Welke maat velgen?

Goedemiddag iedereen,

Ik ben nieuw op het forum. Om informatie te verzamelen betreft mijn polo al meerdere keren op het forum gekeken. Nu lid geworden omdat het handig lijkt voor in de toekomst.

Dan nu mijn vraag: Ik rijd een mooie zwarte Volkswagen 1.2 TDI Bluemotion uit 2011. Ik wil nu andere velgen eronder gooien. Puur omdat die standaard echt lelijk zijn. Maar welke maat zal ik kiezen? Ik vind 17'' mooier, maar volgens mij is hij dan veel minder comfortabel en zuinig dan de huidige 15''. Alhoewel ik nu ook soms maar net 1/17 haal en ik wil natuurlijk wel graag vlot over de vele drempels in Nederland kunnen. Daarom denk ik weer dat 16'' een betere keus is.

Ik laat mij graag adviseren door de echte kenners hier. Nog 1 punt qua informatie: Het budget is niet bijzonder hoog. De kans is aanwezig dat het tweedehandse velgen met banden van bijvoorbeeld marktplaats worden.

Als iemand meer info nodig heb dan hoor ik het graag :)

Maurits
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 105pk 
Ten eerste welkom op het forum.

Persoonlijk vind ik 17 inch veel mooier ogen. Ik vind de comfort met 17 prima, dit wordt overigens ook origineel geleverd door vw.
Ik rij zelf 18 inch met verlaging. Zal niet veel verschil in verbruik zijn lijkt mij, maar wellicht dat iemand anders dat anders heeft ervaren. Succes met een keuze maken
 
Audi  8V  1.4 TFSI 150 PK 
Ik heb zelf ook een Polo BlueMotion 1.2 TDI.
Ik heb hem nieuw gekocht met 17 inch MAK Iguan velgen.

De originele 15 inch groenland velgen gebruik ik voor de winterbanden.
Als ik deze twee vergelijk,
dan is het verbruik met de 17 inch zomerbanden iets meer,
in vergelijking, met de 15 inch winterbanden maar het mag eigenlijk geen naam hebben.

Inmiddels heb ik al 2 jaar 18 inch velgen (3SDM 0.01),
en met deze is het verbruik toch wel een stuk hoger.
Achteraf ook niet zo raar als je kijkt naar het gewicht van de 18 inch velg,
deze zijn echt een heel stuk zwaarder dan de 17 inch.
Je kunt dus best wel voor 17 inch velgen kiezen,
maar als je toch zuinig wilt blijven rijden dan moet je rekening houden met het gewicht van de velg.

Dit zijn ongeveer mijn ervaringen door de jaren heen: (bebouwde kom, 80 km wegen ---> snelweg: 50/50)
Groenland velg 15 inch gemiddeld 1 liter op 25 km.
MAK Iguan velg 17 inch gemiddeld 1 liter op 24 km.
3SDM 0.01 velg 18 inch gemiddeld 1 liter op 19 km.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: iichel
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!