wat heb jij gedaan aan en voor je polo vandaag

Ik kan met zekerheid zeggen dat de trilling tijdens het remmen weg is. Fjuw. Niks meer merk ik ervan maar we krijgen uiteraard nu weer een ander ding. Het lijkt alsof er een vibo in de stoel zit. Ik voel trillingen door me stoel en licht door me gaspedaal Irriteer me er schijtziek aan.

Ga aanstaande vrijdag ze uit laten balanceren achterbanden naar voor doen. Binnenkort de winterset staal bij @Johan ophalen dan kan ik als het er nog is uitsluiten of het aan de band of velg ligt.

Ben die Chinese rommel wel beu.
Rijd totaal niet comfortabel en erg luidruchtig. Maar van 15 naar 17 inch gaan lever je ook comfort in natuurlijk.

Kan het er ook aan liggen omdat de naaf voorop nu schoongemaakt is dat achter afwijking geeft? Want dan demonteer ik die wel en gaat de staalborstel erover
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI R-Line vlotte tractor by APTuning 
Heb je al je bouten wel goed aangedraaid van je wielen? Je gaat van 17” naar 15” of andersom?!
Ja staan op 120nm. Na 150km loop ik ze nog eens na. Ik ben van 15 inch (vorige wagen) naar 17 inch momenteel gegaan dus je levert ook een stuk wang van de band (comfort) in uiteraard...
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI R-Line vlotte tractor by APTuning 
En veel meer afrolgeluid echt irritant
Klopt. Veel meer gehoor gekregen. Ik ga ze binnenkort maar eens laten balanceren EN uitlijnen. Heb ik dat ook maar gehad. Dacht dat uitlijnen altijd gerelateerd was aan de velg en ophanging maar band en velg staan er los van dus uitlijnen is altijd een goed idee ongeacht of er een winter wissel aan komt of niet.

Afspraak vrijdag gemaakt 11 uur balanceren alle wielen en uitlijnen.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI R-Line vlotte tractor by APTuning 
volgens mij lopen er 3 termen door elkaar heen.

namelijk uitlijnen, richten en balanceren

een auto kan je uitlijnen,
velgen kan je richten.
velgen en banden kan je balanceren


uitlijnen,
Bij het uitlijnen van de auto betreft het niet de velgen en banden, maar er wordt gecontroleerd of de ophanging waar de voorwielen aan bevestigt zitten in de juiste stand staan. In deze ophanging zitten dan ook verstelpunten om de ophanging met speciale apparatuur en de juiste afstelgegevens (per auto verschillend) in de juiste positie te plaatsen. Deze positie wordt dan ook vanaf verschillede richtingen bijgesteld. Al deze richtingen hebben een benaming. Zo heb je de camber, caster en de toe / uitspoor. Deze afstellingen te samen moeten er voor zorgen dat de wielen op de juiste manier onder de auto staan. Auto´s worden uitgelijnd als bijvoorbeeld de banden verkeerd afslijten of dat er bijvoorbeeld na een aanrijding onderdelen van de ophanging beschadigd of vervangen zijn.

velgen en banden balanceren
Het balanceren van de wielen is enkel het in balans brengen van de velg en band. wat dan ook altijd gedaan wordt na het monteren van nieuwe banden. Dit uitbalanceren gebeurd op een apparaat waarbij het wiel op toeren wordt gebracht en men kan zien waar de onbalans zit. Deze haalt men weg door loot op de velg te plaatsen waardoor de velg en band bij elk toerental in balans blijft. Zo heb je het balanceer apparaat waar het wiel van de auto op vastgezet wordt maar zo heb je ook wiel balanceer apparaten die de wielen op de auto balanceren. De naaf van de auto waar het wiel op vast gezet wordt is vanuit de fabriek al in balans gebracht waardoor het niet perse nodig is dat het wiel op de auto gebalanceerd wordt. Het uitbalanceren op de auto zelf doet men dan meestal ook als er een resonantie (trilling) tijdens het rijden bij een bepaald toerental aanwezig blijft.

velgen richten
In veel gevallen is er sprake van een verbogen velg of een kromming die door deuken is ontstaan. In veel van dat soort gevallen is het voldoende om uw velgen alleen maar te richten. Velgen richten is niets anders dan het weer recht maken van de velg. Hiervoor wordt een speciaal richtapparaat ingezet. Dit gebeurt met een nauwkeurigheid van 0,3 mm. Indien het materiaal van uw velg broos is geworden of teveel verbogen is, bestaat de kans dat uw velg kan scheuren. Dit komt echter maar zelden voor omdat de kwaliteit van velgen in Nederland behoorlijk hoog is. Velgen richten heeft geen invloed op de sterkte van uw velg.


opsomming:

niewe banden = velgen en banden balanceren
velg krom door stoeprand= velg richten
wielnaaf of schokdemper vervangen = uitlijnen.



dus als er niks mis is met de auto, en de hij gaat gewoon rechtdoor als je het stuur los laat EN je banden slijtage is normaal dan hoef je niet uit te lijnen, dus ook niet bij banden en velg wissels.

en als je velgen zijn uit gebalanceerd, dan zijn ze dat bij de volgende wissel ook (mits er geen lood af is gegaan)
en het jaar daarna ook..

En stoeprandjes pakken is niet goed voor velgen (en te hard niet goed voor de ophanging)
dus pak je een stoep te hard (maar zacht genoeg) is velg richten pak je die stoep hard (te hard) is ophanging vervangen en uitlijnen.


(uit eigen ervaring) 70 km is te hard voor velgen en ophanging als je een stoep raakt...
 
VW  6C  1.4TDI DSG 
Ik laat het doen bij de vw garage, balanceren laat ik sowieso doen omdat ik met fileparkeren een stoeprand heb gepakt met de velg en me stuur lichtjes trilt en stoel best wel. Uitlijnen is dus niet nodig? Banden slijtage is gelijk zover ik kon zien toen de wielen eraf waren had ik dat meteen gecontroleerd alleen ik heb het idee dat hij soms iets naar rechts trekt. Kan ook komen omdat het wegdek afloopt dus ik moet het eigenlijk een keer testen op een industrie weg (straks even doen)
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI R-Line vlotte tractor by APTuning 
Kijk het kan zijn dat de velg gewoon een slag heeft.
En dan kan je 100gram lood plakken maar de slag blijft bestaan.

Dus controleren. tijdens het balanceren als er een slag in zit zie de velg wiebelen op het apparaat.


en uitlijnen opzich is niet verkeerd, maar echt niet elk half jaar. zelfs niet elk jaar.
ik lijn alleen uit wanneer ik bv aandrijfassen of de naaf en schokdemper heb vervangen van mijn auto.
en natuurlijk als ik merk dat de auto naar links of rechts trekt, ik ik de velgen en banden al heb uitgesloten als oorzaak
 
VW  6C  1.4TDI DSG 
Kijk het kan zijn dat de velg gewoon een slag heeft.
En dan kan je 100gram lood plakken maar de slag blijft bestaan.

Dus controleren. tijdens het balanceren als er een slag in zit zie de velg wiebelen op het apparaat.


en uitlijnen opzich is niet verkeerd, maar echt niet elk half jaar. zelfs niet elk jaar.
ik lijn alleen uit wanneer ik bv aandrijfassen of de naaf en schokdemper heb vervangen van mijn auto.
en natuurlijk als ik merk dat de auto naar links of rechts trekt, ik ik de velgen en banden al heb uitgesloten als oorzaak
Ja precies! Ik heb toen de auto op de brug stond de wielen even snel rondgedraaid en gekeken of er een slag op de velgen zat maar zowel binnen als buiten was er niks te zien.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI R-Line vlotte tractor by APTuning 
@Laszlo je banden van achter naar voor brengen geeft heel waarschijnlijk nog meer afrolgeluid. De achterbanden cuppen makkelijk en als je die dan voor gaat gebruiken geeft het heeel veeel lawaai.

Voorbanden hebben ook een totaal ander afslijtpatroon omdat je daarmee stuurt dus daarom gewoon voor laten en vervangen als ze “af” zijn.

Op banden bezuinigen door ze van voor naar achter te plaatsen heeft financieel ook weinig meerwaarde(banden afrijden) omdat je na een tijd gelijk alle 4 de banden kan vernieuwen
 
VW  Polo 6C/Golf 7  TSI Engine 
Oké Dus achterbanden niet naar voor zoals ik het begrijp? Heb de testrit gedaan op een vlakke industrie weg en uitlijnen is niet nodig. Ga ze alleen laten balanceren meer niet. Maar ik voel me auto wel meer trillen sinds ik me remklauwen geverfd heb dus de wielen er af heb gehad en de naaf schoon heb geborsteld. Trillen met remmen is wel weg dus t is allemaal tegenstrijdig.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI R-Line vlotte tractor by APTuning 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!