Tik in velg, balanceren heeft niet geholpen

Hoi,

Ik heb vandaag mijn 17" Boavista velgen met zomerbanden weer op de auto gelegd, na deze een aantal weekjes getest te hebben net voor de winterbanden erop gingen. Toen zat er een trilling in bij bepaalde snelheden, dus tijdens de winter deze opnieuw laten balanceren. Net weer even een stukje gereden, en er zit nu een duidelijke tik in tussen de 40-70kmh. Ik heb nog geen snelweg gereden, maar ik gok dat die terug gaat komen rond de 100-120kmh.

Het balanceren heeft dus niet echt geholpen, en ik vraag me af wat ik nu nog kan doen om het goed te krijgen. Ik heb ook echt geen idee welke velg de boosdoener is, geen idee van welke kant het komt.

Iemand een idee?

Alvast bedankt.

Gr. Hans
 
Volkswagen  Golf Mk7.5  1.5 TSI 150pk 
Er stonden geen kenmerken meer op wat de positie was van de velgen, maar ik heb wel gekeken naar het profiel op de banden. De 2 met duidelijk minder profiel heb ik vooraan geplaatst. Ik weet dus niet of links of rechts verwisseld heb.

Ik heb trouwens ook het idee dat hij nu uitdrukkelijk naar links trekt. Maar dat zou ook kunnen komen doordat ik gewend ben op 15" te rijden, en deze 17" zijn.
 
Volkswagen  Golf Mk7.5  1.5 TSI 150pk 
Ik heb de auto zelf niet uit laten lijnen, maar ik heb totaal geen problemen met mijn andere zomerbanden en winterbanden (beide op 15" stalen velgen).

Ik zal de banden van het weekend sowieso eens wisselen van links naar rechts. Misschien dat het helpt :)
 
Volkswagen  Golf Mk7.5  1.5 TSI 150pk 
Tip: ga eens langs bij Bosman autobanden in Roermond. Ik had hetzelfde probleem en er bleek een tik aan de binnenkant van de velg te zitten. De velg is gericht (via Bosman) en het probleem was opgelost. Ik heb de velg een dag moeten missen en het kostenplaatje was 50 euri incl. opnieuw balanceren.

Vriendelijke groet,
Ron
 
Ik heb hetzelfde probleem met mn winterbanden, als ik ze dan verplaats wordt t iets minder erg/erger. Het lijkt net of er een je met een 'ei/bult' op de band rijd. Idd ook laten balanceren met weinig resultaat nu rij ik zo kort mogelijk op de winterbanden omdat ik bang ben dat de trillingen extra slijtage veroorzaken ! morgen maar weer de zomerbanden eronder Big Grin
 
Bedankt allemaal voor het meedenken. Ik ben vandaag begonnen met de banden 1 voor 1 te wisselen voor winterbanden en dan een stuk te rijden. Het bleek uiteindelijk het linker voorwiel te zijn.

Hiermee ben ik naar Banden en Wielen Centrum Limburg geweest, waarbij ze mij in een halve minuut de oorzaak aangaven: de band zelf slingerde een beetje van links naar rechts. De velg zelf was perfect. Hun tip was om dit wiel achter te monteren en die van achter dan voor. En inderdaad, het probleem is opgelost!

* Hans is blij :mrgreen:
 
Volkswagen  Golf Mk7.5  1.5 TSI 150pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!