weem
Lid
Bij voorbaat excuus voor de enigszins crosspost vanuit het Mijn Polo forum waar ik de volgende opmerking maakte:
Ik heb al het nodige op internet lopen zoeken naar concrete cijfers maar zoals ik al min of meer aangaf in de andere post eindigen forumdiscussies over dit onderwerp doorgaans in moddergooien over en weer. Enerzijds door mensen die 'echte' chiptuning aanhangen, anderzijds door degenen die beweren dat een box net zo goed is qua functionaliteit (en beter omdat ie te verwijderen is waardoor geen problemen ontstaan met garantie).
Op zich ben ik geïnteresseerd om m'n 1.2 TSI net een beetje vlotter te maken met de (in dit geval door Ventura) beloofde eerdere turbodrukopbouw met daardoor meer koppel, pk's, acceleratie en hogere topsnelheid.
Voor zover ik kan zien lijkt het nog onmogelijk om de TSI op de reguliere wijze te chiptunen via de ECU (behalve dan de bijzonder dure oplossing via Abt) a.g.v. de encryptie van het motormanagement, dat dus nog los van het feit dat je daarmee je garantie verspeelt. Een box biedt dan uitkomst met vergelijkbare resultaten door het 'manipuleren' van het motormanagement, volgens Ventura blijven daarbij de standaard parameters waarop het MM ingrijpt intact waardoor motorschade door overbelasting niet aan de orde zou zijn.
Iemand hier die ervaring heeft met het via een Ventura Box tunen van specifiek de 1.2 TSI of eventueel met een andere motor? Ben ook vooral benieuwd of iemand ook daadwerkelijk harde data heeft van een rollerbanktest.
Dacht dat het misschien gepaster was om het hier in de tuningsectie te vragen.weem zei:Als 'afwerking' wil ik het Polo logo nog laten verwijderen en zit er aan te denken om na een paar duizend kilometer een Ventura box te laten monteren. Zou een seconde schelen bij de acceleratie (naar 8,7 dus), 28PK meer en een hogere Vmax van 210KM/H. De informatie op internet over deze boxen niet bepaald consistent. De een vind het oplichterij, de ander is juist weer positief maar er lijkt toch vooral een oorlogje te woeden tussen de aanhangers van JD Engineering en Ventura zonder dat ik echte dynocijfers kan vinden.
Ik heb al het nodige op internet lopen zoeken naar concrete cijfers maar zoals ik al min of meer aangaf in de andere post eindigen forumdiscussies over dit onderwerp doorgaans in moddergooien over en weer. Enerzijds door mensen die 'echte' chiptuning aanhangen, anderzijds door degenen die beweren dat een box net zo goed is qua functionaliteit (en beter omdat ie te verwijderen is waardoor geen problemen ontstaan met garantie).
Op zich ben ik geïnteresseerd om m'n 1.2 TSI net een beetje vlotter te maken met de (in dit geval door Ventura) beloofde eerdere turbodrukopbouw met daardoor meer koppel, pk's, acceleratie en hogere topsnelheid.
Voor zover ik kan zien lijkt het nog onmogelijk om de TSI op de reguliere wijze te chiptunen via de ECU (behalve dan de bijzonder dure oplossing via Abt) a.g.v. de encryptie van het motormanagement, dat dus nog los van het feit dat je daarmee je garantie verspeelt. Een box biedt dan uitkomst met vergelijkbare resultaten door het 'manipuleren' van het motormanagement, volgens Ventura blijven daarbij de standaard parameters waarop het MM ingrijpt intact waardoor motorschade door overbelasting niet aan de orde zou zijn.
Iemand hier die ervaring heeft met het via een Ventura Box tunen van specifiek de 1.2 TSI of eventueel met een andere motor? Ben ook vooral benieuwd of iemand ook daadwerkelijk harde data heeft van een rollerbanktest.