Velgmaat Blue GT

De BlueMotion heeft qua maten, uitgaande van de originele groenland velgen, steek 5x100(blijft bij elke velg uiteraard hetzelfde), naafgat van 57,1 mm, et 38 en 5.5x15inch ;)
De speel vrijheid verder qua maten op een polo 6r gaat van 14 inch tot 18 inch(afhankelijk van de grootte van je remmen) met et waarden van 46(origineel 17 inch van VW wordt geleverd met et 46) naar 35 (wat met 8x18 kantjeboord past, wat ik zo begrijp uit ervaringen van anderen)

Qua BlueGT gok ik even dat de maten van de montani velgen alsvolgt zijn: steek 5x100, 7x17inch, et 40/42?, naafgat 57,1 mm ;)

Hoop dat je er wat aan hebt:)
Verder zie ik ook graag nog wat meer info van anderen over 17 inch velgen wat betreft et waarden, J waarden(velgbreedte) en hoe dit zich verhoudt tot het al dan niet in tot buiten de kassen vallen van de wielen(dit is mij nog niet helemaal duidelijk en het lijkt mij, met wat ik tot nu toe heb gelezen, dat het zich anders verhoudt tov 18 inchers) :)

Overigens, Hans, ik rijd zelf met 7x17, et 40, naafgat 57,1 en dat valt nog ruim binnen de kassen ;)
 
VW  6R  1.2TDI 
Verder zie ik ook graag nog wat meer info van anderen over 17 inch velgen wat betreft et waarden, J waarden(velgbreedte) en hoe dit zich verhoudt tot het al dan niet in tot buiten de kassen vallen van de wielen(dit is mij nog niet helemaal duidelijk en het lijkt mij, met wat ik tot nu toe heb gelezen, dat het zich anders verhoudt tov 18 inchers)

In principe zijn bijv. 8J en ET waarde gewoon een vast gegeven ongeacht velg grootte. 10"x8J komen dus even ver naar buiten als 20"x8J bij dezelfde ET (afstand van naafvlak tegenover velgmidden in mm). Het 'voordeel' van 17" komt vanuit de kleinere banden (wielomtrek) die bij gelijkblijvende maat (dus bijv 215/40/17 tegenover 215/40/18) net iets meer ruimte overlaten in de wielkassen.

snappie? :mrgreen:
 
In principe zijn bijv. 8J en ET waarde gewoon een vast gegeven ongeacht velg grootte. 10"x8J komen dus even ver naar buiten als 20"x8J bij dezelfde ET (afstand van naafvlak tegenover velgmidden in mm). Het 'voordeel' van 17" komt vanuit de kleinere banden (wielomtrek) die bij gelijkblijvende maat (dus bijv 215/40/17 tegenover 215/40/18) net iets meer ruimte overlaten in de wielkassen.

snappie? :mrgreen:

Danku :mrgreen:
Ik probeer dit nog een beetje beter te begrijpen, maar jouw uitleg was duidelijk!:)
Zal het nog even laten bezinken en als er wat is, be prepared, je inbox zal dan overstromen Stick Out Tongue:lol:
 
VW  6R  1.2TDI 
Het 'voordeel' van 17" komt vanuit de kleinere banden (wielomtrek) die bij gelijkblijvende maat (dus bijv 215/40/17 tegenover 215/40/18) net iets meer ruimte overlaten in de wielkassen.
Waarbij het wel zo is dat je bij een grotere velg ook een band neemt die minder hoog is dan die voor een kleinere velg. Dit om de grotere velg te compenseren zodat de totale wielhoogte zo gelijk mogelijk blijft.
Zo is de standaardmaat bij een Polo 6R voor 17" 215/40R17, maar voor een 18" zijn het 215/35R18 (of 225/35R18 of 225/30R38).
 
Volkswagen  Up!  1.0 60pk 
velg.png

OK hier gaan we Stick Out Tongue ronde boog moet je zien als de wielkast.
Grijze rechtoek is de velg, links is 18" rechts is 17"
Ervan uitgaande dat de juiste banden zijn geselecteerd blijft de bandomtrek en hoogte correct (de rode lijnen zijn bandhoogte en velghart).
Velgen zijn even breed gehouden (gewoon copy-paste)
nu komt de truc: de groene lijnen geven het verschil weer in vrije ruimte tussen de wielboog en de band. Hoe groter de velg, hoe meer getrokken de band moet staan om onder de wielboog door te kunnen lopen, hoe dichter ze op elkaar staan en hoe minder ruimte er is om te veren zonder aanlopen (camber er uitgelaten..)

edit:
zodat je minder tot niet hoeft te werken met paint? ;)

Das te makkelijk, dit is leuker :mrgreen:
 
Nu zit ik zelf ook er aan te denken om de Blue GT velgen onder mijn 6r te monteren als zomerset, dus ben ook een beetje aan het rondkijken.
Volgens BM onderdelen is de ET waarde 40, dus weet niet wie er nou gelijk heeftStick Out Tongue

Simpel, el coche SEAT heeft in deze gelijk ;)
Hij heeft even op zijn originele velgen gekeken naar de maten en dat zijn dus de maten;)
De velgen bij BM onderdelenshop zijn dan waarschijnlijk replica's.
 
VW  6R  1.2TDI 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!