij moderne voertuigen niet langer een koplampreinigingsinstallatie en/of een automatische hoogteverstelling gemonteerd te worden.Deze twee permanente eisen werden na enige discussie in 2006 geïntroduceerd, maar worden nu weer geschrapt, omdat ze niet langer in alle gevallen van toepassing zijn bij de typegoedkeuring. Punt 6.2.9 van VN/ECE-reglement nr. 48 bepaalt dat lichtbronnen moeten zijn voorzien van een koplampreinigingsinstallatie als deze meer dan 2.000 lumen produceren.

In de permanente eisen was deze verplichting gekoppeld aan dimlichten met gasontladingslampen, die vrijwel altijd deze grens aan de lichtopbrengst bereikten.
Er zijn nu echter voertuigen op de markt met gasontladingslichtbronnen die minder produceren dan 2.000 lumen en dus geen koplampreinigingsinstallatie hoeven te hebben. De koppeling tussen koplampreinigingsinstallatie en gasontladingslampen is daarmee niet langer actueel. Hetzelfde geldt voor de automatische hoogteverstelling.

Om te voorkomen dat voertuigen met een typegoedkeuring aangepast zouden moeten worden, worden beide permanente eisen geschrapt uit de Regeling Voertuigen. Daarmee wordt tevens de achteraf inbouw van Xenon-dimlicht bij voertuigen, die na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen, weer een stuk eenvoudiger.

___________________________________________________________________________________________________________________________

Dus nu kan ik gewoon bi-xenon koplampen op me polo zetten zonder de hoogteregeling en de sproeiers :smile: maakt alles een stuk makkelijker. Zo maar ff kijken voor lampen. Iemand al ervaring met het installeren van bi-xenon ? had gelezen dat je alleen een speciaal kabelset nodig hebt..
 
Hoe ik t interpreteer neb je nog steeds koplampreinigers nodig als je bixenon gaat plaatsen aangezien ik gok dat de meeste setjes welmboven de 2000 lumen komen ;)
Ik heb ze sowieso nodig met mijn set aangezien die vermoedelijk zo'n 3000 lumen of meer produceert Stick Out Tongue
 
VW  6R  1.2TDI 
Nee, alle eisen zijn geschrapt omdat bij controle niet meer vast te stellen is of de lampen meer of minder dan 2000 Lumen uitstralen. Dus helaas mag alles weer...
 
Jah ok, maar lijkt me dat ze je nog wel kunnen pakken als er een gerichtte controle is op auto's, dat ze bijv de hele auto na lopen en je dan bekeuren op elk dingetje dat mis is ;)
Iig vermoed dat ze daar dan wel een lux meter bij zullen hebben.

Btw maak je maar geen zorgen om mijn koplampen, heb speciaal voor lenzen gekozen omdat ik de plug en play strooilicht zat was en ik steeds in onzekerheid was of ze wel goed stonden ;)
oh en als ik mn bm body kit van de auto ga verwijderen ben ik ook meteen van plan om sproeiers te monteren (of het bumper te vervangen :mrgreen: )
 
VW  6R  1.2TDI 
Je snapt het niet: alles mag weer, het onderscheid tussen onder / boven 2000 Lumen, wat tot nu toe in de wet stond, is afgeschaft. Het verschil tussen xenon en halogeen bestaat niet meer vanaf 1 april (alleen voor nieuwe auto's met af-fabriek xenon).
 
Je snapt het niet: alles mag weer, het onderscheid tussen onder / boven 2000 Lumen, wat tot nu toe in de wet stond, is afgeschaft. Het verschil tussen xenon en halogeen bestaat niet meer vanaf 1 april (alleen voor nieuwe auto's met af-fabriek xenon).

Mijn excuses :oops:
Blij dat ik er niet voor heb gekozen om jurist te worden Stick Out Tongue
 
VW  6R  1.2TDI 
heb de dealer net gebeld, en die zegt dat je iets nodig hebt voor de gasontladings.. blabla om de koplamp te laten werken. Met een aantrekkelijke prijs van €700,- per stuk !! en je hebt er 2 nodig. is dit naaierij of niet ? want ik las in een eerdere discussie dat iemand bi xenon koplampen in zijn BM had gezet en dat hij alleen een andere kabelsetje nodig had van €350,-
 
Je hoogteregeling werkt niet meer als je er originele xenonlampen in zet omdat de halogeen en xenon-motoren anders aangestuurd worden. Misschien dat de dealer dat bedoelt. En hoogteregeling (ook handmatig) is en blijft een eis.
 
Heb geen idee of hij dat ermee bedoelt. maar die gasten proberen je alles aan te naaien. Zoals ik hier bij de vw in almere had gebeld kosten de koplampen €500 en was vorige week in haarlem die kost daar €420 ook een beetje raar vind ik.
 
tsja als ze je nu niet naaien wanneer dan wel...zo denken de meeste VW Dealers...verkocht is verkocht
dat vind ik nou toch weer jammer...die xenon units kosten los iets voor 400+ ofzo? dat kun dus never nooit 700 zijn!! je wordt gewoon dik voor 200-300 euro genaaid in je oor/mond/neus....ok das misschien beetje nasty o_O pardon me
 
Je hoogteregeling werkt niet meer als je er originele xenonlampen in zet omdat de halogeen en xenon-motoren anders aangestuurd worden. Misschien dat de dealer dat bedoelt. En hoogteregeling (ook handmatig) is en blijft een eis.
Automatische hoogteregeling is vanaf april 2012 dus geen eis meer. Kijk maar eens in de laatste nieuwsbrief van Xenonlamp.nl (vandaag dus ontvangen).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Alle auto's vanaf (ongeveer) 1999 moeten minimaal handmatige hoogteregeling hebben. Bij originele, af-fabriek xenon moet dit automatisch zijn. Beide zaken blijven zoals ze zijn.
Wanneer je nu originele xenonunits in een halogeen-Polo zet, werkt je handmatige hoogteregeling niet meer zoals ik schreef. En dat mag dus niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De keuringseisen (APK) dat een voertuig voorzien van dimlichten met gasontstekingslampen (xenon) en in gebruik genomen na 31 dec 2006, voorzien moet zijn van automatische hoogteregeling en koplampreinigingsinstallatie komen per 1 april 2012 te vervallen.

Dit geldt voor Xenon after market.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!