Welke banden om 16 inch velgen.

Heb net deze Syenit velgen aangeschaft:
$(KGrHqN,!h0E-jEcunp+BPyMfcIHf!~~60_57.JPG
* - Accessoires - Service en accessoires - Volkswagen

Bij de VW dealer kun je deze kopen met 215/45 R16 banden.

Er kunnen nog andere maten banden op deze velgen, elke maat is goedgekeurd door de TÜV:

195/50 R16 6,5 / 7,0 x 16 -0.26%
205/45 R16 6,5 / 7,0 x 16 -2.01%
205/50 R16 6,5 / 7,0 x 16 +1.39%
215/45 R16 7,0 x 16 -0.52%

De percentages er achter zijn de teller-afwijkingen die ik berekend heb ten opzichte van mijn standaard 185/60 R15 Winterbanden.

Voor mij gaat de keus dus tussen de maten 215/45 R16 en 195/50 R16
Heeft iemand een idee of er verschillen zijn in rij-comfort ?
Raken de velgen eerder beschadigt bij de smallere band, of juist niet ?
 
Verschil in veercomfort zal verwaarloosbaar zijn (minder dan 1 mm verschil in bandhoogte tussen wegdek en velg). Wel zul je met de bredere band iets meer merken van spoorvorming. En zul je eerder last hebben van aquaplaning.

Hoe breed zijn de velgen? Als die namelijk niet zo heel breed zijn, is de 215 band wellicht overdone.
Daarnaast kan ik me voorstellen dat er verschil in prijzen zitten tussen de banden.

NB Mooie velg trouwens!
 
Volkswagen  Up!  1.0 60pk 
Verschil in veercomfort zal verwaarloosbaar zijn (minder dan 1 mm verschil in bandhoogte tussen wegdek en velg). Wel zul je met de bredere band iets meer merken van spoorvorming. En zul je eerder last hebben van aquaplaning.

Hoe breed zijn de velgen? Als die namelijk niet zo heel breed zijn, is de 215 band wellicht overdone.
Daarnaast kan ik me voorstellen dat er verschil in prijzen zitten tussen de banden.

NB Mooie velg trouwens!

Velgmaat 7,0 x 16
Hoeveel zouden de banden dan uitsteken ? Klopt het dat de 215 aan beide kanten 1cm meer uitsteekt dan de 195 ?

prijsverschil is zo'n € 10,- per band.
 
Met een 7" brede velg zou ik zelf de 215 brede band nemen, tenzij je van een "getrokken stijl" houdt. De standaardvelgen van de 6R GTI zijn ook 7", en daar zitten ook 215 brede banden onder.
Die zijn idd aan beide kanten 1 cm breder (2 cm in totaal). Voor het prijsverschil zou ik het zelf niet laten.
 
Volkswagen  Up!  1.0 60pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!