welke et waarde bij 17 velgen?

ik ben bezig met een setje 2-delige 17inch velgen met de volgende gegevens:

momenteel alle 4 velgen
et waarde : 60
j waarde : 8J
bandenmaart: 195-40-17

nu wil ik de de achterwielen veranderen naar 8,5j zodat die wielen iets meer naar buiten komen. alleen ik weet niet aan welke ET waarde ik moet houden.

wat raden jullie aan?
 
De Et waarde heeft naar mijn mening niets te maken met de J waarde, dat is nl de doorsnede.
De ET waarde is een getal dat de maat aangeeft van het hart van het wiel dat deze naar buiten cq naar binnen staat. Hoe kleiner de + .. waarde hoe meer deze naar buiten komt richting spatbord. Altijd even uitgaan van de originele waarde dan weet je hoeveel je nog naar buiten kunt met de zelfde bandenmaat, want de bandbreedte speelt natuurlijk ook een rol, 195 of 225 is wel 30 mm en vangt 15 mm van de ET waarde als het ware, snap je het nog????
 
Volkswagen  Polo AW Highline  1.0 115 PK DSG7 
De ET-waarde heeft niets met de J-waarde te maken, maar als je de velgen meer naar buiten wil laten komen dan moet je wel wat aan de ET-waarde doen.

Hoe hoger de ET-waarde, hoe meer de velg naar binnen valt.
Hoe lager de ET-waarde, hoe meer de velg naar buiten steekt.

Om een 8,5J look te krijgen zal je de ET-waarde moeten aanpassen tussen de 45 en 50. Dit kan o.a. met spacers.

Overigens weet ik niet of het past bij een 6R ;)
 
dus wat ik al eerder vertelde!!! :shock: maar wat is een 8,5 J look??? ik heb op mijn speedster 356 5,5 J en dat is de velgbreedte en nog steeds niets met ET waarde te maken. :ugeek: dus wat is een 8,5J look :?: groeten Hans
 
Volkswagen  Polo AW Highline  1.0 115 PK DSG7 
8.5j look kun je niet nabootsen, dat is idd de breedte van de velg. Je kunt de ET wel verhogen maar je blijft nog steeds smalle velgjes houden en dat is altijd te zien en ziet er al helemaal niet uit. Dus een hogere J waarde is niet na te bootsen, alleen door echt bredere velgen te kopen.
 
precies!!!! het is gewoon wat je zelf wilt, als je velgen koopt zijn ze meestal geschikt voor een type auto met een bepaalde ET waarde / naaf / steek enz., er valt wel wat te corrigeren in de bandenmaat van breed tot heel breed totdat het ergens aan gaat lopen.
 
Volkswagen  Polo AW Highline  1.0 115 PK DSG7 
de wielen zijn 2 deling dus de randen zijn aan te passen naar 8.5j.
het gaat mij niet om dat de velgen helemaal uit moeten steken, maar ik wil het getrokkenbanden effect. en smaller dan 195 wil ik niet gaan ( 185-35-17 bestaat ook)

Als dit allemaal niet gaat lukken dan hou ik op 8 j met 195-40-17 banden, met 25 spacers. Hierdoor komt ik uit op 35et waarde

is dit te doen?
 
@Mike de velg is volgens mij te breed voor de auto volgens mij is er een max van 7,5j en de ET waarde die je noemt moet volgens mij ET 35 zijn.
Even navragen bij de dealer of dit mogelijk is ivm de breedte ;)
 
Volkswagen  Polo bm  1.2 tdi 
Je hebt blijkbaar dan een best brede velg van 8,5 inch uitkomt op 21,59cm breed = 215,9mm en daar wil jij een band op gaan leggen van 205mm.
Lijkt mij beter dat je er een band op legt van 215mm... Band even breed dan de velg (betere afstemming dus minder kans op problemen) prijs per band rond de 180 euro
 
Volkswagen  Polo bm  1.2 tdi 
RJPolo zei:
@Walter Onder een polo 6r?... Persoonlijk vind ik het niet zo mooi... geen probleem gehad dat de band gaat zwabberen of van de velg af loopt...?


Nee geen 6R maar het maakt niet uit waar de velg onder zit toch ??

185 op 8J is gewoon goed te doen , geen leeglopers zwabbers oid.

Tis een kwestie van smaak , ik vind het geweldig mooi.
 
@Mike de conclusie uit onze reacties:

Ja het is mogelijk om een velg eronder te leggen met jou gegevens 17inch 8,5j ET35 met de band 205/40.

Daarbij zal de velg ongeveer 1cm uitsteken tenopzichte van de band.
Gezien de velg 215,9mm is.

Wij zijn benieuwd naar het eind resultaat!
 
Volkswagen  Polo bm  1.2 tdi 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!