Veel verschil in verbruik 1.9tdi

Nog een vraagje maar.

Ik rijd 2 keer per week naar arnhem op en neer. Goed voor 400km+

Cruise control precies op 120 (op de teller)... Dan red ik gemiddeld 5.1 tot 5.5l op 100km.

Maar soms is dit 6.5l/100km? Vind ik nogal een verschilletje! Soms waait het, soms regent het. Zijn wind en regen sterke factoren die het verbruik beïnvloeden? En de temperatuur ook, maar hoort het als het kouder is, niet fijner te zijn voor de motor (koude lucht = meer zuurstof = betere verbranding?).

Een gemiddelde van 1 op 17 op een hele tank vind ik best aardig. Snelweg (en veel file op dinsdag) + bebouwde kom!
 
misschien een combinatie van? natte wegen geven meer rolweerstand, samen met de harde wind van laatste tijd wat ook aardig invloed kan hebben.. Plus het wordt kouder dus de diesel die 'ik' op mn werk maak voldoet in de wintermaanden aan andere specificaties (meer kerosine erbij, is lichter dan diesel)

andere oorzaken: heb je een roetfilter welke zich schoonbrandt? meetfoutje in boordcomputer?
 
dat heeft met je rechterpoot te maken...klote cruise control geeft altijd zoveel onnodig gas erbij dat die soms 1 op 15-16 rijd (bij mijn Bluemotion dan) haal ik hem van de cruisecontrol af dan springt die ineens naar 1 op 25...en soms kan je nog beetje switchen naar 1 op 27-30
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!