vier wielen de zelfde band

krisrock

Bekend lid
1,748
178
92
Hallo allemaal,

Vanavond zat ik even in het boekje van de polo te bladeren,
nu lees ik in het boekje het volgende over de remhulpsystemen; Alleen als alle vier wielen de zelfde banden hebben, kan het elektronische stabiliseringsprogramma resp. de aandrijfslipregeling storingvrij functioneren.
wat is jullie menig/ervaringen hier mee?

Gr Krisrock
 
ESP/ABS functionaliteit heb ik geen ervaring mee. Maar het bandenspannings-systeem werkt op basis van wielomtrek. Wanneer één wiel qua omtrek afwijkt en dus minder rotaties maakt ten opzichte van de andere wielen, gaat er een lampje branden. De kalibratie van dit systeem komt nogal precies en ik weet niet in hoeverre het kan omgaan met bijvoorbeeld twee verse bandjes voor + twee versleten bandjes achter (van in theorie dezelfde maat).

Ik heb gelezen dat ESP/ABS op soortgelijke wijze de metingen verrichten om wheelspin te herkennen. Maar volgens mij zijn deze systemen veel minder gevoelig (lees: daar is een groter verschil in rotaties nodig om ESP/ABS te laten denken dat je in sliptoestand bent).
 
Wildcard zei:
...De kalibratie van dit systeem komt nogal precies en ik weet niet in hoeverre het kan omgaan met bijvoorbeeld twee verse bandjes voor + twee versleten bandjes achter (van in theorie dezelfde maat)...
Het lijkt me dat je een soort nul-punt kan instellen als je alle banden op de juiste spanning hebt.
Hier nog wat extra informatie over het systeem van Volkswagen:
Het systeem voor automatische bandenspanningcontrole is een aparte module in de stuureenheid van het ABS.
Wanneer er zich bij één of meerdere banden een drukverlies (groot of klein) voordoet, wordt dit door het systeem herkend. Het systeem herkent dit door gegevens van het ABS en ESP zoals toerental van de wielen en voertuigtoestand te vergelijken met vaste referentie gegevens.

Wanneer we een bepaald punt op een band beschouwen, zal dit punt bij een te platte band een kortere weg moeten afleggen om een volledige toer te maken dan wanneer de band op druk staat. Met andere woorden, de afrolomtrek van de band wordt kleiner.
Wanneer de afrolomtrek van één van de banden verandert, wordt dit door de module voor de bandenspanning herkent als drukverlies in de band. De chauffeur wordt bij het inschakelen van de ontsteking gewaarschuwd door het knipperen van de controlelamp op het instrumentenpaneel.
De controlelamp wordt na het opblazen van de band uitgeschakeld doordat de chauffeur een nieuwe kalibratie laat uitvoeren.

Bij extreme acceleratie of remmen wordt de bandenspanningcontrole uitgeschakeld. Zo wordt vermeden dat er door het vervormen van de band drukverlies gedetecteerd wordt.
Wanneer er nieuwe banden geplaatst worden, zal de chauffeur ook een kalibreringsrit moeten uitvoeren zodat de nieuwe banden kunnen herkend worden en er binnen het systeem geen foute meldingen gebeuren. Ook na werkzaamheden aan het onderstel of de ophanging van de wagen moet er een kalibreringsrit uitgevoerd worden.
 
Interessante materie, eigenlijk. Heb eens even zitten rekenen, en het verschil in omtrek van een nieuwe band en een afgesleten band (nog 2mm profiel over) bedraagt zo'n 2% (uitgaande van de standaardmaat voor een 6R GTI). Best veel eigenlijk.
Volgens mij is het raadzaam om na het vervangen van de banden inderdaad het systeem even te 'calibreren' (nulpunt instellen).
 
Volkswagen  Up!  1.0 60pk 
Houz74 zei:
Het lijkt me dat je een soort nul-punt kan instellen als je alle banden op de juiste spanning hebt.
Er zit een knopje in het dashboardkastje.
deMercer zei:
het verschil in omtrek van een nieuwe band en een afgesleten band (nog 2mm profiel over) bedraagt zo'n 2% (uitgaande van de standaardmaat voor een 6R GTI). Best veel eigenlijk.
Nou precies! Die berekening zat ik zojuist ook te maken. Verschil tussen 1.6mm en 8mm is best groot qua omtrek! Maar toen bedacht ik mij opeens dat de heren van VW daar vast over nagedacht hebben, want bandjes slijten voor (bij een Polo) natuurlijk sneller dan achter.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!