Vervanging EGR(?)-klep en daarom later schakelen

Bij mijn Polo-BM (mei 2010 / 40.000 km) ging eerst het 'voorgloeilampje' knipperen en daarna het 'motormanagementlampje' permanent branden.
In de garage moest toen de hele EGR(?)-klep (incl. koelunit) worden vervangen. Gelukkig nog net binnen de garantie! Men vertelde mij dat deze klep (die niet volledig verbrande uitlaatgassen terugleidt naar de cilinders) door roetaanslag vastzat.
Om dit te voorkomen raade de man van het magazijn me aan om voortaan later te gaan schakelen dan de schakelindicator aangeeft en niet onder de 2000/min toeren te rijden.
Weet iemand of dit zin heeft en dus beter is dan de doen wat de schakelindicator aangeeft. Ik vindt het wel wat tegenstrijdig allemaal.
 
Bij mijn Polo-BM (mei 2010 / 40.000 km) ging eerst het 'voorgloeilampje' knipperen en daarna het 'motormanagementlampje' permanent branden.
In de garage moest toen de hele EGR(?)-klep (incl. koelunit) worden vervangen. Gelukkig nog net binnen de garantie! Men vertelde mij dat deze klep (die niet volledig verbrande uitlaatgassen terugleidt naar de cilinders) door roetaanslag vastzat.
Om dit te voorkomen raade de man van het magazijn me aan om voortaan later te gaan schakelen dan de schakelindicator aangeeft en niet onder de 2000/min toeren te rijden.
Weet iemand of dit zin heeft en dus beter is dan de doen wat de schakelindicator aangeeft. Ik vindt het wel wat tegenstrijdig allemaal.

Dat is het eerste wat ze bij de aflevering van mijn BM zeiden 1,5 jaar geleden!!
Afplakken die indicator, en lekker doorrijden...(Ik heb toen ik mijn BM nog had, gemiddeld bij ongeveer 3000 toeren geschakeld).

Leuk al dat zuinige rijden maar er verbrand niets meer naar behoren..
Nu hebben de mensen die veel kilometers in korte tijd rijden geluk.
De mensen die deze stand na de garantie behalen....dit zijn dure reparaties :-(
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Volkswagen  9N3 GTI  1.8 Turbo 
EGR is ook alleen actief bij deellast en niet bij vollast! dus gassen!!!!

alleen jammer dat mijn ventura tuningsbox na 4000 tpm begint in te houden... misschien toch maar eens over naar JD dan kun je vloeiend door trekken naar de red line...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
is t niet een optie om de EGR dan meteen te verwijderen/afdoppen en door JD deze weg te laten schrijven zodat je geen meldingen etc krijgt?
 
EGR is ook alleen actief bij deellast en niet bij vollast! dus gassen!!!!

alleen jammer dat mijn ventura tuningsbox na 4000 tpm begint in te houden... misschien toch maar eens over naar JD dan kun je vloeiend door trekken naar de red line...

Om nou met een BM door te halen naar de "red line", heeft niet veel nut denk ik toch? Aangezien die al geen koppel meer levert na ongeveer 4500 toeren :)
 
Volkswagen  9N3 GTI  1.8 Turbo 
Ik heb precies dit probleem nu spelen in mijn Bluemotion van 2009 dus vorig model ook eerst het voorgloei lampje vervolgens brand nu permanent mijn Motormanagement lampje en doet de motor soms erg raar stotteren etc.. ik vermoed ook de EGR is dit een duur grapje? Hij gaat 19 mei al voor Distributieriem kosten 400... Als ik de EGR erbij krijg wordt een leuk grapje dan?
 
Ik heb precies dit probleem nu spelen in mijn Bluemotion van 2009 dus vorig model ook eerst het voorgloei lampje vervolgens brand nu permanent mijn Motormanagement lampje en doet de motor soms erg raar stotteren etc.. ik vermoed ook de EGR is dit een duur grapje? Hij gaat 19 mei al voor Distributieriem kosten 400... Als ik de EGR erbij krijg wordt een leuk grapje dan?

Bij mij viel het nog in de garantie. Ding zelft kost enkele hondertjes en in/uit-bouwen ook begreep ik. Succes!
 
Ik heb het ook gehad maar bij mij was de Egr koeler vervangen.
Bij 14000 was het raak.
Ik zit nu op de 42000 en (nog) geen klachten.

Is er niet een manier om de Egr schoon te maken tussen door.
Ik ben nou echt niet van plan om elke X tot de 3000tpm door te trekken.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!