Transparante lak op chroom

Ik wil graag de typeaanduiding op de achterkant van de auto, de chromen letters zeg maar, een transparant rood kleurtje geven.

Iemand een idee (of liever nog ervaring) of dit op een fatsoenlijk uitziende manier zelf te doen is met een transparante hoogglans lak en welk type je daar het beste voor kan gebruiken (en misschien of er zaken zijn waar je op moet letten)?

Alvast dank!
 
Vandaag toch maar die Revell lak (Ferrari rood notabene) gekocht en aangebracht. Daarnaast ook een potje transparante lak erbij genomen om er nog een keer extra overheen te doen voor de slijtvastheid.

Ben nog niet helemaal tevreden, vooral dat de dikte niet overal even groot is doordat de lak snel stroperig werd (wellicht door de lage temperatuur). Ik laat het nu maar even drogen in de hoop dat het nog wat gelijkmatiger wordt. Hoop wel dat ik het er nog van af kan krijgen met terpentine mocht ik een nieuwe poging willen wagen.

Resultaat tot nu toe:

P1010854.jpg

Idee erbij is dat ik volgende week naar Ventura ga voor de externe ECU en een rood I'tje me wel grappig leek ivm het het extra vermogen t.o.v. normaal.

Noem me maar maf :mrgreen:
 
Ziet er wel netjes uit! Die Revell paint moet je goet schudden en roeren, dan wordt hij minder stroperig. Misschien kan je hem nog een keer oververfen, zodat hij gelijkmatig wordt.
Met terpetine zal het er wel afgaan
 
Dan is het nog makkelijker om gewoon een rode letter te bestellen bij VW. Probleem is echter dat het zo'n gedoe is om die letters zelf zonder schade van de carrosserie te verwijderen, laat staan op ze een rechte manier en op exact de juiste plek weer aan te brengen. Misschien dat de dealer het ook voor je kan/wil doen, tenzij ze moeilijk gaan doen om een 'verkeerde' aanduiding op een auto aan te brengen.

Kan natuurlijk wel allemaal, lakken leek me in de eerste instantie makkelijker. Ben er nu wel vrij zeker van dat de temperatuur gewoon te laag was voor de lak.
 
weem zei:
Dan is het nog makkelijker om gewoon een rode letter te bestellen bij VW. Probleem is echter dat het zo'n gedoe is om die letters zelf zonder schade van de carrosserie te verwijderen, laat staan op ze een rechte manier en op exact de juiste plek weer aan te brengen. Misschien dat de dealer het ook voor je kan/wil doen, tenzij ze moeilijk gaan doen om een 'verkeerde' aanduiding op een auto aan te brengen.

Kan natuurlijk wel allemaal, lakken leek me in de eerste instantie makkelijker. Ben er nu wel vrij zeker van dat de temperatuur gewoon te laag was voor de lak.

Die letters heb je er binnen 3 seconden zonder schade vanaf. Gewoon een dun touwtje of visdraad en schuiven maar... Daarna koop je de TSI letters op ebay en klaar is kees!
 
Sjakie zei:
Daarna koop je de TSI letters op ebay en klaar is kees!
Inderdaad uiteindelijk zwaar overwogen om de typeaanduiding gewoon op ebay te kopen. Ik vond ze hier voor €19,60 incl. verzending.
Bedacht me echter dat het dan ook een gedoe wordt die letters op de juiste hoogte en op de juiste afstand van elkaar op de achterklep aan te brengen dus besloot m'n oorspronkelijke projectje maar gewoon door te zetten. Kopen kon altijd nog.

Voor het lakken de onderstaande verf van Revell gebruikt (nr 34) met een penseel maat 0. Links op de foto lak die ik uiteindelijk niet heb gebruikt.

Verf.jpg


Ik heb de I niet kunnen verwijderen zonder de oorspronkelijke plaktape kapot te maken. Bij het verwijderen kan je inderdaad het beste een visdraadje gebruiken, ik deed het met een stuk stijf papier met als gevolg dat ik nu een veeg van micro krassen op m'n lak heb :( die ik er hopelijk wel weer uitgepolijst krijg. Leve zwarte lak...

Bij het lakken van de letter deze eerst vuil- en vetvrij maken met terpentine en niet zuinig zijn met de lak die je aanbrengt, de letter moet zsm worden volledig gedekt zijn. Ben je te zuinig of doe je er te lang over en wil je dan corrigeren krijg je onherroepelijk dikteverschil en vegen door het snelle drogen. Lak de zijkantjes eerst en daarna pas de bovenkant, bobbeltjes overvloedige lak zijn aan de bovenkant nl. duidelijker te zien dan aan de zijkant.
Ga je helemaal de mist in kan je de lak (ook als deze al geheel is opgedroogd) verwijderen met terpentine.

Zorg dat de letter gefixeerd is tijdens het lakken zodat ie niet schuift. Ik maakte daarvoor een klein rolletje van normale plakband en plakte die aan de onderkant van de letter en vast op m'n bureau waardoor ie verhoogd was en niet kon schuiven. Hierdoor kan je de zijkanten makkelijker verven.
Zoiets als dit maar dan met de letter erbovenop:

Plakband.jpg


Heb in de eerste instantie ook nog transparante lak over de rode lak aangebracht voor slijtvastheid maar was daar te vlug mee waardoor de onderliggende (nog enigszins natte) rode lak ging kruimelen en dus niet meer egaal was. Deze dus alleen aanbrengen als de rode lak helemaal is gedroogd (ca 24 uur).

Omdat de oorspronkelijke plaktape dus grotendeels kapot was het er maar niet op gewaagd deze te hergebruiken om de letter weer op te plakken, was bang dat ie er dan in de eerste de beste wasstraat eraf zou vliegen. Daarom onderstaande dubbelzijdige tape gekocht, let op, dit is géén spiegeltape, die is namelijk wit, te dik en 'indrukbaar' wat volgens mij geen gezicht is als je 'm daarmee opplakt (hoogteverschil met de andere letters, beweeglijk). De onderstaande Tesa tape is dubbelzijdig, transparant, plakt als een gek en niet indrukbaar.

Tape.jpg


Na het aanbrengen van de dubbelzijdige tape de letter weer op de klep bevestigd, hiervoor een lineaal gebruikt om 'm op exact dezelfde hoogte te krijgen als de andere letters. Ziet er nu van dichtbij zo uit:

Closeup.jpg


En van wat verderaf zo:

Achterkant-volledig.jpg


Ben niet ontevreden, nu alleen afwachten hoe slijtvast het is, hoewel ik het idee heb dat de lak behoorlijk hard wordt en wel wat kan hebben. Anders kan alsnog de transparante lak eroverheen worden aangebracht (had ik geen geduld meer voor).
 
Was er inderdaad best tevreden mee maar de pret was voorbij toen ik de auto in een wasbox had gezet (die stationaire 'wasstraten' bij tankstations). De lak werd er min of meer vanaf geschraapt waardoor op een hoekje van de letter de chroom er weer doorheen komt.
Geeft te denken wat zo'n wasbox met je autolak doet, ik had dit probleem niet met een reguliere wasstraat.

Ik had geen zin om weer van voren af aan te beginnen dus zojuist dit exemplaar gekocht op eBay voor 18,75 incl. verzending.

!B7IjtQ!!Wk~$(KGrHqUOKnIEy3HFROG1BMzY90sq2w~~_12.jpg


Moest wel nog even goed opletten omdat er een hele reeks aan varianten van het TSI logo bestaat, deze is van de Golf VI, maar als het goed is is dat hetzelfde logo als op de Polo, wellicht dat iemand dat ook nog kan bevestigen?
 
weem zei:
Moest wel nog even goed opletten omdat er een hele reeks aan varianten van het TSI logo bestaat, deze is van de Golf VI, maar als het goed is is dat hetzelfde logo als op de Polo, wellicht dat iemand dat ook nog kan bevestigen?
Letters werden vandaag afgeleverd, verpakking zag er legitiem uit, lijkt gewoon een origineel VAG onderdeel:
IMAG0225-2.jpg


Letters zitten op een stickervel zodat je ze in een keer op de juiste manier kan aanbrengen:
IMAG0226-2.jpg


Op de auto ziet het er nu zo uit:
IMAG0227-2.jpg


en zo van dichtbij:
IMAG0228-2.jpg


Ik heb alleen de rode I erop geplakt, ook nog de S vond ik een beetje overkill :mrgreen: .
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!