Vraagje over radio (firmware en navigatie update)

Wie kan mij hiermee helpen?

Ik probeer voor mijn schoonvader zijn navigatie te updaten van zijn auto (een VW Tiguan uit 2021).
Nu is me dat nog niet gelukt (ziet de update op de usb-stick niet).
Ik had hierover wat gelezen dat dit mogelijk ook kan liggen aan de firmware van de radio.
Het gaat voor zover ik heb gezien om een MIB3 versie.

Bijgevoegd een plaatje van de versie van de software.
Via mibhelper heb ik wel wat gevonden van een firmware en navigatie software, maar zodra ik dit op een usb-stick zet, detecteert de radio dus niet dat dit iets is van een update, en daarnaast geeft mibhelper dat de update van de navigatie gaat tot in 2023, terwijl de vw site aangeeft dat ik een kleinere update kan downloaden van heel Europa van 12/2024, maar ook die wordt niet gevonden als update.

De updates kunnen niet via OTA updates, want die vallen niet meer in het contract blijkbaar van de auto, want die kan ik niet aanzetten in de radio. Ook al heeft hij een keer gemeld dat er een update was, maar vervolgens is er niets geïnstalleerd, ook niet via wifi!

Ik hoor graag van jullie of iemand een idee heeft waarnaartoe de firmware en de map data geüpdatet kan worden.

Radio software en navigatie versie:

Versie radio software:

Volkswagen  Polo 
Stick goed geformateerd? Op de juiste manier uitgepakt op de stick?
Er zijn zoveel dingen waardoor de stick niet gelezen kan worden...

Audi  A3 8Y 
Hallo clonestar,

De radio heeft ook niet aan dat de update aan de gang is. (Wat wel vreemd is)
Heb je een foto van hoe je de bestanden op de stick hebt staan?
De usb stick gewoon uurtje in de auto laten zitten en dan moet hij bij gewerkt zijn. (Auto natuurlijk wel op contact)
De Maps zal dan bijgewerkt zijn naar iets met 24..
Wat betreft de firmware deze is zeker niet de laatste, ik weet niet 100% zeker maar volgens mij was 330 de laatste versie.

Succes met de update

Ik heb de stick geformatteerd met Windows, volgens mij standaard NTFS aangezien het een 32Gb stick is.
De bestanden uit het 'tar' bestand rechtstreeks in de root van de stick gekopieerd, zodat daar alle mappen e.d. werden neergezet.
Zo heb ik het al talloze keren gedaan bij mijn eigen navigatie, alleen die werkt dan vanaf een sd-kaart, en deze dus vanaf usb-stick. Enige wat ik misschien nog moet vermelden... de stick is usb 2.0, de usb aansluitingen in de auto (bij het vakje voorin waar ook een lader voor de telefoon kan zitten) zijn usb 3.0 denk ik (USB-C in ieder geval). Beide poorten heb ik geprobeerd met een omzet stukje van usb-A naar usb-C, waarbij ik wel merk dat de usb-stick even wordt aangesproken (lampje knippert een aantal keer).
Als ik dan even zoek naar een update via het eerste fotootje, dan wordt dus niets gevonden... I

k kon me herinneren dat mijn navigatie zelf doorhad dat er een update op de sd-kaart stond en die wilde installeren, maar via deze navigatie kan ik niet eens meer doen dan de kaart info krijgen en basis instellingen kiezen voor navigatie, je krijgt dus niet een heel uitgebreide setup mogelijkheid voor het navigatie deel van de radio... Is dat normaal bij MIB-3?

Ik zal nog eens beter zoeken naar die update van de firmware... Misschien dat hij dan wel iets daarna beter doet met updaten van de navigatie.

Bedankt alvast voor de antwoorden... Ik ga er z.s.m. mee bezig.

Volkswagen  Polo 
Hallo clonestar,

De radio heeft ook niet aan dat de update aan de gang is. (Wat wel vreemd is)
Heb je een foto van hoe je de bestanden op de stick hebt staan?
De usb stick gewoon uurtje in de auto laten zitten en dan moet hij bij gewerkt zijn. (Auto natuurlijk wel op contact)
De Maps zal dan bijgewerkt zijn naar iets met 24..
Wat betreft de firmware deze is zeker niet de laatste, ik weet niet 100% zeker maar volgens mij was 330 de laatste versie.

Succes met de update
@krisrock, De firmware die ik kan vinden staat op mib-helper als "MOI3_EU_VWMQB_P33000P_3G8919360CG_TPI2074981.7z"...
De versie lijkt hetzelfde, alleen wat me tegenhoud is dat mijn schoonvader een ander nummer erachter heeft staan 3G5035820H en daarachter niets meer... Is dit dan niet de firmware van een andere VW radio?

Ook als ik nog een keer goed kijk naar wat mib-helper mij aangeeft met mijn firmware, dan komt hij dus met een 30 Gb bestand dat ik moet downloaden vanuit mib-solutions van 2023... Als ik dit bekijk bij de volkswagen site, dan kom ik op een aanzienlijk kleiner bestand van +/- 9 Gb...

Helaas heeft VW er nu een extra check tussen gezet, want ik moet nu in eens met een volkswagen account (ID) inloggen en een VIN nummer erbij zetten om iets te mogen downloaden... Feest dus om het goed te kunnen controleren! :(

We zullen zien wat we kunnen doen heb het VIN nummer e.d. niet nu bij de hand.

Volkswagen  Polo 
Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!