Trillende LED verlichting

Dames en heren,

Wellicht een vreemd verhaal maar ben benieuwd of iemand hier hetzelfde heeft meegemaakt. Ik was vorige week op de snelweg en keek via mijn binnenspiegel naar achteren. Ik zag de nieuwste Ford Transit rijden met LED lamp stadsverlichting. Het viel mij op dat de reguliere verlichting (Xenon) van deze Ford vrij stabiel zichtbaar was, maar de LED stadsverlichting zat als een gek te trillen via mijn binnenspiegel. Vond het een vreemde verschijning maar dacht zal vast aan de koplampen liggen van die auto. Het sindsdien niet meer echt opgelet tot gisteren, ik reed weer op de snelweg en zag een Audi A3 met LED verlichting en ook deze zat, als ik via mijn binnenspiegel keek, als een gek te trillen terwijl de reguliere xenon stabiel was. Iemand hier die dit ook heeft meegemaakt?

PS: na 6,5K KM eerste schade een feit.... Twee diepe steenslagen in mijn voorbumper. Iemand een idee hoe ik dit het goedkoopst kan laten fixen?
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 115PK 
Ik denk dat dat komt door de verwarmings elementen in je achteruit, valt mij ook op vooral bij GTE's met LED in de bumper dus...
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 
Ja heb ik ook gte bumperled ziet er niet uit hahaha in binnenspiegel net zo'n trillende kinderbuggy
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI R-Line vlotte tractor by APTuning 
  • Leuk
Waarderingen: VM407
Zou het niet kunnen komen doordat de bumper waar deze led(strips) in zitten, trillen door het rijden? De GTE's zijn redelijk herkenbaar in de binnenspiegel :)
 
Volkswagen  Polo AW - GTI 2020  2.0 TSI stage 2 @ 298pk 481nm 
Heb je een automatisch dimmende binnenspiegel? Daar zitten kristallen in die misschien met een bepaalde frequentie 'knipperen' leds doen dat ook wellicht snel en daardoor zie je het knipperen. Lastig uitleggen, maar hetzelfde idee als wanneer je met een videocamera een ouderwetse beeldbuis opneemt, dan zie je het ook vertraagd knipperen... Te maken met de frequentie, Hertz. (Ik zit ook maar een poging tot logisch redeneren te doen...) ;)
 
Volkswagen  AW  1.0 TSI 115pk DSG 
Heb je een automatisch dimmende binnenspiegel? Daar zitten kristallen in die misschien met een bepaalde frequentie 'knipperen' leds doen dat ook wellicht snel en daardoor zie je het knipperen. Lastig uitleggen, maar hetzelfde idee als wanneer je met een videocamera een ouderwetse beeldbuis opneemt, dan zie je het ook vertraagd knipperen... Te maken met de frequentie, Hertz. (Ik zit ook maar een poging tot logisch redeneren te doen...) ;)

Het is niet het knipperen, maar meer echt het trillen, dus het lijkt alsof het licht naar boven en naar onderen beweegt, vrijwel altijd bij DRL led verlichting in de bumper, voornamelijk op hogere snelheden.

Edit;
In mijn auto zit geen automatisch gedimde binnenspiegel, maar ik snap wel wat je bedoeld, hetzelfde effect krijg je ook als je snel je hoofd beweegt terwijl je kijkt naar een PWM gestuurde led lamp, dan zie je ook het "knipperen", wat geloof ik niet hetzelfde is als de verticale beweging van verlichting in de bumper van bijvoorbeeld een GTE.

Stukje hierover op Kijk;
https://www.kijkmagazine.nl/tech/wat-veroorzaakt-het-trillen-van-led-lampen/

En hier nog een stukje op Tweakers;
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1668229
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo AW - GTI 2020  2.0 TSI stage 2 @ 298pk 481nm 
Het is niet het knipperen, maar meer echt het trillen, dus het lijkt alsof het licht naar boven en naar onderen beweegt, vrijwel altijd bij DRL led verlichting in de bumper, voornamelijk op hogere snelheden.

Edit;
In mijn auto zit geen automatisch gedimde binnenspiegel, maar ik snap wel wat je bedoeld, hetzelfde effect krijg je ook als je snel je hoofd beweegt terwijl je kijkt naar een PWM gestuurde led lamp, dan zie je ook het "knipperen", wat geloof ik niet hetzelfde is als de verticale beweging van verlichting in de bumper van bijvoorbeeld een GTE.

Stukje hierover op Kijk;
https://www.kijkmagazine.nl/tech/wat-veroorzaakt-het-trillen-van-led-lampen/

En hier nog een stukje op Tweakers;
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1668229

Top! Weer eens wat geleerd. Ik dacht dat ik gek werd..... :)
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 115PK 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!