Op autoblog.nl kwam ik het volgende bericht tegen,
Volkswagen Komt met een (ultra) budgetmerk
Renault heeft Dacia, Nissan stoft Datsun weer af, Tata heeft Tata, en ook over Opel en Fiat bestaan vage geruchten. Het mag duidelijk zijn: een budgetmerk introduceren voor delen van de wereld met een kleinere beurs is heet. Next up: Volkswagen.
Hoewel VW met de Up al een aardige prijsvechter in huis heeft, gaan ze het met hun budgetmerk over een andere boeg gooien: iets minder hi-tech, en wat meer ruimte, zodat je toch nog veel auto voor je geld krijgt. In opkomende economieën wordt gemikt op een vanafprijs van 5.000 euro (ruim twee keer een Tata Nano). Hoe het merk gaat heten is nog niet duidelijk, maar suggesties zijn welkom (Prollwagen?).
VW maakt momenteel in India al een Vento en een marktspecifieke Polo, die voor ongeveer 7.000 euro weg gaat, en voor China wordt een budgetwagen van het formaat Seat Toledo gepland. Dit zijn allemaal auto’s die als VW of aanverwant merk op de markt worden gezet.
Hieronder moet het budgetmerk komen, dat aan de wensen van de lokale consument tegemoet moet komen. Als voorbeeld: in Brazilië moet je met een auto komen die vijf zitplekken heeft en robuust is. En of het ding nou 100 of 150 gram CO2 per kilometer de lucht in blaast of mooie LEDjes in zijn koplamp heeft is van ondergeschikt belang. Je moet veel auto krijgen voor je geld, en winst moet voor de fabrikant van het volume komen.
Wat vinden jullie hier van?
Volkswagen Komt met een (ultra) budgetmerk
Renault heeft Dacia, Nissan stoft Datsun weer af, Tata heeft Tata, en ook over Opel en Fiat bestaan vage geruchten. Het mag duidelijk zijn: een budgetmerk introduceren voor delen van de wereld met een kleinere beurs is heet. Next up: Volkswagen.
Hoewel VW met de Up al een aardige prijsvechter in huis heeft, gaan ze het met hun budgetmerk over een andere boeg gooien: iets minder hi-tech, en wat meer ruimte, zodat je toch nog veel auto voor je geld krijgt. In opkomende economieën wordt gemikt op een vanafprijs van 5.000 euro (ruim twee keer een Tata Nano). Hoe het merk gaat heten is nog niet duidelijk, maar suggesties zijn welkom (Prollwagen?).
VW maakt momenteel in India al een Vento en een marktspecifieke Polo, die voor ongeveer 7.000 euro weg gaat, en voor China wordt een budgetwagen van het formaat Seat Toledo gepland. Dit zijn allemaal auto’s die als VW of aanverwant merk op de markt worden gezet.
Hieronder moet het budgetmerk komen, dat aan de wensen van de lokale consument tegemoet moet komen. Als voorbeeld: in Brazilië moet je met een auto komen die vijf zitplekken heeft en robuust is. En of het ding nou 100 of 150 gram CO2 per kilometer de lucht in blaast of mooie LEDjes in zijn koplamp heeft is van ondergeschikt belang. Je moet veel auto krijgen voor je geld, en winst moet voor de fabrikant van het volume komen.
Wat vinden jullie hier van?