Vraag over stationair loop van een 1.2 TDI BlueMotion

Ik heb mijn Polo BlueMotion nu al bijna een jaar en ben over het algemeen erg tevreden over de auto.

Nou heb ik een vraag over het stationair verloop van de driepitter. Ik heb namelijk met enige regelmaat dat de motor minder goed “rond” lijkt te lopen. Alsof 1 cilinder minder goed meekomt. Soms voel ik dit ook in het stationair lopen van de motor. Ook heb ik dat als het onder het vriespunt is ik niet direct weg kan rijden in de auto! De motor heeft de eerste 10 a 20 seconden totaal geen power, ik kan dus dan niet direct wegrijden.

Nou vraag ik mij af.. Omdat er nogal wat nare reviews zijn over de 1.2 TDI en ik mij over het algemeen hier niet in herken, zijn er ander BleuMotion rijders die zich herkennen in deze eigenschappen? Of wordt het tijd voor mijn eerste dealer bezoekje?

Hoor het graag!
 
Over het geen power verhaal, daar kan ik mij prima in vinden, die van mij is altijd een kreng om vooruit te branden als die koud is ;)
Over dat stationair lopen kan ik je zo niks zeggen, zal er straks eens op letten.

Btw ik weet niet hoeveel km jou auto gelopen heeft, maar na de 10.000km kon ik duidelijk merken dat het blok echt los kwam en voor mij best prettig is om mee te rijden ;)
Oh en mijne is bijna 2 jaar nu met 25.000 op de klok ;)
 
VW  6R  1.2TDI 
Nou over geen power, dat vind ik ook wel ok. Diesels hebben nou eenmaal moeite met koud weer. Maar ik kan gewoon niet eens wegrijden, dan slaat het blokje helemaal dood. Ik moet echt even wat "gassen" naar de 2000 rpm en dan pas koppeling laten opkomen, nou niet echt fijn om te doen met - zoveel graden onder nul. Hij loopt dan ook echt voor geen meter. Zelfs een keer mee gemaakt dat de startmotor nog even mee ging helpen om het blok op gang te houden.

Mijn auto is nou net voorbij de 14k. Verder ook helemaal geen problemen, kan heel prima met de 1.2 uit de voeten.

Qua stationair lopen, als de jouwe dat zou doen dan zou je het al wel gemerkt hebben denk ik. Je hoort dan een soort ring ring ring ipv ra ra ra ra :) met een beetje onbalans in de motor.

Denk dat ik toch maar ff ergens langs de dealer ga cruisen..
 
Ik heb die van mij nu 1,5 jaar met 61000 km op de teller. Als het blok koud is, loopt ie soms als een zware shag roker. Dit kan mede komen door dat de kachel vermogen vraagt door de gloeispiraal. Jij krijgt het lekker warm, maar het kost wel 10%.

Nu het weer lekker warm wordt, loopt ie als een zonnetje.....of zou dit liggen aan de 60.000km beurt ;)
 
Nou over geen power, dat vind ik ook wel ok. Diesels hebben nou eenmaal moeite met koud weer. Maar ik kan gewoon niet eens wegrijden, dan slaat het blokje helemaal dood. Ik moet echt even wat "gassen" naar de 2000 rpm en dan pas koppeling laten opkomen, nou niet echt fijn om te doen met - zoveel graden onder nul. Hij loopt dan ook echt voor geen meter. Zelfs een keer mee gemaakt dat de startmotor nog even mee ging helpen om het blok op gang te houden.

Mijn auto is nou net voorbij de 14k. Verder ook helemaal geen problemen, kan heel prima met de 1.2 uit de voeten.

Qua stationair lopen, als de jouwe dat zou doen dan zou je het al wel gemerkt hebben denk ik. Je hoort dan een soort ring ring ring ipv ra ra ra ra :) met een beetje onbalans in de motor.

Denk dat ik toch maar ff ergens langs de dealer ga cruisen..



Even laten uitlezen. Kan best zijn dat een sensor niet lekker is.....
 
er zijn nog al wat motor updates geweest sind de introductie van de bm
met name de bm met '" oude" software maaken vooral bij de koude start een behoorlijk nagelend geluid wat na een paar 100 meter rijden verdwijnt
en ook rond de 2000 toeren was het motortje behoorlijk aanwezig
ik vermoed dat jullie nog met de oude software rondrijden
met de laaste software loopt de motor als een zonnetje bij -20 en koude start loopt hij na een paar seconde super strak
maar goed er kan natuurlijk ook iets anders aan de hand zijn even langs de dealer
laat even weten hoe het afloopt
grt donna
 
Oh, ik trek altijd weg op 2000rpm omdat anders de fietsers me nog inhalen Stick Out Tongue
Maarjah verder rijdt de auto idd prima.
Ik heb er trouwens even opgelet en mijn auto loopt gewoon goed stationair na een koude start van 5 dagen Stick Out Tongue

En software updates jah? Dat is wel interessant, ben benieuwd of ik die krijg met mn beurt komende zomer :)
 
VW  6R  1.2TDI 
En software updates jah? Dat is wel interessant, ben benieuwd of ik die krijg met mn beurt komende zomer


dat zal de dealer niet uit ze eigen doen dat doen ze aleen als jij aangeef dat je klachten heb
 
Zal mij benieuwen, volgende week woensdag voor de 1e keer naar de dealer voor een 30000km beurt.

Met de koude start totaal geen problemen, wel merk ik de laatste tijd met stationair lopen een kleine stottering in de motor.

Misschien word dat met de software updates verholpen.

Btw, dealer zij me dat het niet meer dan €315 gaat kosten, klopt dat een beetje ?
 
Heb ook een SW update gehad nadat ik problemen had met de EGR koeler. Men probeert dit dan middels een SW update op te lossen (dit is niet gelukt in mijn geval, de EGR koeler is ook vervangen).
Na deze update loopt de auto een heel stuk mooier en heeft deze ook onderin wat meer power.
 
Ben benieuwd, mijn auto is in mei vorig jaar geleverd. Dus nog relatief nieuw. Qua vermogen en loop van de motor heb ik ook geen klachten, kan heel erg prima mee komen. Heb ook geen neiging om hem boven de 2500 rpm te laten komen bij normaal rij gedrag. En nee ik rij niet als een opa Stick Out Tongue

Toch lees & hoor ik best wel wat verschillende dingen over de 1.2 TDI CR. Zou best eens een stukje in andere BM's willen rijden.. Want een deel zal wel persoonlijk zijn, maar er lijkt toch ook hier en daar echt verschil te zijn.
 
"gassen" naar de 2000 toeren? Nou... onder de +/-1500 toeren gebeurt er bij mij echt helemaal niets. Ook niet als ie warm is. En zeker niet als 'ie koud is. Dus die 2000 toeren kom ik eigenlijk altijd wel toe. Als 'ie eenmaal warm is, tik ik ook regelmatig de 3500/4000 toeren wel aan om toch een beetje sportief mee te kunnen komen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedoel ook bij het wegrijden. Lijkt mij toch vrij normaal dat je onder de 1300 rpm kunt wegrijden met een auto. Ook als het -10 onder 0 is. En dat kan ik dus niet, moet echt even gas bij geven om de aggregaat op gang te houden.

Btw ik trek hem natuurlijk ook wel wat door bij sportief cruisen. Maar bij normaal rijden blijf ik tussen de 1800 en 2500 rpm en dan kan ik echt meer dan prima met het verkeer meekomen.

Btw, mooie BM!
 
Bedoel ook bij het wegrijden. Lijkt mij toch vrij normaal dat je onder de 1300 rpm kunt wegrijden met een auto. Ook als het -10 onder 0 is. En dat kan ik dus niet, moet echt even gas bij geven om de aggregaat op gang te houden.

Btw ik trek hem natuurlijk ook wel wat door bij sportief cruisen. Maar bij normaal rijden blijf ik tussen de 1800 en 2500 rpm en dan kan ik echt meer dan prima met het verkeer meekomen.

Btw, mooie BM!

Vergeet niet dat de turbo van de auto pas bij zo'n 1500/1600 rpm merkbaar wordt en daar ook het meeste vermogen van de auto vandaan komt, dus op 1300 rpm rijd je op een atmosferische 1.2 diesel 3 pitter ;)
en ik kan me heel goed voorstellen dat dat nou niet bepaald de beste combi is ;)
en verder komt mijn rijstijl dan eigenlijk wel overeen met die van jou als ik alleen kijk naar je toerentallen ;)
 
VW  6R  1.2TDI 
Haha, net een stukje gereden. En valt mij op dat als ik met het "normale" verkeer mee moet komen ik vaak al rond de 2000/2100 rpm overschakel. Maar idd bij 1800 rpm begint de turbo lekker mee te komen. Koppel is het meest optimaal tussen 1800 en 2400 rpm denk ik zo.. Bij wat pittiger optrekken dan kom ik niet verder dan 2500 rpm. En eens echt sportief rijden voor zover mogelijk dan trek ik hem eens naar de 3500 / 4000 maar veel meer is een beetje zinloos geloof ik.

Maare genoeg erover denk ik :)
 
Vandaag bij de dealer geweest om even naar het issue te laten kijken. Door het mooie weer had de auto "helaas" helemaal nergens last van, dus kon de minder mooie loop niet demonstreren bij de dealer. Ze hebben de computer uitgelezen en de auto was helemaal storings vrij. Wel opgevangen dat er een software update was, maar ze wisten niet precies waarvoor die was en gaan dus idd niet "zomaar" een software update doen. Verder was het blok schoon, nergens sporen van misschien een los zittende injector oid.

Anyway, niks aan te tonen dus. Gelukkig rijdt de auto verder heel prima, dus ga het even in de gaten houden..

Verder prima geholpen hoor, ze namen mijn klachten zeker wel serieus. Maar goed even niet te reproduceren.

To be continued..
 
Heb ff navraag gedaan wat er bij De laatste motor update bij mijn bm wordt veranderd wat blijkt
Dat dit special o.a voor de koude start (onder de 0 graden ) is om de motor rustig te lasten lopen
Normaal weet de dealer niet altijd wat de update in houd maar hier is een specifiek. Schrijven van
wat als het goed is match met jouw klachten omschrijving Lijkt het me toch nog eens een ritje waard
Naar de dealer en laat ze maar nog eens in hun computer systeem zoeken naar jouw klacht in combinatie met jouw auto
Als jouw auto in deze serie valt kunnen ze dit gewoon vinden en updaten.
Grt Donna
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!