Vraag mbt gechipte 1.2 TSI motor

Hallo iedereen,

Ik ben sinds 26-01-12 de trotste bezitter van een VW Polo Highline 1.2 TSI die (volgens die dealer) is gechipped naar 140Pk.
Rij er nu zo een anderhalve week in en kan niks anders zeggen dan WOW.
Nu ben ik sowieso al snel verwend omdat ik de afgelopen jaren in een Nissan Micra uit 1996 heb gereden dus je snapt een behoorlijk verschil en vooruitgang :).

Maar ik vroeg me vanavond ineens af.
Ik heb helemaal geen vergelijking kunnen maken tussen de motor voordat hij werd gechipped en de gechippede motor.

Kan iemand mij vertellen of je echt duidelijk moet merken als de chip het bijv. heeft begeven o.i.d.??
Ik vroeg mij dit af omdat toen ik vanavond reed en pittig wilde optrekken dat het voor mijn gevoel anders voelde dan een aantal dagen geleden??
Misschien kan het ook zijn omdat ik er al aan begin te wennen dat hij vrij rap optrekt??

Ik hoop dat iemand mij hier opheldering over kan geven.
Alvast bedankt iig! :)
 
denk dat het gewoon gewenning is, ik heb de mijne pas geleden gechipped (ventura module) en ik merk wel duidelijk verschil in toename.

heb je een losse "powerbox" of is de computer zelf herschreven?
In het eerste geval kan je het makkelijk checken door de box ertussenuit te halen en weer te rijden, in het 2e geval zou de tuning nooit moeten weigeren o.i.d.

EDIT: als je echt serieuze twijfels hebt kan je natuurlijk ook altijd een keer een rollerbank uitdraai maken voor een paar tientjes, dan weet je precies hoe en wat.

Misschien woont er een forumlid in de buurt waarmee je kan vergelijken?
 
Hey dave, thanks voor je reactie.

Ik heb er eerlijk gezegd niet veel kaas van gegeten. Ik heb de auto nieuw gekocht bij Heron en zij hebben de chip er ook in geplaatst. Heb wel de motorkap geopend en zag dat de chip naast de accu was gemonteerd.

Maar als jij zegt dat je duidelijk verschil merkt zal het wel gewenning zijn denk ik.
Want zo een groot verschil is het ook weer niet

Je zegt dat je die chip los moet halen, maar daar ga ik liever niet aan lopen kloten :). Alhoewel ik toch wel benieuwd ben hoe hij origineel rijd :)
Misschien toch maar die rollerbank laten doen.
 
loshalen is zo gedaan hoor :) gewoon de stekkers die vanaf de box komen ertussen uit halen en de originele stekkers weer aan elkaar, dan is alles weer standaard.
(tip, wel even foto maken of iets dergelijks van de situatie zodat je daarna wel weer de juiste stekker op de juiste sensor plaatst, of kleurcodes etc.)

Maar inderdaad ook wel fijn om te weten of hij die 140 pk haalt op de rollerbank
 
@ Ger: Zit inderdaad een doorzichtig kappie op Big Grin

@ Holyoak: Wat is het verschil met de ABT als ik vragen mag?
Wat betreft de garantie, ik heb 2 jaar garantie als ik het goed heb dus neem ik aan ook gewoon op de chip. :)


Ik ben eigenlijk wel benieuwd nu of die TDSL chip wel goed is?? Iemand met lange ervaring met deze chip? Lees hier en daar wat over Ventura. Is daar echt merkbaar verschil in kwaliteit??
 
ABT is de huistuner van VW/Audi dus alleen als hij door hun gechipped is behoud je je fabrieksgarantie (bij de dealer). Maar dat komt met een prijskaart van €1500..

Waarom een dealer zou kiezen voor een andere tuner weet ik niet..

Theoretisch zou er wel verschil in TDSL/Ventura kunnen zitten..
Zo heeft de ventura box 4 stekkers (2 voor turbo druk, nokkenassensor en brandstofrail) terwijl sommige andere tuners minder stekkers hebben. Maar wie weet zijn 2 stekkers van Ventura wel nep ;)

En wat is goed? Als je maar blij bent met het resultaat toch? ;)

De enige manier om het te testen is 1 auto, op 1 rollerbank, op dezelfde dag met alle 2 de boxen te testen en kijken wat eruit komt.
 
Nou, na wat onderzoeken,navragen en tel contact met ventura ben ik eens met heron gaan bellen. Begon toch een beetje een genaaid gevoel te krijgen daar heron duidelijk 140pk had beloofd en als ik een beetje reacties en recensies las over de tdsl box was ik er over uit dat die box uit mn auto moet.
Na een paar uur terug gebeld door heron en ze gaan die tdsl box eruit halen en hem vervangen voor die van ventura. Het gesprek wat ik had met ventura gaf een goed gevoel en hij gaf ook duidelijke uitleg (zelfs voor een noob als ik).

Hoop dat het nu wel allemaal in orde komt! :)
 
Als ik hem zou laten chippen denk ik dat ik wel naar de specialist ga! JD engineering heeft het zelf ontwikkeld en getest dus dan is de keuze snel gemaakt. Ik heb natuurlijk ook wel perfecte ervaringen met me LCR.
 
Dit is toch geen chip.. maar een powerbox?? Zou ik zelf nooit voor kiezen.. Vind het ook wel slecht dat een dealer dit op een auto zet.. En geen ABT of JD (onder de naam Target automotive) zoals een aantal vw dealers doen incl. fabrieksgarantie..
 
vwracing, zou een powerbox niet merkbaar warmer moeten worden?
Oh en ik moet zelf wel zeggen dat ik echt schrik van t verschil in verbruik met en zonder ventura chip, scheelt voor mij al gauw bijna 200 km! :shock:
Om dan nog maar even niets te zeggen over t extra vermogen wat ook zeer prettig is ;)

Al ben ik toch nog benieuwd hoe een jd chip in de auto zal presteren :mrgreen:
 
VW  6R  1.2TDI 
Gewoonjan zei:
vwracing, zou een powerbox niet merkbaar warmer moeten worden?
Oh en ik moet zelf wel zeggen dat ik echt schrik van t verschil in verbruik met en zonder ventura chip, scheelt voor mij al gauw bijna 200 km! :shock:
Om dan nog maar even niets te zeggen over t extra vermogen wat ook zeer prettig is ;)

HUH? Whut? *is verbaast* Jij rijdt zuiniger met chip?
 
op zich maak een chip je auto niet onzuiniger.. ik reed ook nog steeds rond de 1op 12 / 1 op 13 met mn golf V GTI 324PK.. Je motor hoeft er immers minder voor te doen.. En je hoeft je gas minder diep in te drukken... Maar idd als je uhm even op zn staart trap rijd je wel wat onzuiniger..

Maar zo'n powerbox misleid je toch gewoon je ECU waardoor ie meer brandstof inspuit etc.. Dit is toch superslecht voor je motor....
 
vwracing zei:
Maar zo'n powerbox misleid je toch gewoon je ECU waardoor ie meer brandstof inspuit etc.. Dit is toch superslecht voor je motor....
Je hebt inderdaad el-cheapo powerboxen die het motormanagement voor de gek houden door de waarden van de luchtmassameter (?) te faken.

Maar de wat luxere chipjes van tegenwoordig kunnen veel meer dan enkel een sensor faken. Deze kitjes prikken in op een hele bak sensoren (toerental, stand van de nokkenas, turbodruk e.d.) en hebben daardoor de mogelijkheid tot een veel preciezere aanpassingen. Niet alleen in de hoeveelheid brandstof, maar ook in de turbodruk, inspuitmoment etc, worden aangepast. Voor de 1.2TDI gebruikt JD ook gewoon zo'n extern chipje.

Zie hier stukje text van ventura:
ventura zei:
Wat past een Ventura Chiptuning module allemaal aan:

1 De inspuiting tijd.
2 De turbodruk > Uniek: andere tuning merken beschikken niet over deze techniek.
3 De opbouw van dieseldruk curve. (nooit te hoog !)

Doordat de chiptuning module net als bij OBD Chiptuning gelijk ook de turbodruk aanpast is het resultaat na tuning nagenoeg gelijk aan chiptuning in de computer zelf. Een vlakke sterke koppeltoename die we lang kunnen vasthouden en al bij een laag toerental aanwezig is en een echt hogere vermogen toename dan haalbaar is zonder actieve turbodruk verhoging.
 
Haha jep Wildcard, ik rijd idd zuiniger met chip!
ik heb de afgelopen tank (heb zaterdag weer bijgetankt) zonder chip gereden en toen kwam ik niet verder dan amper 700 km met dit koude weer en als ik de chip er wel in heb met dit koude weer dan kom ik makkelijk tot 800 km ;)

en als ik even mijn best doe met de chip dan haal ik ook nog wel 900 km Stick Out Tongue
ben dus benieuwd wat 't gaat doen in de zomer aangezien ik de chip heb overgenomen in de herfst :cool:

oh en dit is idd niet een 'simpel' powerboxje :lol:
 
VW  6R  1.2TDI 
ventura zei:
Wat past een Ventura Chiptuning module allemaal aan:

1 De inspuiting tijd.
2 De turbodruk > Uniek: andere tuning merken beschikken niet over deze techniek.
3 De opbouw van dieseldruk curve. (nooit te hoog !)

Doordat de chiptuning module net als bij OBD Chiptuning gelijk ook de turbodruk aanpast is het resultaat na tuning nagenoeg gelijk aan chiptuning in de computer zelf. Een vlakke sterke koppeltoename die we lang kunnen vasthouden en al bij een laag toerental aanwezig is en een echt hogere vermogen toename dan haalbaar is zonder actieve turbodruk verhoging.
[/quote]

Zonder turbo druk verhoging ? Dit is toch juist waar je je winst haalt of zie ik het nou helemaal verkeerd.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!