VW Polo 6C 1.2 TSI 90PK Chiptuning Advies

Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje bezig geweest met het oriënteren naar de mogelijkheden om mijn Polo te chiptunen, echter ben ik nooit tot een definitief besluit gekomen en doorgegaan met afspraak te maken bij mogelijke tuners. Ik heb nu uiteindelijk besloten om er echt werk van te maken en de knoop door te hakken! Na wat rondkijken en lezen wil ik gaan voor een chiptune van 90PK naar 130PK - 140PK.

Ik heb nog wel een aantal vragen wat betreft de volgende zaken:

- Ik heb verschillende specialisten voorbij zien komen en de meest prominente die telkens worden genoemd zijn VAGTechniek & JD Engineering. Zelf was kwam ik ook uit op DVX Performance, maar hier op dit forum heb ik niet veel ervaringen/reviews erover gelezen. Als ik kijk naar de prijsverhoudingen, dan lijkt DVX Performance ook een hele goede optie (->140PK voor 412, in tegenstelling tot de €699 en €499). Ik heb nu zo'n idee, naar aanleiding van de vele reviews, dat VAGTechniek en JD Engineering gewoonweg erg betrouwbaar en top zijn, dus je waar krijgt voor je geld. Alleen ziet DVX Performance er in mijn optiek ook zeer professioneel uit en lees ik ook wel goede reviews buiten dit forum om; vandaar mijn vraag of iemand hier ervaring heeft met hun.
Tevens zag ik dat de voornamelijke specialist in België zit, maar in de tussentijd hebben zij ook een locatie in Nederland?

- Als mijn Polo uiteindelijk gechiptuned is, zal dit in de toekomst enige problemen veroorzaken bij de Volkswagen garage? BV. voor een grote beurt of voor een APK keuring. Ik heb geen idee in wat voor categorie chiptuning valt en tot in hoeverre dit toegestaan is. Niet dat ze de volgende keer er moeilijk over doen en dus de software of ECU resetten.

- Ik heb ook af en toe wat voorbij zien komen over het veranderen van de benzine die getanked wordt na het chiptunen (BV. van 95 naar 98)?
Is dit een vereiste na het chiptunen of enkel maar advies zodat je motor het meest optimaal draait en geen schade oploopt?


Alvast bedankt als iemand mij iets meer kan inlichten over de bovengenoemde zaken.
 
Volkswagen  Polo 6C  1.2 TSI 90PK -> 140PK (DVX Performance) 
Chiptuning en je garage hebben alleen invloed op elkaar als ze je ecu gaan updaten, dan verdwijnt chiptuning software. 95 of 98, 98 geeft net iets betere ontbranding etc en rijdt dus iets lekkerder en je krijgt iets meer pk, +/- 5 tov 95.

Qua beurten is er niks aan de hand, qua garantie wel, heb je motor problemen ivm chiptining en ga je naar de vw voor garantie, gooien ze het gelijk daarop en is klaar wat hun betreft. Tenzij je goede afspraken hebt gemaakt met ze en ze het eens zijn over de chiptuning.

Over welk bedrijf, da's een gevoels en ervaringskwestie. De 1 zegt a en de ander b en die worden het nooit eens met elkaar.
 
Laatst bewerkt:
Als je op 98 laat tunen is het resultaat wat beter, maar dan moet je dus wel op 98 blijven rijden. Men adviseert het altijd wel en ik heb het ook altijd gedaan.
Met mijn dealer heb ik er altijd duidelijke afspraken over gemaakt, zodat de software niet wordt overschreven. Voor de zekerheid zeg ik het er ook altijd bij.
Mijn dealer zal niet moeilijk doen wat betreft garantie. Maar als het kostbare reparaties betreft zoals een andere turbo, zal de importeur moeten worden ingeschakeld en dan wordt het een ander verhaal. Maar het is ook een kwestie van risico inschatting en dan is dat risico uiterst klein. Ik heb nog nooit problemen ondervonden. Nu de 4e gechipte auto (bij JD en VT)
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
  • Leuk
Waarderingen: MegamanXZero
Ik ben bij dvx geweest. Mooi bedrijf, auto gaat gewoon op de rollenbank en inderdaad veel goedkoper. Tune werkte uitstekend nooit gedoe mee gehad. Ik moet ga binnenkort terug omdat m’n auto geupdate is en het uitspruitstuk vervangen gaan worden.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2tsi 105pk 
  • Leuk
Waarderingen: MegamanXZero
Geen idee of het veranderd is (heb het over 3 jaar terug) maar daar was DVX Belgie goed, over de Nederlandse vestiging hoorde je mindere verhalen.
Zelfde geldt voor VT, al zijn er hier genoeg mensen tevreden over ze. VagTechniek heeft altijd 30% korting Stick Out Tongue Voor jouw auto kom ik op €399,- momenteel.

Heeft een Polo 6C nog garantie?
Vanaf 2017 hebben ze 4 jaar mits onderhoud bij VW.

98 loopt de motor net wat beter, rustiger en is iets zuiniger. De tuner zal dit meenemen tijdens het chippen en dan is het advies wel om altijd 98 te tanken wat per liter weer een ander prijsje heeft. 95 kan je natuurlijk nog wel gewoon tanken ondanks tuning op 98.
 
Volkswagen  Polo AW  GTI | 275pk, 450nm 
  • Leuk
Waarderingen: MegamanXZero
Erg bedankt voor de reacties allemaal!

Chiptuning en je garage hebben alleen invloed op elkaar als ze je ecu gaan updaten, dan verdwijnt chiptuning software. 95 of 98, 98 geeft net iets betere ontbranding etc en rijdt dus iets lekkerder en je krijgt iets meer pk, +/- 5 tov 95.

Qua beurten is er niks aan de hand, qua garantie wel, heb je motor problemen ivm chiptining en ga je naar de vw voor garantie, gooien ze het gelijk daarop en is klaar wat hun betreft. Tenzij je goede afspraken hebt gemaakt met ze en ze het eens zijn over de chiptuning.

Over welk bedrijf, da's een gevoels en ervaringskwestie. De 1 zegt a en de ander b en die worden het nooit eens met elkaar.

Ah duidelijk! Nooit echt geweten wat het grote verschil was tussen 95 en 98, maar nu ben ik iets wijzer geworden :)
Zoals hieronder is beschreven zal ik dus dan moeten vermelden dat ze van de ECU moeten afblijven.

Als je op 98 laat tunen is het resultaat wat beter, maar dan moet je dus wel op 98 blijven rijden. Men adviseert het altijd wel en ik heb het ook altijd gedaan.
Met mijn dealer heb ik er altijd duidelijke afspraken over gemaakt, zodat de software niet wordt overschreven. Voor de zekerheid zeg ik het er ook altijd bij.
Mijn dealer zal niet moeilijk doen wat betreft garantie. Maar als het kostbare reparaties betreft zoals een andere turbo, zal de importeur moeten worden ingeschakeld en dan wordt het een ander verhaal. Maar het is ook een kwestie van risico inschatting en dan is dat risico uiterst klein. Ik heb nog nooit problemen ondervonden. Nu de 4e gechipte auto (bij JD en VT)

Ah ok! Dus ik moet zelf dan bij de tuner aangeven dat ik het op 98 wil laten tunen?
Ik ga er van uit dat ik geen ingrijpende reparaties zal hebben in de komende jaren, wat betreft vervangen van onderdelen. Dus ik zal dan van tevoren duidelijk vermelden dat ze niet aan de ECU moeten komen.

Ik ben bij dvx geweest. Mooi bedrijf, auto gaat gewoon op de rollenbank en inderdaad veel goedkoper. Tune werkte uitstekend nooit gedoe mee gehad. Ik moet ga binnenkort terug omdat m’n auto geupdate is en het uitspruitstuk vervangen gaan worden.

Bedankt voor de info! Omdat er nu dus een update is geweest aan je auto, zullen ze dan de tune gratis doen? Of valt zo'n her-optimalisatie niet binnen de service, zoals bij sommige tuners, na een dealerupdate.


Geen idee of het veranderd is (heb het over 3 jaar terug) maar daar was DVX Belgie goed, over de Nederlandse vestiging hoorde je mindere verhalen.
Zelfde geldt voor VT, al zijn er hier genoeg mensen tevreden over ze. VagTechniek heeft altijd 30% korting Stick Out Tongue Voor jouw auto kom ik op €399,- momenteel.

Heeft een Polo 6C nog garantie?
Vanaf 2017 hebben ze 4 jaar mits onderhoud bij VW.

98 loopt de motor net wat beter, rustiger en is iets zuiniger. De tuner zal dit meenemen tijdens het chippen en dan is het advies wel om altijd 98 te tanken wat per liter weer een ander prijsje heeft. 95 kan je natuurlijk nog wel gewoon tanken ondanks tuning op 98.

Bedankt voor de nadere uitleg over de 95/98! Als het goed is heeft de Polo nog gewoon garantie.
Pas geleden nog geweest voor een grote beurt + APK :) Dus dat zit voorlopig wel snor.
Ik had ook gekeken naar VT ik kwam idd ook uit op €399,- maar wel voor 10PK minder (niet een dealbreaker hoor haha)


Ik ben zelf naar België gereden inderdaad. Voor de polo is het op dit moment voor gewoon stage 1 288 euro. Ik zou het wel weten.

Oeh ok! Als ik voor DVX zou gaan, dan kan ik dus beter naar België gaan zoals de bovenstaande user heeft aangegeven.
Stage 1 €288,-? Ik kon alleen vinden dat het €412,- was.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6C  1.2 TSI 90PK -> 140PK (DVX Performance) 
  • Leuk
Waarderingen: Rosinfield
Bedankt voor de nadere uitleg over de 95/98! Als het goed is heeft de Polo nog gewoon garantie.
Pas geleden nog geweest voor een grote beurt + APK :) Dus dat zit voorlopig wel snor.
Ik had ook gekeken naar VT ik kwam idd ook uit op €399,- maar wel voor 10PK minder (niet een dealbreaker hoor haha)

Die 10pk minder is een wassen neus, als je bedoelt op stage 1+.
Het is namelijk helemaal geen stage 1+, het is gewoon een bank uitdraai.
 
Volkswagen  Polo AW  GTI | 275pk, 450nm 
@MegamanXZero, ik ben met mijn vorige 6C naar JD geweest, met mijn huidige 6C naar Tunex omdat ik het prijsverschil best groot vond. Ben ook nu weer tevreden. Als je een keer in de buurt van Utrecht bent, mag je proef komen rijden.

Schermafbeelding 2021-05-20 om 23.31.30.png
 
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
  • Leuk
Waarderingen: MegamanXZero
@MegamanXZero, ik ben met mijn vorige 6C naar JD geweest, met mijn huidige 6C naar Tunex omdat ik het prijsverschil best groot vond. Ben ook nu weer tevreden. Als je een keer in de buurt van Utrecht bent, mag je proef komen rijden.

Schermafbeelding 2021-05-20 om 23.31.30.png

Tunex had ik idd ook voorbij zien komen, maar niet de offerte gecheckt. Dat is een zeer schappelijke prijs!
Thx for the offer! Misschien dat ik je idd een berichtje stuur als ik die richting op moet :)
 
Volkswagen  Polo 6C  1.2 TSI 90PK -> 140PK (DVX Performance) 
Let er wel op dat er ontzettend veel slechte verhalen rond gaan over TuneX, mensen die serieuze problemen krijgen na enkele maanden.
Meestal omdat ze onderin al flink wat vermogen erin gooien waardoor het snel lijkt.
Kortom; een standaard chippusher, want wat denk jezelf dat kan voor €160,- excl de btw? Stick Out Tongue Dan moet je aardig wat chipjes doen voor je een rollerbank eruit heb.

Mijn vader had het ook met een Caddy diesel, zonder te overleggen naar TuneX gegaan "lekker in de buurt". Na een jaartje problemen en hij kreeg het niet weg (en hij heeft zelfs een eigen autogarage). Van alles vervangen en gecontroleerd. Na "aandringen" toch eens langs de tuner gegaan waar mijn broer en ik altijd heen gaan en het probleem was direct verholpen ook nog eens meer vermogen.

Goedkoop is vaak duurkoop, zeker met iets waardevols als een auto zou ik wat meer spenderen.

(ja, ze hebben goede reviews maar als je eens gaat zoeken naar echte ervaringen kom je hele andere berichten tegen)
 
Volkswagen  Polo AW  GTI | 275pk, 450nm 
Ik heb de laatste tijd diverse verhalen gelezen, hier en elders, met idd minder fraaie ervaringen bij dit soort bedrijven. Meestal zal het wel goed gaan en is de klant tevreden. Maar je kunt dus ook pech hebben. Goede reviews zeggen idd niets. Het best kun je je focussen op de ervaringen gemeld op autoforums.
Om op een tegen de achtergrond van de aanschafprijs van een auto gezien luttel bedrag te gaan bezuinigen, met daarbij de nodige onzekerheid over het resultaat, vind ik erg onverstandig. Liever iets meer betalen voor gegarandeerd goed werk.
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
  • Leuk
Waarderingen: MegamanXZero
Let er wel op dat er ontzettend veel slechte verhalen rond gaan over TuneX, mensen die serieuze problemen krijgen na enkele maanden.
Meestal omdat ze onderin al flink wat vermogen erin gooien waardoor het snel lijkt.
Kortom; een standaard chippusher, want wat denk jezelf dat kan voor €160,- excl de btw? Stick Out Tongue Dan moet je aardig wat chipjes doen voor je een rollerbank eruit heb.

Mijn vader had het ook met een Caddy diesel, zonder te overleggen naar TuneX gegaan "lekker in de buurt". Na een jaartje problemen en hij kreeg het niet weg (en hij heeft zelfs een eigen autogarage). Van alles vervangen en gecontroleerd. Na "aandringen" toch eens langs de tuner gegaan waar mijn broer en ik altijd heen gaan en het probleem was direct verholpen ook nog eens meer vermogen.

Goedkoop is vaak duurkoop, zeker met iets waardevols als een auto zou ik wat meer spenderen.

(ja, ze hebben goede reviews maar als je eens gaat zoeken naar echte ervaringen kom je hele andere berichten tegen)

Bedankt voor de heads up! Jeetje dat is wel erg balen als dat gebeurt en wat een gedoe achteraf... Mijn standpunt is in de tussentijd ook erg veranderd wat betreft goedkopere opties... Daar heb je gelijk in.

Ik heb de laatste tijd diverse verhalen gelezen, hier en elders, met idd minder fraaie ervaringen bij dit soort bedrijven. Meestal zal het wel goed gaan en is de klant tevreden. Maar je kunt dus ook pech hebben. Goede reviews zeggen idd niets. Het best kun je je focussen op de ervaringen gemeld op autoforums.
Om op een tegen de achtergrond van de aanschafprijs van een auto gezien luttel bedrag te gaan bezuinigen, met daarbij de nodige onzekerheid over het resultaat, vind ik erg onverstandig. Liever iets meer betalen voor gegarandeerd goed werk.

Daar hebben jullie zeker gelijk in, dat was dan ook één van mijn voornaamste redenen om hier te vragen naar wat alternatieve tuners naast VGT en JD en risico's uit te sluiten. Maar ik heb nu wel gemerkt dat de meest verstandige (en eigenlijk logische) keuze is om te gaan voor de duurdere en meest betrouwbare.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6C  1.2 TSI 90PK -> 140PK (DVX Performance) 
  • Leuk
Waarderingen: Rosinfield
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!