De Bluemotion is gebouwd om zo zuinig mogelijk te zijn, banden, spoilers, uitrustingsniveau zijn aangepast om zo min mogelijk gewicht en luchtweerstand te geven. Ook is de motor niet ontworpen op zoveel mogelijk vermogen te geven, maar om zo zuinig mogelijk te zijn. Ook bij de versnellingsbak draait alles om zuinigheid en niet direct om rijplezier. Met andere woorden, de Bluemotion is een auto waar de nadruk ligt op CO2 uitstoot.
De TSI is ook zuinig, maar omdat deze buiten de BPM en wegenbelasting vrijstelling valt, zijn er veel minder concesies gedaan aan het oorspronkelijke ontwerp van de Polo.
De TSI heeft veel meer vermogen en dat vermogen is ookal beschikbaar bij 1550 toeren ipv 4400 toeren als bij de Bluemotion. De TSI is dus een stuk sneller er rijdt daardoor een stuk pittiger.
Over een paar jaar verdwijnt de vrijstelling van de wegenbelasting van de bluemotion en zal het minder interessant worden voor veel mensen om een bluemotion te kopen omdat het diesel/benzine omslagpunt bij een hoger aantal kilometers komt te liggen. De zou kunnen betekenen dat de inruilwaarde van de bluemotions over een paar jaar wat lager zullen zijn dan van de TSI's.
De TSI heeft ook meer opties beschikbaar en heeft 4 cilinders ipv 3 cilinders van de bluemotion.
Het zal je niet verbazen na dit verhaal dat ikzelf een TSI met DSGbak rijd. Ik rij ook maar 10.000 km per jaar dus vandaar voor mij geen diesel slowmotion. Als je een kilometervreter bent is diesel natuurlijk een betere optie.
Officieel ben je in overtreding als je de bluemotion bijvoorbeeld voorziet van bredere banden of chiptuning omdat je niet meer voldoet aan de vastgestelde CO2 normen en zul je dus een naheffing en boete opgelegd kunnen krijgen van de belastingdienst.
Ik zou zeggen rijd eens een rondje in een slow..eh bluemotion

en in een TSI dan weet je genoeg!!
Ps: kom maar op bluemotion rijders!!