Trillingen

Sinds kort zijn mijn remschijven en blokjes voor vervangen omdat deze aan vervanging toe waren. Ik heb meteen gekozen voor een setje van Brembo.
Eenmaal op de brug kwam de monteur erachter dat mijn wiellager rechtsachter niet goed was en deze is ook vervangen, complete wielnaaf incl. lager.
Blijkbaar is de vorige eigenaar iets uitgegleddn ofzo aangezien er ook schade aan de velg is.

Na deze acties vond ik de auto trillen en ben ik teruggegaan.
Hierop zijn de banden gebalanceerd terwijl ik hier voorheen dus geen last van heb gehad. Auto trilt echter nog steeds naar mijn idee, maar wel minder dan voor het balanceren van de wielen. Er was dan ook wat onbalans in de wielen.
Trillingen gebeuren nu bij circa 60/80/100 km/u, daar boven of onder vrijwel niet. Ook vind ik dat mijn stuur nu iets naar links gedraaid staat dan voorheen. Ontzettend irritant allebei.

Hoe kom ik van die trillingen af? Is het bijvoorbeeld ook nodig om de auto uit te laten lijnen na vervanging van remmen of wielnaaf rechstachter? Is er iets anders compleet mis?
De monteur geeft aan alles goed schoongemaakt te hebben bij montage en dat geloof ik ook wel.
 
Volkswagen  Polo 6R Highline  1.4 FSI 86pk 
Heb ik ook wel eens na grote schoonmaakbeurt (alles is goed, na demontage alle wielen lichte trilling in stuur).
Mijn oplossing:
Stukje rijden (constante snelheid 60 - 80 - 100) voelen of het trilling voornamelijk rechter of linker zijde auto komt.
Dan eerst 1 velg (bijv rechts voor) 2 gaten verdraaien - weer rij test - indien niet helemaal goed rechts achter 2 gaten verdraaien.
Meestal is trilling in stuur dan praktisch weg (mits jouw lagers/ophanging enz nu wel goed zijn natuurlijk).
 
Volkswagen  Polo 6C 2deur GTI  nn'echte 
Bedankt voor jullie reacties tot nog toe.

Dat van die banden heb ik geprobeerd en had de monteur ook aangeraden, ook al waren de banden niet verwisseld door hem, maakt geen verschil helaas. De gaten zou ik nog wel even kunnen proberen.
Ze zeggen weleens dat je dingen gaat zien als je er op let, maar ik kijk net van achter de auto en het lijkt wel of het rechter achterwiel (wielnaaf en lager vervangen) wat verder naar binnen staat dan het linker achterwiel (niets vervangen). Ik heb geen idee hoe je dit op kan meten of dat ik nu gek aan het worden ben.

Zou de wielnaaf misschien verkeerd zijn?
Het gaat om deze (niet bedoeld als reclame):
http://www.autopartsonline.nl/nl/ao_list_specificatie.php?&art=200879&artoms=Wielnaaf+<b>achterzijde</b>+<br>(links+en+rechts+is+gelijk)</br>

Is het trouwens standaard of nodig om uit te lijnen als zulke dingen dus vervangen worden?
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6R Highline  1.4 FSI 86pk 
Zitten er toevallig immitatie velgen onder?
Er zitten standaard "Highline" velgen onder, maar of deze imitatie of nep zijn, geen idee. Heb je die ook in imitatie of hoe zie ik dat?
Deze velgen bedoel ik:
0641276-Volkswagen-Polo-1.2-TSI-Highline-2010.jpg


Ik heb ook gewoon standaard stalen velgen met banden liggen, kan ik de auto beter daarmee laten uitlijnen?
Wat ik vreemd vind is dat ik voorheen nooit trillingen voelde, terwijl er dus behoorlijk wat onbalans was in de wielen. Vervolgens nieuwe remmen en een wielnaaf en bam...kan het anders ook komen doordat de wielnaaf maar aan 1 kant is vervangen?
 
Volkswagen  Polo 6R Highline  1.4 FSI 86pk 
De trilling, komt die uit het stuur of vanaf je stoel?
Stuur = voorwielen
Stoel = achterwielen

wat kan is dat bij het verwijderen van de oude schijven, vuiligheid is achtergebleven op de naaf waardoor de nieuwe schijf niet plat op de naaf ligt.
Oplossing daarvoor is alles eraf, staalborstel over de naaf en weer monteren.

Wat ook kan is dat de vorige eigenaar wat geraakt heeft, tikje in de velg, maar ook het lager, waardoor het elkaar opheft.
Nu met een nieuw lager blijft wat in de velg zitten, probeer anders je stalen velg op de plek waar het lager vervangen is.

succes
 
  • Leuk
Waarderingen: Oguu
De trilling, komt die uit het stuur of vanaf je stoel?
Stuur = voorwielen
Stoel = achterwielen

wat kan is dat bij het verwijderen van de oude schijven, vuiligheid is achtergebleven op de naaf waardoor de nieuwe schijf niet plat op de naaf ligt.
Oplossing daarvoor is alles eraf, staalborstel over de naaf en weer monteren.

Wat ook kan is dat de vorige eigenaar wat geraakt heeft, tikje in de velg, maar ook het lager, waardoor het elkaar opheft.
Nu met een nieuw lager blijft wat in de velg zitten, probeer anders je stalen velg op de plek waar het lager vervangen is.

succes

Trilling vind ik lastig te zeggen, eigenlijk overal wel een beetje, maarja alles trilt al gauw als ik zelf door elkaar wordt geschud. Ik zou dan neigen naar de stoel. Heb ook geen trillingen in m'n stuur als ik rem ofzo en dat had ik voorheen met de oude remmen wel.
Ik ga voor de zekerheid maar even de stalen velgen eronder leggen, bedankt voor het meedenken.

Het valt me nu ook op dat mijn rechter achterwiel (waar de naaf van vervangen is) meer naar binnen zit dan de linker achter kant, dit kun je zo zien en is miss maar 1 cm. als het al niet minder is. Ik heb geen idee of dit er eerder ook was. Kan dit door de naaf zijn gekomen? Gemonteerde naaf was wel precies hetzelfde als het oude.
 
Volkswagen  Polo 6R Highline  1.4 FSI 86pk 
Optisch bedrog van het wiel.
Heb er gisteren de standaard stalen velgen met wieldoppen onder laten zetten + balanceren en uitlijnen en auto rijdt weer zoals het hoort!\
Blijkbaar was het toch iets met m'n banden die ik op mijn velgen had, wel raar dat ik hier voorheen nooit last van had en pas na vervanging van delen. Blijkbaar werken ze op elkaar in zodat je het niet meer en als er dan wat nieuws komt, meteen wel.
 
Volkswagen  Polo 6R Highline  1.4 FSI 86pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!