Verslag(je) Polo Gti - Audi A1

Snowdude

Bekend lid
1,527
758
122
Audi A1 vs Polo GTI.

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen.Ik weet dat ze motorisch niet gelijk zijn aan elkaar , 122pk vs 180pk, maar ik was benieuwd of een gemiddelde prijsverschil van een paar duizend euro wel terecht is.

Ik weet dat volgend jaar de A1 1.4TFSI 185pk uit zal komen en er dan pas een beter vergelijk zou kunnen plaatsvinden. Maar nu moeten we het dus hier even mee doen.
Zaterdag dus met de nieuwe Polo GTI wezen rijden.De verkoper had mij een mail gestuurd dat er die middag bij hen een Polo GTI van PON zou staan en of ik zin had om te rijden. Dat sla ik natuurlijk niet af. Het was de bedoeling om er een half uurtje mee te mogen rijden maar dat werd uiteindelijk een uur.
Beetje file, stukje snelweg, paar leuke rondes, een uur is dan zo weer om.
In de file kon ik de auto van binnen eens goed bekijken. Goed zittende sportstoelen, al mochten ze van mij wat meer zakken. Ze stonden nu op zijn laagst.
De GTI zat aardig vol met optie’s zoals Xenon, PDC, Navi, Licht en regensensoren, telefoonvoorbereiding, 4 portieren met elek.ramen, bediening op het stuur, 17 inches, ramen 35% donker…en vast nog wel wat meer extra’s die ik nu vergeten ben.
De GTI komt in die trim op een kleine 29500.00 euro. Een hoop geld maar niet slecht voor een auto met 180 pk en DSG.
Wat ik wel merkte is dat de afwerking verder prima in orde is, maar er helaas ook harde matrialen zijn gebruikt (lees plastic)En dan met name de bekleding van de portieren. Dashboard is net zo zacht als bij de A1. Maar waar de A1 zachte matrialen ook in de deur gebruikt moet de Polo het doen met zwart, krasgevoelig, kunststof.
Dat is dan wel weer jammer.
De standaard sporstoelen in de bekende GTI-ruit zitten prima. Alleen denk ik dat iets te corpulente types klem komen te zitten in de stoel.
De GTI waar ik mee op pad was had 4 deuren. Ik zat voor mijn gevoel net teveel naast de B-stijl wat soms mijn zicht naar opzij weg nam. Misschien dat het bij een 3-drs versie minder is omdat de deuren groter zijn.
Over zicht gesproken, de spiegels zijn fraai vorm gegeven maar wel klein. Kwestie van wennen denk ik.

Het rijden.
De A1 heb ik nu 2 x gereden en moet zeggen dat ik de dsg wel lekker vind rijden.
In het begin trap je hem te snel in en schiet de auto vooruit als een paard wat nog getemd moet worden. Voor de Polo GTI geldt eigenlijk het zelfde. De 180 pk op de voorwieltjes en in combinatie met DSG gaf soms wat wielspin en knipperende lampjes in het dashboard. Ook hier weer gedoseerd proberen gas te geven.
Eenmaal gewend aan de 180 pk, flashback Ibiza Cupra 20VT, op naar de snelweg om eens kijken wat de GTI nu wel kan.
En wat hij kan is hard gaan. Hij is lekker stug geveerd maar niet te hard. Voor mijn gevoel is de A1 iets stugger dan de GTI.
Trap je het gaspedaal in tot aan de grond dan schiet de toerenteller nog net niet in het rood en blijf de auto maar versnellen. De 180 tik je dan zo aan…en hij wil alsmaar verder. Het zal me dan ook niet verbazen als hij de opgegeven 229 km per uur kan halen. De vraag is wil je dat met een Polo GTI?
Het aantal pk’s onder de rechtervoet is verleidelijk en je bent snel geneigd over al sprintjes te trekken. Soms heb je het gevoel dat de DSG even moet nadenken voordat hij tot actie overgaat. Dat geldt voor alle verzetten.
Met de flippers schakelen kan ook maar dan laat je hem ongewenst vaak te veel toeren draaien wat een irritante brom mee geeft.

Zoals ik al schreef, de A1 vs de GTI.
Motorisch niet echt een vergelijk omdat de A1 een 122pk TFSI versie in het gamma heeft en de Polo een 180pk TFSI. Het ging om het gevoel van beide auto’s en of de prijs die Audi vraagt voor zijn A1 wel terecht is? De Polo is voor zijn achter passagiers het beste om in te zitten. Bij de A1 raak je al snel je hoofd door de schuinaflopende achterkant. Beenruimte is in beide auto’s niet echt super…de Audi net wat krapper.
Over de kofferbak maar te zwijgen…beide goed voor 2 kratjes bier en dat was het.
De 122pk van de A1 is een prima blok, vlot en sportief genoeg. De afwerking van de A1 staat zeer zeker op een hoger plan dan wat van VW. Waar Audi zachte matrialen in de gehele auto gebruikt stopt het bij VW bij het dashboard.
De A1 voelt aan als een volwassen auto maar dat doet de Polo (GTI) ook. Alleen de uitstraling van de A1 is net een tikke luxer.Beide auto’s hebben 20% bijtelling.
Maar…..wil ik kwa uitrusting het zelfde als in de GTI dan ben ik bij de A1 (ambition PLB met S-line int.) bijna 7000 euro meer kwijt.
De vraag is dan ook , die velen met mij ook stellen, is dat het wel waard?

De GTI en de A1 zijn prima auto’s. Denk dat het een kwestie van smaak en geld zal zijn wat men gaat kiezen. Ik denk dat als de A1 ietsje goedkoper was geweest, dan bedoel ik niet 1000 euro maar een paar 1000 euro, hij het de Polo wel heel erg moeilijk gaat maken. Maar niet alleen de Polo maar ook zijn concurrenten buiten de stal van VAG. Ik denk dat de A1 het grotendeels in de lease terecht zal komen en de Polo juist bij de particulier.
Als ik zelf moet kiezen zal het voor mij een Polo GTI 3drs worden met panoramadak.
Voor die 7000 euro kan ik nog heel veel andere leuke dingen doen.
 
Mooie review! je kan zo bij de autoweek gaan werken, haha.

Ik zelf zou ook kiezen voor de Polo GTI. Meer pks en extra's voor minder geld. Over het rijden kan ik niets melden, want heb beide wagens niet gereden.
Qua afwerking is de Audi beter, maar dat mag je dan ook verwachten van een Audi.
 
@johan, mijn garage/verkoper mailde mij dat zij die zaterdag een GTI hadden staan van PON. Er zou een klant mee gaan rijden en omdat hij toch pas eind van de dag terug moest vroeg hij of ik het ook leuk vond om er even mee te gaan rijden.
En zo geschiedde....

@roy....hebben ze nog een baantje voor me dan? :mrgreen:

180 pk is erg lekker hoor...ben dan ook benieuwd wat JD eruit zal gaan halen met een aangepaste chip...minstens 210 pk en 300 nm :roll:
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!