TSI HIGHLINE 1.2 vs TDI 1.2 BM comfortline.

Zit toch te twijvelen of ik misschien voor de tsi moet gaan. Gezien de kilometers die ik rij.
eerste 2 jaar is bm goedkoper daarna duurder. Op basis van km/wegenbelasting.

In de highline zit meer standaard dan de bm comfortline. Daar moet toch aardig wat opties bij nemen.

Iemand anders voor zoiets gestaan en wat heb je toen gekozen?

Wesley
 
wat je ook kunt doen eerst de BM rijden en maximaal voordeel halen in die 2 jaar (ik weet dan niet of je nieuw wilt kopen of ocassion maar als je hem na 2 jaar zou verkopen zou ik gewoon tweedehands halen) en daarna inruilen voor een Occasion 1.2 TSI die ook redelijk vol gevuld is :mrgreen:

zo heb je toch beide auto's een keer geprobeerd en de voordeeltjes meegepikt...
je zou het zo met de dealer kunnen afspreken dat je hem over 2 jaar weer inruilt maar natuurlijk wel een goede prijs (geen rip off bodemprijs die ze dan bij de beunhaas toko's aanbieden)

is wel iets meer moeite maar wellicht wel de moeite waard ;) ? ik rij zelf 40.000km per jaar moet er niet aan denken om Benzine te rijden :shock: ...
 
De Bluemotion is gebouwd om zo zuinig mogelijk te zijn, banden, spoilers, uitrustingsniveau zijn aangepast om zo min mogelijk gewicht en luchtweerstand te geven. Ook is de motor niet ontworpen op zoveel mogelijk vermogen te geven, maar om zo zuinig mogelijk te zijn. Ook bij de versnellingsbak draait alles om zuinigheid en niet direct om rijplezier. Met andere woorden, de Bluemotion is een auto waar de nadruk ligt op CO2 uitstoot.

De TSI is ook zuinig, maar omdat deze buiten de BPM en wegenbelasting vrijstelling valt, zijn er veel minder concesies gedaan aan het oorspronkelijke ontwerp van de Polo.
De TSI heeft veel meer vermogen en dat vermogen is ookal beschikbaar bij 1550 toeren ipv 4400 toeren als bij de Bluemotion. De TSI is dus een stuk sneller er rijdt daardoor een stuk pittiger.

Over een paar jaar verdwijnt de vrijstelling van de wegenbelasting van de bluemotion en zal het minder interessant worden voor veel mensen om een bluemotion te kopen omdat het diesel/benzine omslagpunt bij een hoger aantal kilometers komt te liggen. De zou kunnen betekenen dat de inruilwaarde van de bluemotions over een paar jaar wat lager zullen zijn dan van de TSI's.

De TSI heeft ook meer opties beschikbaar en heeft 4 cilinders ipv 3 cilinders van de bluemotion.

Het zal je niet verbazen na dit verhaal dat ikzelf een TSI met DSGbak rijd. Ik rij ook maar 10.000 km per jaar dus vandaar voor mij geen diesel slowmotion. Als je een kilometervreter bent is diesel natuurlijk een betere optie.
Officieel ben je in overtreding als je de bluemotion bijvoorbeeld voorziet van bredere banden of chiptuning omdat je niet meer voldoet aan de vastgestelde CO2 normen en zul je dus een naheffing en boete opgelegd kunnen krijgen van de belastingdienst.

Ik zou zeggen rijd eens een rondje in een slow..eh bluemotion ;) en in een TSI dan weet je genoeg!!

Ps: kom maar op bluemotion rijders!! ;) ;)
 
Skyracer zei:
De Bluemotion is gebouwd om zo zuinig mogelijk te zijn, banden, spoilers, uitrustingsniveau zijn aangepast om zo min mogelijk gewicht en luchtweerstand te geven. Ook is de motor niet ontworpen op zoveel mogelijk vermogen te geven, maar om zo zuinig mogelijk te zijn. Ook bij de versnellingsbak draait alles om zuinigheid en niet direct om rijplezier. Met andere woorden, de Bluemotion is een auto waar de nadruk ligt op CO2 uitstoot.

De TSI is ook zuinig, maar omdat deze buiten de BPM en wegenbelasting vrijstelling valt, zijn er veel minder concesies gedaan aan het oorspronkelijke ontwerp van de Polo.
De TSI heeft veel meer vermogen en dat vermogen is ookal beschikbaar bij 1550 toeren ipv 4400 toeren als bij de Bluemotion. De TSI is dus een stuk sneller er rijdt daardoor een stuk pittiger.

Over een paar jaar verdwijnt de vrijstelling van de wegenbelasting van de bluemotion en zal het minder interessant worden voor veel mensen om een bluemotion te kopen omdat het diesel/benzine omslagpunt bij een hoger aantal kilometers komt te liggen. De zou kunnen betekenen dat de inruilwaarde van de bluemotions over een paar jaar wat lager zullen zijn dan van de TSI's.

De TSI heeft ook meer opties beschikbaar en heeft 4 cilinders ipv 3 cilinders van de bluemotion.

Het zal je niet verbazen na dit verhaal dat ikzelf een TSI met DSGbak rijd. Ik rij ook maar 10.000 km per jaar dus vandaar voor mij geen diesel slowmotion. Als je een kilometervreter bent is diesel natuurlijk een betere optie.
Officieel ben je in overtreding als je de bluemotion bijvoorbeeld voorziet van bredere banden of chiptuning omdat je niet meer voldoet aan de vastgestelde CO2 normen en zul je dus een naheffing en boete opgelegd kunnen krijgen van de belastingdienst.

Ik zou zeggen rijd eens een rondje in een slow..eh bluemotion ;) en in een TSI dan weet je genoeg!!

Ps: kom maar op bluemotion rijders!! ;) ;)


4400toeren met de bm,ik zou niet eens weten of dat kan,maar bedoel je het niet andersom?

Zelf ben ik van 175pk naar de bm gegaan,tot nu toe geen spijt,wil je met de bm als eerste weg zijn bij het stoplicht dan wordt het niets.
Voor beide auto,s (bm en tsi),zuinig rijden kan maar je moet er wel wat voor doen.
Enige echte minpunt van de bm vind ik dat je erg secuur moet zijn met drempels en parkeren.
Met een bm is het even "leren"'rijden,je moet het beperkte vermogen benutten op het juiste moment.
Voor mij is de bm geen straf.
 
Met een Polo BM kun je ongeveer 1000 km rijden (let wel, RIJDEN) op een volle tank. Dus voor jou per jaar zo'n 17 keer tanken = gemiddeld 1,5 keer per maand. Wat een TSI 1.2 highline doet op een volle tank weet ik niet. Ga eens uit van hetzelfde. Het prijsverschil tussen diesel en loodvrije benzine is ongeveer 30 cent per liter = zo'n 12 euro op een tank = 18 euro per maand. Met de BM heb je nog tot 2014 max voordeel met wegenbelasting. Wat je daarna moet betalen aan wegenbelasting weet ik niet. Als je kijkt wat je normaal betaald voor een auto met een gewicht van 1050kg aan wegenbelasting is het verschil ongeveer 40 euro per maand, (diesel 73 euro en benzine 33 euro).
Volgens mij ben je normaal dus goedkoper uit (een paar tientjes per maand) met een benzinemotor maar je hebt met de BM dus nog twee jaar max voordeel,
normaal wegenbelasting voor diesel 24 x 73 euro = 1752 euro. (nog twee jaar 0 euro dus)
wegenbelasting voor benzine 24 x 33 euro = 792 euro. (dit gaat direct in bij aanschaf benzinemotor.
Tja, wat is wijsheid. :? :? :? :? :? :? :?
 
@Wesley Neem beide auto's maar eens mee voor een proefritje, kijken of je dan nog twijfelt.. :roll:

Je kiest voor een BM of TSI vanuit erg uiteenliggende standpunten, althans vind ik. Als je de TSI tegenover een directe concurrent zet dan moet je gaan kijken naar een 1.6TDI.
 
@Snipez ik heb mijn BM (nog) niet gechipped...zat er wel over na te denken om het te doen...
mijn auto staat nu op 31200 km...en de winter komt eraan dus hij gaat het voor het eerst mee maken...ik heb alleen nog steeds geen winterbanden aangeschaft ik denk dat ik dat toch moet gaan doen als het gaat sneeuwen :roll:
 
Rekenvoorbeeld bij 17000 km per jaar:
Bluemotion rijdt 1:24 (708 liter diesel)
TSI rijdt 1:16. (1062 liter euro95)

Verschil= 106 euro per jaar aan brandstof
Wegenbelasting = 396 euro per jaar

Totaal = 502 euro per jaar (42 euro per maand) kost de TSI meer dan de bluemotion de eerste 2 jaar. Daarna ben je waarschijnlijk duurder uit met de bluemotion.

Het is wel appels met peren vergelijken, want het zijn totaal verschillende auto's. Als geld en milieu geen rol spelen zal bijna iedereen kiezen voor een TSI of een GTI, De vraag die jij jezelf moet stellen is, kies ik voor 42 euro per maand of kies ik voor een auto die qua rijeigenschappen "superieur" is aan de bluemotion. De één houdt van appels de ander van peren...
 
ik zou als je maar 17.000km per jaar rijd voor een TSI gaan
Bluemotion is alleen interessant als je 30-40k rijd dan haal je dat met na de wegenbelasting invoering er zeker ruimschoots eruit!! maar voor 17k per jaar niet...

je zou wat ik eerst voorstelde eerst kunnen doen ja en dan 42 euro in je pocket stoppen elke maand
OF
als je geen zin hebt je auto in te ruilen dan gewoon TSI nemen
 
Noouuu een tsi superieur in rijeigenschappen noemen ivm bm vind ik ook wel weer ver gaan... Zo kansloos is een BM nou ook weer niet. Je doet net alsof een BM een een of ander kuthok is. Valt reuze mee, het is ff wennen hoe je er mee moet rijden. Ik rijd hiervoor een Fiesta ST die qua rijgedrag wel superieur genoemd mag worden tov van de BM (ook wel van een normale TSI ;) ) en het begin was een afgang gezien het grote vermogensverschil maar hij valt me helemaal niet tegen wat ie kan voor een 1.2tdi 3pitter met 75pk...
 
Skyracer zei:
Rekenvoorbeeld bij 17000 km per jaar:
Bluemotion rijdt 1:24 (708 liter diesel)
TSI rijdt 1:16. (1062 liter euro95)

Verschil= 106 euro per jaar aan brandstof
Wegenbelasting = 396 euro per jaar

Totaal = 502 euro per jaar (42 euro per maand) kost de TSI meer dan de bluemotion de eerste 2 jaar. Daarna ben je waarschijnlijk duurder uit met de bluemotion.

Ik denk dat je rekenmachine stuk is:

708 liter diesel x 1,30 Euro = 920 Euro
1062 liter Euro95 x 1,57 Euro = 1668 Euro
Verschil: ongeveer 750 Euro op de brandstof

Samen met de wegenbelasting dus 1146 Euro/jaar tot 2014, dus in totaal nog 2500 Euro voordeel voor de BM ten opzichte van de TSI!
 
Sharky zei:
Noouuu een tsi superieur in rijeigenschappen noemen ivm bm vind ik ook wel weer ver gaan...

uiteraard is alles relatief, maar de Tsi zit in 9,7sec op de 100 tov de BM met 13,9.. dus technisch maakt dat de TSI 43% sneller.

Voor de rest zal er idd weinig verschil zijn kwa rijden, sportonderstel niet meegeteld dan :)
 
Ik denk dat je rekenmachine stuk is:
wordfeuden en rekenen kan ik ook helemaal niet tegelijk blijkt wel weer, maar bedankt voor de correctie want de goede feiten moeten wel op tafel liggen. Dat maakt dus 96 euro per maand extra voor de TSI komende 2 jaar.

Noouuu een tsi superieur in rijeigenschappen noemen ivm bm vind ik ook wel weer ver gaan
Ja ik had het al tussen haakjes gezet want ik vind het ook een naar woord, ik bedoelde meer in prestaties. Het verschil in acceleratie tussen de bluemotion en de TSI is bijna net zo groot als tussen de TSI en een Porsche 911 (Type997) Big Grin

De Bluemotion is een prachtige auto, die ikzelf niet zou kopen, voor de kilometervreters onder ons en degene die liever geen wegenbelasting betalen, of gewoon erg begaan zijn met het milieu (ik heb ze hier op het forum nog niet voorbij zien komen..) of mensen die goedkoop willen rijden, of moeten leasen.
Ikzelf heb de TSI gekocht omdat ik nou eenmaal verwend/gewend ben aan auto's met wat meer vermogen. Mijn vorige auto was een Audi A4 Avant uit 2006 met een 2.0 motor en ik moet zeggen dat de TSI veel prettiger en sneller accelereert, ook is de DSG stukken beter dan de Multitronic van de Audi.

Maar ontopic, ik heb het al eerder gezegd, het is appels met peren vergelijken.
Als ik aan alle forumleden vraag; Er staat hier een GTI, TSI en een Bluemotion, ik betaal alle kosten, vaste lasten en brandstof welke neem je mee naar huis? Dan weet ik wel het antwoord.. Dus de keus die Wesley maakt zal voornamelijk gebaseerd zijn op uiteindelijk de centjes. Maar het blijft een aparte keuze of een Bluemotion of een TSI, mijn keus toen ik de auto kocht was een GTI of TSI.
Bovenal zijn het allemaal prachtige auto's met hun eigen charmes.
Succes Wesley!
 
Bedankt voor de reacties. De keuze is reeds gemaakt en geregeld.
Gisteren een Polo BM aangeschaft:

Polo BlueMotion 1.2 TDI BlueMotion Comfortline 55 kW/75 pk 5 versnellingen
Lakwerk: Glacier Blue
Interieur: Metric, zwart
extra:
'Climatronic' volautomatische airconditioning
Licht & Zicht pakket
Executive pakket
Vier deuren inclusief elektrische raambediening achter
Airbag voor bijrijder uitschakelbaar
Zijruiten achter en achterruit 65% lichtabsorberend

Daarnaast worden de geleverde banden omgewisseld voor winterbanden.

Wij hebben tussen niet gekozen voor winterpakket en navigatie, waarom? vrouw wilde het niet. navigatie kon ik inkomen, winterpakket niet (lekker warme stoelen... :)) Maar ja, af en toe moet je toegeven om de vrede te bewaren :).

De eerste 2 jaar is voor de ons de bm goedkoper, daarna gaat het ongeveer gelijk op. Mochten we meer gaan rijden wat ik groter acht dan minder, dan ze zullen we uiteindelijk goedkoper gaan rijden met de bm. En wil ik af en toe even schuren pak ik m'n mazda 3 2.0 sport active :)

Nu kan ik dus op zoek naar leuke velgen voor de zomer. Ik zie een aantal keer al een berichten voorbij komen over zwarte/donkere achterlichten... waar kan je deze bestellen?

Nogmaals allemaal bedankt voor jullie tips, hints en overige informatie. Het heeft ons geholpen.

We krijgen hem pas in januari. 2012 staat toch beter dan 2011. Dus aftellen maar :).
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!