Waterpomp +distributieriemset. Wie weet het verschil?

BlackPoloBM

Bekend lid
2,148
775
132
Beste forumleden,

Mijn Polo 1.2TDI staat nu op de 180.000km en ik weet dat je een distributieriem op de 210.000km moet vervangen.

Echter ga ik in de zomer iets van 12.000km met mijn Polo rijden op vakantie en ik wil toch liever dat mijn distributieriem uit voorzorg voor deze reis is vervangen.

Gezien mijn Polo nu al 6 jaar oud is en ik hem niet meer bij de dealer onderhoud, zoek ik nu zelf onderdelen op en laat ik deze door een vakkundige monteren.

Tijdens mijn grote beurt vorige week bij Vagtechniek, kreeg ik het advies om ook mijn waterpomp te laten vervangen tijdens mijn distributieriemwissel gezien deze een heel klein beetje lekt.

Als ik op de autoonderdelenwebsite van autodoc.nl kijk zie ik verschillende soorten merken van distributiesetjes van het merk Continental, GATES en SKF, de top 3 van de distributiesetjes (hoor ik van velen), maar de prijzen varieren van 133 Euro tot 277 Euro.

Als ik al deze setjes vergelijk kom ik tot de volgende conclusie:

Aantal tanden: 160 (bij alle setjes)
Breedte in mm: 25 (bij alle setjes)
Lengte in mm: 1524 (bij alle setjes)
Aantal rollen: 4 en bij sommigen 5.

Ik begrijp totaal niet wat al deze onderdelen en formaten inhouden, en ook de prijs varieert superveel, dus waar moet ik op letten? Al deze setjes zijn voor de 1.2 TDI Polo Bluemotion geschikt.

https://www.autodoc.nl/auto-onderde...6r-6c/32819-1-2-tdi?price_range[0]=asc&page=2
 
Aan welke bedragen moet ik denken bij het vervangen van de distributie en multiriem?

Een distributieriemsetje van Continental via autodoc.nl kost rond de 150 Euro. Een Multieriem rond de 10 Euro.

Het hoeft niet veel te kosten, er zit alleen wat werkuren in waardoor de prijzen kunnen oplopen.

Ook zou ik zoiets niet doen bij iemand/bedrijf die je niet kunt vertrouwen.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!