Velgen zelf verwisselen

KYC

Nieuw lid
2,027
0
0
Sommige van jullie op de forum doen het al zelf maar ik wilde eens zelf mijn velgen proberen te verwisselen.
ik heb dit zelf nooit eerder gedaan en de vraag is waar moet ik allemaal op letten? ik hoor van mijn collega al iets over een moment sleutel (na het googlen kwam ik er achter dat het een soort meet instrument is om het aandraaien van je bouten te checken)

Me zomer velgen liggen gewoon in de schuur en het is ook wel leuk om te weten hoe je zelf je velg kan verwisselen, zodat je dit altijd zelf kan doen...gedoe elke keer om naar de garage te gaan...en ze rippen je ook off vind ik

Any tips?
 
Oh ik heb even het filmpje snel gekeken :) heel verhelderend voor iemand die nog nooit een wiel verwisseld heeft Big Grin
Thanks for the offer kga het eerst zelf proberen mocht het niet lukken dan laat ik het je weten Big Grin
hij had het er over dat die kruissleutel niet erbij zat...zitten die in de polo dan wel bij? zal morgen eens kijkje nemen in de kofferbak...

en zo'n momentsleutel is dat echt nodig?
 
Schijnt van wel... ik heb zelf net van 't weekend wieltjes verwisseld. Dus heb een momentsleutel gekocht (50e), een dopje 17 en een kort verlengstukje voor tussen de top en de sleutel.

Tip: in de sideskirt zitten inkepingen (ongeveer 15cm achter het voorwiel en voor het achterwiel, er staat een driehoekig pijltje erbij). Even op de buik gaan liggen, dan zie je wel wat ik bedoel. Daar kun je de meegeleverde krik onder de auto zetten, vastklemmen op achterliggende "rail", en omhoog krikken. Even oppassen dat de krik de skirt niet beschadigd.

Wieltjes eerst handvast draaien. Daarna natrekken met een moment van +- 110NM.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
handvast is bij mij al meer dan 110 NM, dus ik gebruik nooit een momentsleutel. Nog nooit wat gebeurd dus ik vind t best zo ;)
tip van de dag: NIET je krik gebruiken die bij de auto zit, deze is zeer gammel en alleen voor nood!
En altijd 1 van de banden onder de auto leggen. Mocht de auto van de krik af schuiven of iets dergelijks, lig je niet meteen met je remschijven op straat maar beschadig je slechts de velg die eronder ligt.
 
niet je krik gebruiken die bij de auto zit :|? is die zo slecht dan?
vind het beetje raar dat ik perse een nieuwe moet kopen...en zo'n momentsleutel voor 50 euro :S? best pricy...

heb jij wat problemen gehad met die originele krik PoloDave?
 
Hoeft niet hoor, met de bijgeleverde krik kun je prima een wiel verwisselen, daar is hij immers ook voor erbij geleverd. Momentsleutel is ook zeker niet nodig, zelf nog nooit gebruikt.
 
Je kunt de krik die bij je wagen geleverd is, best gebruiken hoor!Wel ff op de ondergrond letten of dat niet te hobbelig is bijv. Een momentsleutel kun je misschien ook lenen van een buurman? Ik zou de aluvelgen zeker wel ff met een momentsleutel natrekken...je moet er toch niet aan denken dat je wielen of te vast zet of nog erger: te los waardoor je een wiel zou kunnen verliezen.

Wij hebben zelf een garagekrik en een momentsleutel en die hebben het geld al aardig opgebracht! Vorige week zaterdag heeft mijn man van 4 (!!) auto's de zomervelgen eronder gezet, gewoon op straat, nix geen garage o.i.d. Dus 2 auto's van zijn collega en vrouw en onze 2 auto's....
 
doe het ook altijd gewoon op straat :) Maar die originele krik is heel smal en ik moet er niet aan denken dat die doorbuigt of knikt, omvalt of wat dan ook.. Heb echt geen vertrouwen in dat dingetje (behalve wanneer ik onderweg een lekke band heb dan). Voor 40 - 50 euro heb je een stevig hydraulisch ding waarmee je gewoon zeker bent en je krikt je auto veel sneller omhoog als bijkomend voordeel.
 
De originele krik die bij een auto zit wil ik mijn fiets nog niet mee optillen.
Dat is echt een noodkrik. Ik vind het gewoon link om daarmee te werken, zon dun gammel ding.
En als je die krik een paar jaar lang 2x per jaar 4 wielen wil gebruiken dan zou ik er maar vast een paar bestellen.

Gewoon een fatsoenlijke krik kopen, hoeft helemaal niet duur te zijn en een kruissleutel, kost ook geen drol.
In principe is een momentsleutel ook niet nodig als je gewoon normaal met een auto rijdt.
Als je echt circuit gaat rijden of van extreem hard door bochten rijden houdt zou ik wel een momentsleutel gebruiken.
Anders gewoon goed, maar niet overdreven aandraaien en na 20-30km nog een keer natrekken, dan gebeurd er ook echt niets.

Ik heb zelf wel een momentsleutel maar dat komt omdat ik circuit gereden heb.

Ik heb een echt heel degelijke garage krik en ook nog erbij een simpel krikje wat toch echt best veel steviger en makkelijker is als de originele krik.
Het is zoiets ongeveer. Vaak zijn ze hier en daar nog wel in de aanbieding voor 2-3 tientjes ook.
http://www.toolstation.nl/shop/Auto...raulische+garagekrik+2+ton/d230/sd3200/p92375
 
Volkswagen  Polo 6c Highline  1.2 TSI 
Hmmm, die bijgeleverde krik doet het om mij prima. Gewoon even op het asfalt, ergens waar het niet al te erg afloopt. Heb mijn eigen auto gewoon op de parkeerplaats gedaan. Werkte prima. Ik geef direct toe dat het ding er gammel uitziet, maar het stond als een huis.

Overigens - ik heb eens gezien wat een küdtklus het was om zo'n vastgeroeste wielmoer eruit te krijgen, nadat deze was afgebroken omdat 'ie echt niet los wilde. 't Moet dus niet te vast, en logischerwijs ook niet te los. Handvast is een nogal ruim begrip - dus ik zou liever investeren in een goede momentsleutel dan in een dikkere krik, eigenijk.

Dat gezegd hebbende; ik zag er behoorlijk tegenop, maar eigenlijk was het een fluitje van een cent om even de wieltjes te wisselen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hmmm, die bijgeleverde krik doet het om mij prima. Gewoon even op het asfalt, ergens waar het niet al te erg afloopt. Heb mijn eigen auto gewoon op de parkeerplaats gedaan. Werkte prima. Ik geef direct toe dat het ding er gammel uitziet, maar het stond als een huis.

Overigens - ik heb eens gezien wat een küdtklus het was om zo'n vastgeroeste wielmoer eruit te krijgen, nadat deze was afgebroken omdat 'ie echt niet los wilde. 't Moet dus niet te vast, en logischerwijs ook niet te los. Handvast is een nogal ruim begrip - dus ik zou liever investeren in een goede momentsleutel dan in een dikkere krik, eigenijk.

Dat gezegd hebbende; ik zag er behoorlijk tegenop, maar eigenlijk was het een fluitje van een cent om even de wieltjes te wisselen.

Daar ben ik het ook wel mee eens...ik heb vandaag mijn rechtervoor band tijdelijk moeten vervangen (zat een scheur in de band).
Het is niet de meest ideale band (winterbandje) maar dat was het enige wat ik in me schuur had...waarschijnlijk is het niet eens meer te maken...als ik op de band druk dan komt het lucht er gewoon uit :(

ik zat wel op google even te kijken hoeveel het kost om een nieuw band te kopen...rond 114 euro...yikes...kost me weer knaken
Dunlop SP Sport Maxx 205/40/17 84W online kopen

Valt me wel op dat de prijzen op websites enorm verschillen bijv Dunlop SP Sport Maxx banden
vraagt er 156 voor t.o.v. de vorige link (114 euro, 118 incl verzenden)
 
@KYC moet je geen 215/45/R17 band hebben? Kijk anders ook eens naar popgom.nl daar kan je je banden gewoon bij EuroMaster eronder laten leggen. Ga ik zelf denk ik ook doen.

@Happyman
Ik heb bij mijn aflevering van de auto 205/40/17 band gekregen...niet de meest ideale band, want het comfort is echt ver te zoeken vind ik...
het rijd wel erg sportief dat wel Big Grin

maar is de standaard maat voor een Polo 6R 215/45/17 dan? de dikte is wel een stuk aangenamer (als ik naar deze banden maat switch dan kost dat me weer erg veel geld)
Waarschijnlijk vervang ik de voorste twee banden omdat die al vrij ver versleten zijn
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!