WillemF :: 2004 Volkswagen Polo 9N1

Het is een Polo TSI 1.2 105Pk highline 4 deurs uitvoering in de kleur pepper grey.
Ik heb het volgende erbij besteld: licht en zicht pakket: radio RCD310: parkeersensoren achter.
Voor de rest biedt de highline anno 2012 voldoende opties.
Kreeg een goede inruilprijs terug voor de Polo diesel.
Het is mijn eerste nieuwe auto die ik koop.
Hopende maar dat ik nu geen problemen meer krijg.
Maar ik lees hier en daar al over terugroepacties voor de turbo en distributie ketting.
 
Zeer mooie upgrade, jammer inderdaad dat het bijna moet doordat de oude de geest gaat geven. Of niet het is hoe je het bekijkt ;)

De terugroepactie is alleen voor auto's die gebouwd zijn in 2010 als ik het goed heb begrepen. Dus daar zal jij geen last van hebben. Voor de zekerheid altijd even navragen bij de dealer.

Veel plezier alvast, zal wel even wennen zijn met zoveel koppel vergeleken met de oude auto.
 
Ik heb problemen met de remschijven die steeds krom trekken. Dat gebeurt niet meteen maar gaat langzaam. Na ongeveer 2000km begin je het te merken en dan wordt het steeds erger. De dealer heeft er van alles aan gedaan. Denk dan aan nieuwe wielnaven, hebben ze ook steeds gemeten of er een slingering in zat. Verder zijn de ophangrubbers, draagarmen, een hoofdremcilinder en een spoorstang vervangen. Andere velgen met banden eronder. De aandrijfassen waren volgens de delaer goed. Zelfs JD is er niet uitgekomen. Heb daar de auto ook 2x gebracht om te kijken of hij het probleem kon oplossen maar helaas. Ik ben de tel kwijt geraakt maar ik denk dat de remschijven/blokken al zo`n 10x zijn vervangen. De aller eerste keer heb ik het zelf betaald, bij JD ook, daarna allemaal onder garantie gebeurt. En nu nog steeds, na ruim 3 jaar krijgen ze het probleem niet opgelost.

De auto moest voor een APK en een grote 2 jaarlijkse beurt. Daar kwamen veel problemen uit. Alles zou zo`n rond de 3200 euries gaan kosten. Er waren veel dingen stuk of aan vervanging toe. En dan heb ik het niet eens over het remschijven verhaal wat niet op te lossen is. Ik heb besloten om de auto in te ruilen. Mede ook omdat ik een andere baan heb dichtbij huis en dus niet zoveel km meer maakt. En kreeg ik een goede prijs voor de Polo TDI terug. Dus voor het eerst in me leven een nieuwe auto. Hopen maar dat ik nu meer geluk heb. Ben dus erg benieuwd.
 
Balen! Ik ben zelf erg tevreden met de 1.9tdi.
Hopelijk brengt de volgende meer geluk!

Ben je iemand die bij het stoplicht vaak de rem ingedrukt houd?
Een kennis van mij heeft hierdoor ook een keer kromme schijven gehad. Toen was het advies van de garage de remmen niet meer te gebruiken tijdens het stil staan.
 
Volkswagen  9N3  1.9 TDI by VAGtechniek 
Ben je iemand die bij het stoplicht vaak de rem ingedrukt houd?
Een kennis van mij heeft hierdoor ook een keer kromme schijven gehad. Toen was het advies van de garage de remmen niet meer te gebruiken tijdens het stil staan.

Hoor dat advies wel vaker, maar als dat de oorzaak is, dan zou elke auto met automaat toch kromme schrijven moeten hebben/krijgen?
 
Volkswagen  Up!  1.0 60pk 
Nee, koppel is koppel, ongeacht of het een benzine of diesel betreft. ;)

Belangrijk bij koppel is het maximum, het toerental waarbij dat vrijkomt en de zogeheten "koppelkromme" (koppel uitgezet tegen het toerental).
 
Volkswagen  Up!  1.0 60pk 
En zit daar veel verschil in tussen de TDI en de TSI?
Ga me toch maar eens meer in verdiepen. Dank je voor het antwoord.
Nee, koppel is koppel, ongeacht of het een benzine of diesel betreft. ;)

Belangrijk bij koppel is het maximum, het toerental waarbij dat vrijkomt en de zogeheten "koppelkromme" (koppel uitgezet tegen het toerental).
 
Oké, ik heb nu een Polo TDI van 131pk en straks krijg ik een Polo TSI van 105pk.
De TDI heeft 5 versnellingen en de TSI heeft er 6. Daar zal ook wel wat verschil inzitten, denk zelf aan kortere overbrengingen?
Maar wat voor meer verschil(len) kan ik tussen die 2 auto`s verwachten?
 
Zelf heb ik met beide auto's niet gereden, maar kijkend naar de cijfers:
TDI: 130 pk en 310 Nm
TSI: 105 pk en 175 Nm

De TSI heeft dus wat minder vermogen, en vooral heel veel koppel minder. Je gaat dat zeker merken, met name in de tussenacceleraties op de buitenweg en de snelweg, schat ik zo in. Oftewel, met name het versnellen als je al een aardige snelheid hebt (en je niet terugschakelt).

Ter vergelijk: Vroeger heb ik een tijdje in een Golf V 2.0 TDI (met DSG) gereden. Die had 140 pk en 320 Nm, was uiteraard zwaarder dan de Polo TDI, maar beschikte wel over DSG (6-bak). Mijn 6R GTI heeft 180 pk en 250 Nm, en ook DSG (7-bak). Toch zit er een groot verschil in beide auto's. De Golf TDI was veel "lomper" / "bruter" dan de Polo GTI is: dat was echt een "alles of niets"-aan/uit-knop, terwijl de GTI meer "beheerst"/"beschaafd" overkomt ('elastischer" is ook een passend woord).

Hoop dat dit wat antwoord op je vraag geeft.
 
Volkswagen  Up!  1.0 60pk 
Ja het is me duidelijker geworden, dank je voor de uitleg.
Ik vergeet er nog aan toe te voegen dat de Polo TDI 1090 kilo weegt en de TSI 988 kilo, dus daar zit ook een verschil in.
De TSI weegt dus 102 kilo minder.
Ben benieuwd hoe de auto zich gedraagt. De TDI heeft in ieder geval genoeg vermogen en trekkracht aan boord.
 
Nou het is zo ver, vrijdag 1 juni kan ik mijn Polo ophalen.
Ben erg benieuwd, ik had al vrij genomen en zal die dag rondje Leiden - Spijkenisse - Barendrecht - Rotterdam - Leiden doen.
Kenteken begint met XFH (later meer).
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!