Al eerder door mij gepost maar misschien ook nuttig voor de mensen hier. Wat ik heb gedaan is alle sloten verwijderd van mijn auto (op plaats waar de sloten zater deze met blindesloten dichtgemaakt, de pen die vanaf het slot naar het binnenslot gaat weg gehaald. In het binnenslot de ingang dichtgemaakt (mochten ze dan de hele slotcilinder er uithalen kunnen ze nog niks). Vervolgens de uitleesstekker weggehaald van de bekende plek en de motorkap ontgrendeling verwijderd. Waarom??? Lees mijn verhaal hier onder maar : Tja tegenwoordig is doormiddel van de zogenaamde “polensleutel” iedere VAG auto tussen 1998 en 2010 zonder enig spoor van braak open te maken. Het enige dat je ziet als je electrische ramen hebt dat soms alle 2 of 4 de ramen openstaan omdat de comfortmodule denkt dat de sleutel lang in de openstand wordt gehouden. Aangezien de fabriek en Pon hier weinig of helemaal niets mee doen kunnen dieven ongestoord hun gang gaan. Met mazzel ben je alleen je radio kwijt maar in de randstad regio verdwijnen vaak ook auto’s omdat je met een laptop de motorcomputer kunt kraken en een stuurslot voor deze jongens ook weinig voorstelt.
De importeur van VAG in Nederland doet er geen bal aan (want is extra omzet!) en ons politie apparaat heeft het te druk met …….uhm flitsen bij wegwerkzaamhedenwanneer er niets gedaan wordt (want dan 30% meer vangen) of andere belangrijke zaken.
Diefstal kun je ontmoedigen door het lastig te maken, de startblokkering en sloten van VW zijn al zo ongeveer zeker 12 jaar dezelfde dat zoiets dan gekraakt wordt is logisch want het blijft lonen. Als je zoals eens in de zoveel tijd je anti diefstalsysteem aanpast dan maak je het de dieven in ieder geval lastiger. Bij VAG zijn ze alleen uit op goedkoop produceren en het systeem voldoet toch is de gedachte die diefstallen geven alleen maar een korte termijn boost aan de verkoop van auto’s. De systemen van de nieuwe Audi A4,A5,A6 en A8 (+Q5 en Q7) zijn al een stuk lastiger te jatten dan die “stomme” want anders kan ik het niet noemen systemen van de Golf, Leon, Octavia, Passat, Audi A3 enz. Veel te makkelijk verwijderen met de haakjessleutel (Audi) of met 4 torx (VW, Skoda, Seat). Echt zielig, als fabrikant kun je veel meer doen en zoals ook boven al aangegeven ja dat kost geld maar kost op de lange termijn meer, een paar tientjes per auto en tevreden klanten of een imago VAG wordt toch alleen maar gejat (of de onderdelen er van) immers op de opties wordt het meest verdiend, dat doet straks dus niemand meer want dan weet je zeker dat er een petje met “polensleutel” en torxschroevendraaier en een tang je navi komt stelen.
Autodna kan overigens wel degelijk helpen het schrikt in ieder geval af en bij een verkeerscontrole is het een kleine moeite voor de KLPD om de scanner over dashboard (airbags) of andere delen te halen.
Maar inderdaad als men het wil stelen dan stelen ze het alleen wordt het nu wel erg gemakkelijk gemaakt. Ik vind de importeur struisvogelpolitiek uitvoeren. Kop in het zand wij weten van niks……..u bent de eerste…maar uhm mondje dicht hè want u kan zomaar iemand op een idee brengen…yeah sure