Welke bandenmaat

Hallo,

ik ben van plan mijn huidige velgen+banden, maat 185/60 HR14, te vervangen door een grotere velgmaat (16 of 17 inch) met een bandenmaat/breedte van 195/205 of 215. Velgen kleur zwart.

Nu is mijn vraag welke maat maximaal onder mijn Polo 9N3 kan, zonder dat bij zware belading of met bv aanhanger/caravan de banden niet meer in mijn wielkasten kunnen verdwijnen?

Leon11
 
best is dan dat je bij de officieel toegelaten maten blijft.
deze zijn beschikbaar bij steekmaat.nl of bij de lokale vw dealer.
dit voor je tellerafwijking te minimaliseren, alsook keuring(voor apk in nederland zit dit anders denk ik)


mvg
 
Volkswagen  polo 6r  1.2 
Dat gaat er helemaal vanaf hangen wat de breedte van de velgen is en welke et-waarde ze hebben.
Standaard Gti velgen zijn 205/45/16 en die passen er prima in. Die zijn 6,5 inch breed en hebben een et-waarde van 38.
(weet niet of de gti afwijkt met andere motoriseringen? spoorbreedte bijv?)
 
Seat  Leon SC FR  1.8 TSI DSG 
(weet niet of de gti afwijkt met andere motoriseringen? spoorbreedte bijv?)

Het vervelende/lastige is dat de velgmaten weer invloed hebben op de spoorbreedte. Zo zie je bij precies dezelfde auto's die je af-fabriek met verschillende maten velgen kunt krijgen, nog weleens verschillende spoorbreedtes vermeld staan, afhankelijk van de gekozen velg.
 
Volkswagen  Up!  1.0 60pk 
met standaardonderstel en geen gekke bandenmaat zal hij nooit aanlopen. Ik heb in mijn 9n3 een paar x 5 mensen op de achterbank gehad ( vraag me niet hoe volgesn mij liggend) + 2 voorin zelfs dan loopt niks aan. Wel sloeg mijn trekhaak toen soms tegen de grond/drempel
Bandenmaat was toen 205 40 17
 
Thnx, handige site, kende ik nog niet.

Past 14" niet vanwege de remklauwen?
Lijkt me sowieso niet mooi trouwens, maar ik wil het vooral weten voor een setje winterbanden, en dan is kleiner bijna altijd beter ;)
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!