Vragen voor aankoop VW Polo GTI AW 2018

Beste leden!
Mijn naam is Noël en ik ben nieuw op dit forum, aangenaam!
Ooit in een VW Polo 1.4 (6n) gereden als eerste auto, toen een Fiat Punto 1.4 Turbo (voorzien van Abarth onderdelen goed voor 180pk) en heb nu komende zaterdag een proefrit in een VW Polo GTI AW , uit 2018.

Om mij het best voor te bereiden op de proefrit en mijn besluit tot eventuele aankoop heb ik een aantal vragen waar ik zo na onderzoek geen duidelijk antwoord op kon krijgen.

- Vanaf wanneer zijn de AW GTIs geleverd met een OPF filter in Nederland/duitsland? Kan vinden dat dit in UK eind 2018 is geïntroduceerd, kan over Nederland en Duitsland niks vinden. Auto is van origine Duits.
- Heeft de AW GTI “echte” DCC (Dynamic chassis control, adaptieve demping)? Staat aangegeven bij de advertentie maar zie dit niet bij elke andere staan, is dit een optie? Zo ja, indien aanwezig hoe zit dit met verlagen dmv veren?
- Auto is geleverd met een rood dashboard. Indien ik een grijs dashboard weet te lokaliseren, hoe moeilijk is dit om te wisselen?

Een paar redelijk specifieke vragen, hoop dat iemand hier mij mee op weg kan helpen!

Noël (hopelijk vanaf zaterdag eigenaar van een VW Polo GTI AW)
 
VOLKSWAGEN  POLO GTI AW 2018  2.0 TSI 
Beste leden!
Mijn naam is Noël en ik ben nieuw op dit forum, aangenaam!
Ooit in een VW Polo 1.4 (6n) gereden als eerste auto, toen een Fiat Punto 1.4 Turbo (voorzien van Abarth onderdelen goed voor 180pk) en heb nu komende zaterdag een proefrit in een VW Polo GTI AW , uit 2018.

Om mij het best voor te bereiden op de proefrit en mijn besluit tot eventuele aankoop heb ik een aantal vragen waar ik zo na onderzoek geen duidelijk antwoord op kon krijgen.

- Vanaf wanneer zijn de AW GTIs geleverd met een OPF filter in Nederland/duitsland? Kan vinden dat dit in UK eind 2018 is geïntroduceerd, kan over Nederland en Duitsland niks vinden. Auto is van origine Duits.
- Heeft de AW GTI “echte” DCC (Dynamic chassis control, adaptieve demping)? Staat aangegeven bij de advertentie maar zie dit niet bij elke andere staan, is dit een optie? Zo ja, indien aanwezig hoe zit dit met verlagen dmv veren?
- Auto is geleverd met een rood dashboard. Indien ik een grijs dashboard weet te lokaliseren, hoe moeilijk is dit om te wisselen?

Een paar redelijk specifieke vragen, hoop dat iemand hier mij mee op weg kan helpen!

Noël (hopelijk vanaf zaterdag eigenaar van een VW Polo GTI AW)
Hi Noel, welkom op het forum !

Ik ben zelf eigenaar van een GTI AW uit 2019. Als ik mij niet vergis, zijn ze geleverd met OPF vanaf 2019 en worden de GTI's standaard geleverd met DCC. Of ik er veel van merk is de vraag, het zijn gewoon de standaard dingen die aanpassen. (Het stuur wordt iets zwaarder, de auto wordt iets harder geveerd en reageerd goed op het gas pedaal) Echter vind ik de laatste niet echt merkend aangezien die in normale stand ook snel en goed reageerd.

Of het makkelijk is om je dashboard te vervangen durf ik niet te zeggen, neem aan dat het een kwestie van los klikken is - maar daar ben ik niet zeker van.

Ik heb mijn OPF en midden demper weg laten halen en kan je vertellen dat ik daar enorm plezier van heb.
Dus mocht je een beter 2019 model treffen, ik zou je zelf niet laten tegen houden dmv een OPF. Ze zijn namelijk met gemak er onder vandaan te halen + software aan te passen.

Succes zaterdag !
 
Volkswagen  Polo GTI AW  2.0 
Als je de auto verlaagd werkt je adaptieve demping niet meer. Ik weet niet zeker of je de stekkers hiervan voor de gek moet houden. Dat kan je waarschijnlijk iemand wel vertellen die hier ervaring mee heeft. Welkom op het forum.
Klopt de stekkers zullen wel aangesloten worden, zodat de auto nog steeds denkt alle functies van het DCC aan te zetten.
Alleen de demping wordt gefopt.
 
Volkswagen  Polo GTI AW  2.0 
  • Leuk
Waarderingen: Sal
Klopt de stekkers zullen wel aangesloten worden, zodat de auto nog steeds denkt alle functies van het DCC aan te zetten.
Alleen de demping wordt gefopt.
Je haalt wel 2 dingen door elkaar hier:

DCC en de sportstand waarin ook bijv. het stuur zwaarder gaat.
DCC gaat specifiek over de hardheid van de demping en is duidelijk merkbaar. Of je er op de weg voor normaal woon-werkverkeer iets aan hebt is een volgende, maar de hardheid van de demping is vooral bedoeld voor bochtenwerk.
Aangezien je de vraag stelt is het moeilijk maken van de uitleg een beetje overboord gaan denk ik, maar waar het kort gezegd op neerkomt is dat hardere schokdemping je beter uit bochten laat komen doordat je dempers minder snel inzakken bij hard remmen en minder snel uitveren bij hard optrekken.

DCC is overigens zeker geen standaard optie op Duitse auto's, dus daar zul je in het menu naar op zoek moeten wil je het zeker weten. In Nederland was het volgens mij wel standaard.
Ga je verlagen met alleen veren dan behoud je je DCC, dit zit namelijk in de dempers. Vervang je de hele poot voor een schroefset dan zul je inderdaad met dummie-stekkers moeten werken omdat je anders een foutmelding gaat krijgen.

OPF is vanaf 2020 in Nederland en Duitsland, maar zegt niet altijd alles omdat auto's wel eens later op kenteken zijn gezet dan ze geproduceerd zijn. Enige manier om het zeker te weten is ff onder de auto te checken of je een grote ronde ton ziet na de katalysator.

Dashboard is het typische VW-werk, zit geklikt en bij loshalen altijd maar afwachten of je het niet kapot trekt. Met beleid en zo'n kunststof pieletje kom je een heel eind.
 
Volkswagen  Polo AW GTI  2.0 TSI 293pk 
  • Leuk
Waarderingen: @MK6.Polo.GTI_ en Nbkr
Kleine toevoeging aan dat dashboard verhaal van bovenstaand,
Dat rood loopt door in je deurpanelen,
en ook rond de midden tunnel.
Er is dus wel heel wat demonteer werk om dat eruit te halen.
Aan de deurpanelen is het niet geklikt maar versmolten.
Dat kan je uitboren enz. maar is een hoop werk.
Er worden interieurs aangeboden met deurpanelen enz compleet, maar kost ook wat.

Dingetje om dan ook nog op te letten, als je een ander interieur zoekt, is die led strips aan de zijkant van die panelen.
Niet ieder dash heeft dat, en als je dat nu hebt wil je dat natuurlijk weer.
En Eventueel wrappen van het dashboard word daardoor ook zo goed als onmogelijk gemaakt.
 
Volkswagen  Polo AW GTI  2.0 TSI 200PK 
Hi Noel, welkom op het forum !

Ik ben zelf eigenaar van een GTI AW uit 2019. Als ik mij niet vergis, zijn ze geleverd met OPF vanaf 2019 en worden de GTI's standaard geleverd met DCC. Of ik er veel van merk is de vraag, het zijn gewoon de standaard dingen die aanpassen. (Het stuur wordt iets zwaarder, de auto wordt iets harder geveerd en reageerd goed op het gas pedaal) Echter vind ik de laatste niet echt merkend aangezien die in normale stand ook snel en goed reageerd.

Of het makkelijk is om je dashboard te vervangen durf ik niet te zeggen, neem aan dat het een kwestie van los klikken is - maar daar ben ik niet zeker van.

Ik heb mijn OPF en midden demper weg laten halen en kan je vertellen dat ik daar enorm plezier van heb.
Dus mocht je een beter 2019 model treffen, ik zou je zelf niet laten tegen houden dmv een OPF. Ze zijn namelijk met gemak er onder vandaan te halen + software aan te passen.

Succes zaterdag !
Bedankt! Dit is indd waar ik naar op zoek ben. Verlagen met alleen veren is dus mogelijk! En OPF dus vanaf 2020. Zoek er een zonder dus ga in eerste instantie voor die data kijken! Auto waar ik naar ging kijken is jammer genoeg voor me neus weg verkocht ..
 
VOLKSWAGEN  POLO GTI AW 2018  2.0 TSI 
Bedankt! Dit is indd waar ik naar op zoek ben. Verlagen met alleen veren is dus mogelijk! En OPF dus vanaf 2020. Zoek er een zonder dus ga in eerste instantie voor die data kijken! Auto waar ik naar ging kijken is jammer genoeg voor me neus weg verkocht ..
Zonde ! Kijk anders eens bij Varias cars. Daar heb ik mijne vandaan en die had ze in alle kleuren en maten staan.
 
Volkswagen  Polo GTI AW  2.0 
Hoi Noel, welkom op dit forum. Over die DCC, die heb ik niet op mijn GTI zitten, mijn zoon wel. Ik kan je vertellen dat mijn zoon het nooit heeft aanstaan omdat hij (persoonlijk denk ik) veel te hard geveerd vindt. Wat DeeOow ook aangeeft is dit een extra instelling in het menu en gaat niet automatisch als je sportstand selecteert. Mijn polo komt uit 2018 en heeft geen OPF filter. Ook mijn auto komt uit duitsland.
 
Volkswagen  Polo  2.0 GTI 
Hoi, de vorige reageerders zijn niet helemaal correct, de OPF filter is vanaf januari 2019 (heb er zelf 1 van 03-01-2019,) echter gewoon leeggehaald en de software aan laten passen. Verlagen is gewoon mogelijk je moet alleen bij het bestellen van je veren aangeven dat er een dcc is gemonteerd, is trouwens niet standaard maar heel veel GTI,s hebben het wel. Voor het weghalen van de rode band heb je een platte schroevendraaier nodig, bestuurders deur openen en daarna met geopende deur het zwarte plaatje aan de zijkant weghalen, de rode strip kun je voorzichtig lostrekken let echter goed op de 3 stekkertjes van de verlichting onder de rode band, dis zitten erg vast, 1 zit er achter het zwarte plaatje dat je met geopende deur al hebt verwijderd, en 2 ietsjes verderop aan de onderkant van de rode band nadat je hem hebt losgehaald. Montage uiteraard in omgekeerde volgorde en let op dat de draadjes niet klem komen te zitten met het vast klikken van je dashboard, zijn redelijk fragiel. Succes met de veranderingen en alvast veel plezier met je Polo, groeten van Ger.
 
Volskwagen  Polo GTI aw  2 liter 280 pk 
  • Haha
Waarderingen: @MK6.Polo.GTI_
Hoi, de vorige reageerders zijn niet helemaal correct, de OPF filter is vanaf januari 2019 (heb er zelf 1 van 03-01-2019,) echter gewoon leeggehaald en de software aan laten passen. Verlagen is gewoon mogelijk je moet alleen bij het bestellen van je veren aangeven dat er een dcc is gemonteerd, is trouwens niet standaard maar heel veel GTI,s hebben het wel. Voor het weghalen van de rode band heb je een platte schroevendraaier nodig, bestuurders deur openen en daarna met geopende deur het zwarte plaatje aan de zijkant weghalen, de rode strip kun je voorzichtig lostrekken let echter goed op de 3 stekkertjes van de verlichting onder de rode band, dis zitten erg vast, 1 zit er achter het zwarte plaatje dat je met geopende deur al hebt verwijderd, en 2 ietsjes verderop aan de onderkant van de rode band nadat je hem hebt losgehaald. Montage uiteraard in omgekeerde volgorde en let op dat de draadjes niet klem komen te zitten met het vast klikken van je dashboard, zijn redelijk fragiel. Succes met de veranderingen en alvast veel plezier met je Polo, groeten van Ger.
Wel grappig dat je zegt dat vorige reacties niet correct zijn, maar vervolgens zelf dingen zegt waar ook weinig van klopt Stick Out Tongue Maakt het voor nieuwkomers niet makkelijker om de juiste informatie eruit te halen.

Vanaf januari 2019 werden OPF's langzaam ingevoerd ja, maar je wilt niet weten hoeveel Polo's er toen nog zonder OPF in voorraad stonden die al eerder geimporteerd waren door PON. De claim dat het dus vanaf januari klopt niet helemaal. Je kunt best een auto treffen van halverwege 2019 die geen OPF heeft. Daarom: gewoon onder de auto kijken als je het zeker wilt weten.
Ook het 'gewoon' leeghalen is niet zo simpel als het lijkt. De OPF zit gekoppeld aan 3 leidingen die informatie doorgeven aan verschillende sensoren. Een goede tuner kan hem fatsoenlijk wegschrijven, maar er zijn ook zat verhalen van mensen die hem weg hebben laten schrijven en continu foutmeldingen kregen en een auto hadden die in de noodloop schoot.

En voor wat betreft de veren hoef je niks aan te geven als je ze bestelt, DCC zit in de schokdemper en staat los van de veren als je voor verlagingsveren van eibach gaat oid.
 
Volkswagen  Polo AW GTI  2.0 TSI 293pk 
  • Leuk
Waarderingen: Sal
Klopt! Zonder DCC want las er gemixte verhalen over & kan evt kapot. En zonder rood dash !
Ben nog opzoek naar een paar actieve Facebook / whatsapp groepen indien mogelijk specifiek voor Polo GTI / POLO AW!
Heb nog wel wat dingen om je auto wat op te dirken? Spoiler extender, sideskirts, wielen. Als je interesse hebt, stuur maar ff berichtje. Dan stuur ik je wat foto's.
 
Volkswagen  Polo AW GTI  2.0 TSI 293pk 
Klopt! Zonder DCC want las er gemixte verhalen over & kan evt kapot. En zonder rood dash !
Ben nog opzoek naar een paar actieve Facebook / whatsapp groepen indien mogelijk specifiek voor Polo GTI / POLO AW!

Ik weet niet of die Facebook/whatsapp groepen er zijn voor de GTI AW. Misschien kun je
die vraag beter stellen in het Grote "kleine vragen" topic !
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!