Turbo druk na tunen

Hallo forumleden,

Ik was even benieuwd naar het volgende:
Mijn polo gti aw is onlangs voorzien van een milltek downpipe met OPF delete, sportcat en milltek catback systeem. Mijn auto is daarbij ook gechipt, stage 1 + dsg.
Buiten het feit dat ik hem nu bizar snel vind viel mij onlangs op dat op mijn vermogensmonitor de turbo druk met plankgas soms in de piek wel 2.5 bar is.
Ik vroeg mij af of dit getal betrouwbaar is en hoeveel de standaard turbo eigenlijk aan kan in de polo.
Iemand na tunen dezelfde waardes qua turbodruk?
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo AW  2.0 
Wat denk ik allereerst goed is om te weten is dat die drukmeter valsspeelt en atmosferische druk ook meetelt. Dus het is geen 2.5 maar 1.5. Verder is het zo dat je rijstijl (goed warm rijden voor trappen, even na laten borrelen na rijden voor een minuutje, niet overal die 1.5 bar pompen bij elk stoplicht) van grote invloed is op hoe lang de auto het vol houdt. 1.5 bar is prima veilig, meer kan altijd maar dan heb je meer kans op dat het aan stront draait.
Mijne draait ook op iets van 1.5 en gaat tot nu toe prima. Is getuned bij TVS en hebben daar ook aangegeven dat het allemaal ruim binnen de veilige marges valt.

EDIT: en als de turbo kapot gaat op gegeven moment heb je een mooi excuus om te upgraden naar IS20 of IS38 al dan niet hybride Big Grin
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo AW GTI  2.0 TSI 293pk 
  • Leuk
Waarderingen: XConvict
Wat denk ik allereerst goed is om te weten is dat die drukmeter valsspeelt en atmosferische druk ook meetelt. Dus het is geen 2.5 maar 1.5. Verder is het zo dat je rijstijl (goed warm rijden voor trappen, even na laten borrelen na rijden voor een minuutje, niet overal die 1.5 bar pompen bij elk stoplicht) van grote invloed is op hoe lang de auto het vol houdt. 1.5 bar is prima veilig, meer kan altijd maar dan heb je meer kans op dat het aan stront draait.
Mijne draait ook op iets van 1.5 en gaat tot nu toe prima. Is getuned bij TVS en hebben daar ook aangegeven dat het allemaal ruim binnen de veilige marges valt.

EDIT: en als de turbo kapot gaat op gegeven moment heb je een mooi excuus om te upgraden naar IS20 of IS38 al dan niet hybride Big Grin
Mooi antwoord! Thanks.
Ik trap hem nooit op zn staart als ie niet op bedrijfstemperatuur is, lees: motor 90 graden en olie minimaal 80 graden.

En idd mocht de turbo eraan gaan is er een mooie upgrade beschikbaar Big Grin
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 
Wat denk ik allereerst goed is om te weten is dat die drukmeter valsspeelt en atmosferische druk ook meetelt. Dus het is geen 2.5 maar 1.5. Verder is het zo dat je rijstijl (goed warm rijden voor trappen, even na laten borrelen na rijden voor een minuutje, niet overal die 1.5 bar pompen bij elk stoplicht) van grote invloed is op hoe lang de auto het vol houdt. 1.5 bar is prima veilig, meer kan altijd maar dan heb je meer kans op dat het aan stront draait.
Mijne draait ook op iets van 1.5 en gaat tot nu toe prima. Is getuned bij TVS en hebben daar ook aangegeven dat het allemaal ruim binnen de veilige marges valt.

EDIT: en als de turbo kapot gaat op gegeven moment heb je een mooi excuus om te upgraden naar IS20 of IS38 al dan niet hybride Big Grin
Wat denk ik allereerst goed is om te weten is dat die drukmeter valsspeelt en atmosferische druk ook meetelt. Dus het is geen 2.5 maar 1.5. Verder is het zo dat je rijstijl (goed warm rijden voor trappen, even na laten borrelen na rijden voor een minuutje, niet overal die 1.5 bar pompen bij elk stoplicht) van grote invloed is op hoe lang de auto het vol houdt. 1.5 bar is prima veilig, meer kan altijd maar dan heb je meer kans op dat het aan stront draait.
Mijne draait ook op iets van 1.5 en gaat tot nu toe prima. Is getuned bij TVS en hebben daar ook aangegeven dat het allemaal ruim binnen de veilige marges valt.

EDIT: en als de turbo kapot gaat op gegeven moment heb je een mooi excuus om te upgraden naar IS20 of IS38 al dan niet hybride Big Grin
Vraagje ik rijdt ook een polo aw gti. Mocht ik ooit een betere turbo willen welke van de 2 genoemde turbo is dan goed en is deze plug and play ? Zou voor de hybride turbo willen gaan.

Thanks.

Ik rijd overigens origineel nog maar merk je echt verschil als die gechipt is ?
 
Volkswagen  Polo 2.0 GTI  2.0 tsi 200 pk 
TTE350 IS12 hybride is plug and play, is38 volgens mij ook ? Stage 1 merk je al heel goed, maar een Intercooler en een Downpipe ( stage 2 ) op de juiste brandstof is ook aardig leuk volgens mij.
 
Volkswagen  Polo  2.0 TSI 
  • Leuk
Waarderingen: rawien
Ik zou dan voor een NL site kiezen.

 
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
Volkswagen  Polo  2.0 TSI 
  • Leuk
Waarderingen: Sal
Vraagje ik rijdt ook een polo aw gti. Mocht ik ooit een betere turbo willen welke van de 2 genoemde turbo is dan goed en is deze plug and play ? Zou voor de hybride turbo willen gaan.

Thanks.

Ik rijd overigens origineel nog maar merk je echt verschil als die gechipt is ?
Even voor de goede orde, hybride betekent dat je een originele turbo voorziet van grotere schoepen, wastegate etc. Veel mensen denken dat het om een deels elektrisch aangedreven turbo gaat (wat overigens ook bestaat).
De IS20 (Golf 7 GTI) en IS38 (Golf 7R) zijn allebei plug and play. Hybrides op basis van 1 van die 2 waarschijnlijk ook wel, maar bedenk je ook dat zodra je hybride gaat je ook vaak een heleboel andere dingen aan het aanpassen bent zoals hogedruk brandstofpomp, intercooler traject, spruitstuk om er het maximale uit te halen.
Er zijn al wat jongens geweest die een IS38 er aan vast hebben geknoopt, die lopen rond de 350pk wat voor een Polo met elektrische 'sper' al met 2 druppels water op de weg te veel is. En bedenk ook dat hoe groter de turbo des te groter je turbolag wordt, een IS38 spoelt bijv. pas 500 toeren later op dan een IS12 wat je grip ook niet ten goede gaat komen.
Leuke idee op papier, maar probeer eerst eens met een downpipie en intercooler, dan ben je al genoeg geld kwijt en looptie tegen de 280pk's aan wat ik persoonlijk meer dan voldoende vindt. Vooral de 100-200 is vele malen sneller met alleen die aanpassingen al.
In het voorjaar zullen er vast wel weer wat meets zijn waar ik misschien ook ben, kun je dan mijn auto eens bekijken en ervaren als je dat wilt.
 
Volkswagen  Polo AW GTI  2.0 TSI 293pk 
Even voor de goede orde, hybride betekent dat je een originele turbo voorziet van grotere schoepen, wastegate etc. Veel mensen denken dat het om een deels elektrisch aangedreven turbo gaat (wat overigens ook bestaat).
De IS20 (Golf 7 GTI) en IS38 (Golf 7R) zijn allebei plug and play. Hybrides op basis van 1 van die 2 waarschijnlijk ook wel, maar bedenk je ook dat zodra je hybride gaat je ook vaak een heleboel andere dingen aan het aanpassen bent zoals hogedruk brandstofpomp, intercooler traject, spruitstuk om er het maximale uit te halen.
Er zijn al wat jongens geweest die een IS38 er aan vast hebben geknoopt, die lopen rond de 350pk wat voor een Polo met elektrische 'sper' al met 2 druppels water op de weg te veel is. En bedenk ook dat hoe groter de turbo des te groter je turbolag wordt, een IS38 spoelt bijv. pas 500 toeren later op dan een IS12 wat je grip ook niet ten goede gaat komen.
Leuke idee op papier, maar probeer eerst eens met een downpipie en intercooler, dan ben je al genoeg geld kwijt en looptie tegen de 280pk's aan wat ik persoonlijk meer dan voldoende vindt. Vooral de 100-200 is vele malen sneller met alleen die aanpassingen al.
In het voorjaar zullen er vast wel weer wat meets zijn waar ik misschien ook ben, kun je dan mijn auto eens bekijken en ervaren als je dat wilt.
Dank voor je uitleg.. Dan zal het in 1e instantie stage 1 worden met dsg aanpassing. En kijken hoe dat bevalt.. :)
 
Volkswagen  Polo 2.0 GTI  2.0 tsi 200 pk 
Vraagje ik rijdt ook een polo aw gti. Mocht ik ooit een betere turbo willen welke van de 2 genoemde turbo is dan goed en is deze plug and play ? Zou voor de hybride turbo willen gaan.

Thanks.

Ik rijd overigens origineel nog maar merk je echt verschil als die gechipt is ?
Standaard vs chipt is een serieus verschil. Zelf een week of 4 a 5 geleden laten doen bij VAG Techniek. Stage 1 en een DSG 2. Rijdt echt alsof je een andere auto hebt. Dubbel en dwars waard wmb
 
Volkswagen  Polo GTI 2018  2.0 - 245pk 
  • Leuk
Waarderingen: rawien
Standaard vs chipt is een serieus verschil. Zelf een week of 4 a 5 geleden laten doen bij VAG Techniek. Stage 1 en een DSG 2. Rijdt echt alsof je een andere auto hebt. Dubbel en dwars waard wmb
Thnx voor je reactie! Oke dit klinkt wel aantrekkelijk haha... Had je niet beter stage 1+ kunnen doen? omdat ze hem dan op de rollerbank gaan fine tunen? Ik twijfel zelf met stage 1 & stage 1+... Wil het zowieso bij VagTechniek doen..
 
Volkswagen  Polo 2.0 GTI  2.0 tsi 200 pk 
Wat ik begrepen heb ik dat hij niet gefinetuned wordt, maar enkel doorgemeten. Qua PK's maakt het verder ook weinig uit. de 1+ wordt volledig afgesteld op RON98. Terwijl dat bij de standaard 1 niet nodig is. Echter als ik er RON98 ingooi met de stage 1 heb ik qua resultaat ook ongeveer de 1+. Waarbij je als dagelijkse gebruiker het verschil denk ik ook niet echt merkt tussen 1 en 1+... Budget wise wel, dat was mijn overweging een beetje
 
Volkswagen  Polo GTI 2018  2.0 - 245pk 
  • Leuk
Waarderingen: rawien
Is het verschil tussen stage 1 en 1+ normaal niet een hardware ding? Dus stage 1 alleen een chip,.
Stage 1+ een chip in combinatie met andere inlaat en wellicht catback uitlaat?
Waarbij dan stage 2 ook een andere downpipe+racekat heeft. Wellicht nog intercooler. Maar alles op de standaard turbo.
Stage 3 houdt dan vaak een andere turbo in. Of dit nou hybride is, of werkelijk waar big turbo. Maar iig op verder standaard internals.

Nu blijven dit een beetje vage termen die op fora/FB-groepen bedacht zijn, maar geloof dat er vaak wel gesproken wordt over hardware verschil tussen stage 1 en 1+
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 95pk 5mt 
Wat ik begrepen heb ik dat hij niet gefinetuned wordt, maar enkel doorgemeten. Qua PK's maakt het verder ook weinig uit. de 1+ wordt volledig afgesteld op RON98. Terwijl dat bij de standaard 1 niet nodig is. Echter als ik er RON98 ingooi met de stage 1 heb ik qua resultaat ook ongeveer de 1+. Waarbij je als dagelijkse gebruiker het verschil denk ik ook niet echt merkt tussen 1 en 1+... Budget wise wel, dat was mijn overweging een beetje
Aha Oke goed om te weten dan. Dacht altijd dat ze hem op stage 1+ fine tune en je een uitdraai meegeven van voor en na de tuning bij VAGTECHNIEK. Dus vandaar me vraag hierover. Wat tank jij dan nu je hem gechipt hebt ? Ik rij origineel maar tank 98 van bp ultimate.
 
Volkswagen  Polo 2.0 GTI  2.0 tsi 200 pk 
Ik heb mijn Polo 2.0 GTI laten tunen bij rica tuning in wateringen.
Die pk's vind ik niet zo interessant maar het koppel wel. De polo heeft daar ruim een halve dag op de dyno doorgebracht om de perfecte mix van pk's en koppel te vinden.
Mij is altijd verteld dat geen enkele motor hetzelfde is en dat elke motor los geoptimaliseerd dient te worden. Ook mis ik vaak in de verhalen de nadelen van het optimaliseren van de motor.
Dat hij zuiniger zou gaan rijden heb ik met een personenauto nog niet meegemaakt ( bij mijn vrachtwagen duidelijk wel). Het is en blijft lastig om al dat vermogen via de voorwielen op het wegdek te krijgen en sta je dus regelmatig je banden weg te roken.
Eerlijkheid dient mij wel te zeggen dat rijden in duitsland het te gek is om die versnelling tot ver boven de 200 km per uur mee te maken. Hij blijft er maar aan sleuren.
 
Volkswagen  Polo  2.0 GTI 
  • Leuk
Waarderingen: rawien
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!