UPDATE: Langka Paint Chip Repair Kit (steenslag reparatiekit)

graafie

Exclusive lid
2,121
370
83
Ik heb de afgelopen dagen een beetje verdiept in de mogelijkheden om steenslag op je auto te repareren. Uiteraard kun je het door een spuiter laten fixen maar dat zal wel aardig wat gaan kosten, bovendien heb je kans dat je een paar weken/maanden later opnieuw staanslagschade hebt en dan is het ook nog eens voor niks geweest. Ik was al een site tegen gekomen waar je stickers in de kleur van je autolak kon bestellen maar zo'n velletje stickers kost ook al iets van 70 euro en of het echt iets is? Geen idee........
maar ik heb gistermiddag een reparatiekit besteld bij Carclean.nl de ' Langka Paint Chip Repair Kit', kost iets van 55 euro plus een lakstift in de kleur van je lak (kleurcode) Er zijn zat reviews te vinden over deze reparatie methode en iedereen schijnt het te kunnen. :mrgreen: Binnenkort maar eens even mee aan de slag, ik heb een paar plekjes die ik bij wil werken. ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb ervaring met de Lanka set.
Secuur en rustig werken, goed inlezen, en goed ontvetten voorafgaand aan applicatie van de verf.
Werk in laagjes, zorg dat deze laagjes zo dun mogelijk zijn.
Liever 10 dunne dan 2 dikke...
Opvullen, blob eliminator en liefst daarna nog lichte polish en beschermlaagje...

Succes!
 
Volkswagen  Golf MK4 AGR, Polo 9N  1.9TDI 118PK, 1.9TDI PD 145PK 
  • Leuk
Waarderingen: jorrit84
Ik heb ervaring met de Lanka set.
Secuur en rustig werken, goed inlezen, en goed ontvetten voorafgaand aan applicatie van de verf.
Werk in laagjes, zorg dat deze laagjes zo dun mogelijk zijn.
Liever 10 dunne dan 2 dikke...
Opvullen, blob eliminator en liefst daarna nog lichte polish en beschermlaagje...

Succes!

@ivo's,

ik had inderdaad begrepen dat je moet werken in laagjes, zo dun mogelijk maar moet je bij elk laagje wachten totdat deze helemaal droog is om weer een volgend laagje aan te brengen?
 
tja, wat is je definitie van 'droog' ;)
Nat in nat zou ik niet doen, dan gaat het misschien uitvloeien, en hard het dus ook niet goed uit...
 
Volkswagen  Golf MK4 AGR, Polo 9N  1.9TDI 118PK, 1.9TDI PD 145PK 
Nou jongens (en meiden :mrgreen:), gistermiddag aan de slag gegaan met de Langka Paint Chip Repair Kit na het wassen van de auto. eerst de hele auto nagelopen en alle steenslagplekjes gemerkt met een stickertje. Al met al kwam ik uit op 37 plekjes. (heb ik de voorbumper nog niet eens meegenomen, die doe ik wel een keer apart) Vervolgens de plekjes schoon gemaakt met het bijgeleverde flesje alcohol en goed droog gemaakt met een doek. Daarna de lakstift gepakt en met de bijgeleverde stokjes voorzichtig de plekjes voorzien van beetje lak, niet te veel en zeker niet te weinig. Daarna even de fohn 'geleend' van het vrouwtje en alle plekjes droog geblazen. Daarna 24 uur laten rusten. Vanmiddag weer aan de slag, nu met een flesje blob eliminator, een plastic kaartje en een doekje. Hiermee behandel je de plekjes die met lak gevuld zijn, het teveel aan lak verwijder je hiermee. Na deze behandeling is alleen het plekje waar de lak beschadigd was door steenslag nog gevuld met lak, helemaal vlak met de rest van de lak. Het is nu al bijna een kunst om het plekje nog te vinden. Tenslotte zit er nog een flesje bij de repair kit die zorgt dat je verse lakplekjes zijn beschermd, even aanbrengen met een doekje en daarna uitpoetsen. En je bent klaar.
Van de 37 behandelde plekjes heb ik er 8 plekjes opnieuw moeten aanstippen als gevolg van te weinig gebruik van lak of hele kleine spotjes waar de lak weer uit is gepoetst met de blob eliminator. Deze gaan we morgen dus verder repareren.
Al met al ben ik zeer tevreden met het behaalde resultaat en het is heel gemakkelijk om te doen.
Mocht je ook met zo'n Kit aan de slag willen dan wil ik je als tip meegeven om de steenslag plekjes (ongeveer op 1 a 2 cm afstand van het plekje) goed te markeren met een sticker of iets dergelijks en deze pas te verwijderen als je met de laatste stap aan de slag bent geweest, anders vind je de behandelde plekjes echt niet meer terug tijdens de reparatie.
SUCCES. ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kun je ook zelf doen, zonder die set.
Putje vullen met een lakstift en 24 uur laten drogen.
Volgende dag een pasje (creditkaart) met daarover een dun stukje stof (oud shirt), daar doe je een polijsmiddel over, en ga je met de rand van het pasje zachtjes over het restant van de verf. Net zo lang tot het glad is.
 
Kun je ook zelf doen, zonder die set.
Putje vullen met een lakstift en 24 uur laten drogen.
Volgende dag een pasje (creditkaart) met daarover een dun stukje stof (oud shirt), daar doe je een polijsmiddel over, en ga je met de rand van het pasje zachtjes over het restant van de verf. Net zo lang tot het glad is.

Dat zou kunnen, maar ik ga toch echt niet met een oud shirt over me lak heen. Ten eerste gewoon goede doeken gebruiken. De echte pro's zullen het overtollige lak weghalen dmv wetsanding. @Graafie: Heb je hierbij alleen kleurlak gebruikt of ook blanke lak? Blanke lak word namelijk afgeraden, dit omdat het schijnt dat je hier door heen kunt kijken en als nog het putje kunt zien. Wat alleen bij kleurlak uiteraard niet zo is. Ik moet dit na de winter ook hoognodig is gaan doen. :( Trouwens nog foto's kunnen maken? Voor/na..?
 
Dat zou kunnen, maar ik ga toch echt niet met een oud shirt over me lak heen. Ten eerste gewoon goede doeken gebruiken. De echte pro's zullen het overtollige lak weghalen dmv wetsanding. @Graafie: Heb je hierbij alleen kleurlak gebruikt of ook blanke lak? Blanke lak word namelijk afgeraden, dit omdat het schijnt dat je hier door heen kunt kijken en als nog het putje kunt zien. Wat alleen bij kleurlak uiteraard niet zo is. Ik moet dit na de winter ook hoognodig is gaan doen. :( Trouwens nog foto's kunnen maken? Voor/na..?
Ik ga ook niet met een t-shirt mijn hele auto doen, het gaat om het putje.
Ik doe het zo al 15 jaar, beetje zonde om daar zo'n 50 euro voor te betalen.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!