Velgen + Verlagen

Dag,

Ik ben van plan om van 14 inch naar 17 inch te gaan onder mn 9N 12V (7Jx17, ET38, banden 205/40). Nu ben ik benieuwd naar de nadelen aangezien het toch een grote stap is.

Gaat dit sowieso wel passen? Hoeveel ga ik er qua vermogen en comfort op achteruit (aangezien ik geen 16V heb)?

Het verlagen hoeft van mij niet super laag, meer gewoon wielkasvullend. Ik wil nog wel over een drempeltje heen kunnen :). Zat zelf te denken aan 40 mm, of is dat al heel laag? Als ik daar Weitec veren voor gebruik kan ik dan beter gelijk nieuwe schokbrekers monteren?

Bedankt alvast!
 
Ik rij met polo 9N3, sportophanging van vw zelf (-1.5cm). Ik rij in de zomer met 7.5 x 17 , ET 38 en 205/40/17 banden(Pirelli).





Met de verlaging kan ik je niet helpen. Ben zelf nog aan het uitkijken. Ik heb al veel positief gelezen over Ap suspension, maar zelf geen ervaring mee :lol:
 
Nog iets waar je rekening mee moet houden is dat je brandstofverbruik flink omhoog gaat als je van 165 naar 205 breed gaat ;) Je zal ook wat meer bandenlawaai hebben omdat er gewoonweg meer rubber de weg raakt ;)

Overigens: Na het monteren van de nieuwe velgen kan het geen kwaad om ff de uitlijning van de wagen te laten controleren :) Bij mij maakte dat een verschil in bandenherrie toen ik van 14" (175/65) naar 16" (195/45) ging.
 
Fludizz zei:
Nog iets waar je rekening mee moet houden is dat je brandstofverbruik flink omhoog gaat als je van 165 naar 205 breed gaat ;) Je zal ook wat meer bandenlawaai hebben omdat er gewoonweg meer rubber de weg raakt ;)

Overigens: Na het monteren van de nieuwe velgen kan het geen kwaad om ff de uitlijning van de wagen te laten controleren :) Bij mij maakte dat een verschil in bandenherrie toen ik van 14" (175/65) naar 16" (195/45) ging.

:? Hmm, ik ben van 15" (195/55/15) standaard, naar 17" (205/40/17)gegaan, en voelde bijna geen verschil in verbruik. Hoogstens een verschil van 0.1 of 0.2/100km. Het is wel een 1.9 Tdi? Mss daarmee, alsook het feit dat ik altijd druk bezig was met putten te ontwijken :cool:

Het uitlijnen wordt meestal niet gedaan bij andere velgen, omdat dit ongeveer 50€ kost.
Normaal gezien maakt het ook niets uit, indien de wielomtrek hetzelfde blijft. Het is wel nodig als je al onregelmatige slijtage hebt op je standaard-wielen, of als je je wagen verlaagd is.
 
laten we het erop houden dat mijn auto niet zo goed onderhouden was toen ik hem kocht ;) Waarschijnlijk maakte uitlijnen daarom wat meer uit bij mij ;)

Over verbruik, zou best kunnen dat een 1.9TDI er minder last van heeft dan een 1.4 TDI :)
 
@vwsmetn
Ik ga het zeker later weten! Al zal dat over een kleine 1.5 a 2 maanden worden. Zit nog winterschoeisel onder.

@Fludizz
Hoeveel kan ik er grof gezegd op achteruit gaan dan? Ik rij een 1.2 12V meestal ongeveer 1 op 15/16

Als ik trouwens tot 30 mm verlaag, moet ik de schokbrekers dan ook vervangen of volstaan de originele?
 
Je verbruik zal niet zoveel stijgen hoor, misschien dat je met de bredere banden
1 op 14/15 rijd. Dit ga je volgens mij niet merken...

Als je 30mm wilt verlagen kan niet gewoon op de originele schokbrekers.
Als je verder wilt zakken zou ik voor een schroefsetje gaan.
 
Richard zei:
Als je 30mm wilt verlagen kan niet gewoon op de originele schokbrekers.
Als je verder wilt zakken zou ik voor een schroefsetje gaan.

Dat ben ik niet geheel met je eens Richard: tot 30mm (3cm dus) kun je wel gewoon op je originele schokkers doen..Maar bij verder verlagen wordt aangeraden om een komplete set (schokkers+veren) te nemen of idd een schroefsetje.
 
Heeft iemand een goede site waar ik de prijzen van veren en schokdempers kan checken? Ben er een aantal tegengekomen maar het is mij daar vrij onduidelijk of de prijzen daar per stuk (dus per veer/demper) of per as zijn. Heb het een en ander gelezen over Eibach veren en Bilstein dempers.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!