Voorstellen Te hoge emissie apk.

cvb

Premium lid
Heb al een hoop over dit probleem voorbij zien komen.maar ook ik baal als een stekker.
Vorig jaar de auto door de apk gekregen nadat deze 2 jaar stil gestaan had .verse benzine busje additief in de tank en waar hij eerder afkeur had toch door de apk.(ook nieuwe lambdasonde nog geplaatst.
Nu wederom afkeur op emissie.
Even alles op een rij.
Motor reageert niet op loshalen lambdasonde tussen spruitstuk en Cat.
Uitlaat is behoorlijk zwart aan binnenzijde.
Stationair toerental ongeveer 900rpm
Motor loopt als een gek trekt lekker op .
Stotterd niet .verbruikt wel wat olie.
Uitlaat is niet lek en voorzover ik kan zien geen lekkage in inlaat .heb wel twijfels over de klep in de inlaat die koele of warme lucht laat aanzuigende (kan je de klep Er uit halen zodat alleen koude lucht de motor in gaat?)
Heb wel onlangs de accu losgehaald en weer vastgezet. Vraag is nu wat er nog meer aan de hand kan zijn.
Liefst zou ik de motor er uit trekken en reviseren maar heb geen idee van de kosten.
Kan weinig van dit soort motoren vinden en zou hem graag in leven willen houden.

MalouEloy  Polo 6n1 1999 
Oh het is trouwens een 1.6 8 klepper benzine van 1999 met 241000 op de teller.
Krijg ook geen verbinding met obd11 uitleesapparaat terwijl dit volgens mij wel zou moeten bij deze auto

MalouEloy  Polo 6n1 1999 
Heb al een hoop over dit probleem voorbij zien komen.maar ook ik baal als een stekker.
Vorig jaar de auto door de apk gekregen nadat deze 2 jaar stil gestaan had .verse benzine busje additief in de tank en waar hij eerder afkeur had toch door de apk.(ook nieuwe lambdasonde nog geplaatst.
Nu wederom afkeur op emissie.
Even alles op een rij.
Motor reageert niet op loshalen lambdasonde tussen spruitstuk en Cat.
Uitlaat is behoorlijk zwart aan binnenzijde.
Stationair toerental ongeveer 900rpm
Motor loopt als een gek trekt lekker op .
Stotterd niet .verbruikt wel wat olie.
Uitlaat is niet lek en voorzover ik kan zien geen lekkage in inlaat .heb wel twijfels over de klep in de inlaat die koele of warme lucht laat aanzuigende (kan je de klep Er uit halen zodat alleen koude lucht de motor in gaat?)
Heb wel onlangs de accu losgehaald en weer vastgezet. Vraag is nu wat er nog meer aan de hand kan zijn.
Liefst zou ik de motor er uit trekken en reviseren maar heb geen idee van de kosten.
Kan weinig van dit soort motoren vinden en zou hem graag in leven willen houden.
Mijn zoon heeft een zeldzame opel astra G OPC2 stationwagon en heeft laatst de motor compleet laten reviseren. Kosten van dit project lagen op de bijna €3100,00.
Ter verduidelijking, geen nieuwe zuigers ( was niet nodig,waren niet ovaal ) maar wel nieuwe zuigerveren. Cilinderwanden nieuw honingraadprofiel aangebracht en overal nieuwe lagers en lagerschalen, nieuwe seals en pakkingen aangebracht. Motor en kop gevlakt.Opel OPC Dekkers (16).jpg

Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 
Waarom wil iedereen bij de minste en geringste problemen meteen revisie? Die oude techniek is prima begrijpbaar met basiskennis. Nee, met een computer doe je niet veel alhoewel een VW uit 1999 over t algemeen is voorzien van een OBD1 poort en is met de meeste computers (onderandere VAGcom) prima uit te lezen.

Als ik het goed heb is het bij die motoren nog mogelijk om de ontsteking af te stellen.
Begin daar eens mee. Een verkeerd afgestelde ontsteking doet ook veel met je CO.

De volgende stap: Compressie/cilinderlektest uitvoeren. Hiermee kan de conditie van de motor worden bepaald. De uitkomst hiervan mag je hier delen, ik kijk graag met je mee om vanuit mijn ervaringen te vertellen of het wel of geen probleem geeft.

Het is bij veel oudere auto's nog mogelijk om de gasklep af te stellen. Dit heeft ook enig effect op de CO-waarde. Maar dit is wel tricky, de ECU leest vaak de stand van de gasklep uit om de luchtflow naar de motor te bepalen. Hiervoor ben je wel een VCDS nodig.

Een kapotte lambda zou ook kunnen, over t algemeen word deze waarde door de ECU gelogd en is deze uit te lezen doormiddel van het opvragen van de livedata. Als dit niet het geval is, dan is het mogelijk om met behulp van een multimeter vast te stellen of de lambda zn werk nog goed doet. Het is alleen even uitzoeken wat voor een sensor jou auto heeft, verwarmt, niet verwarmt, narrowband, wideband.

En de werking van de katalysator is ook wel van belang voor een juiste CO-uitstoot. Controleer de katalysator ook even. Dit kan wel gedaan worden door het demonteren van de lambda en via het gat van de lambda de uitstoot te meten, sommige oude VW's hebben hiervoor een speciaal pijpje op het spruitstuk gemonteerd zitten. Voornamelijk de amerikaanse uitvoeringen. Daar is de werking van de kat een belangrijk aspect voor de keuringen.

Daarnaast zou het kunnen dat de temperatuursensor voor de ECU niet lekker meer is, dit is vast te stellen door de motor warm te rijden, computer uitlezen en de livewaarden op te vragen van de temperatuursensor. Overigens is mijn ervaring dat de motor dan zeer slecht start omdat ie compleet verzopen word als de ECU een verkeerde waarde binnen krijgt, maar meten is weten!

Het olieverbruik is ook wel vast te stellen waar dit vandaan komt. Er zijn een aantal plekken waarop de motor olie kan gaan verbruiken:
- Zuigerveren. Dit resulteert vaak in een verhoogd olieverbruik (alles boven de 1L per 1500km vind ik aardig acceptabel voor een oude motor)
- Klepsteelrubbers. Dit resulteert in een vette blauw/grijze pluim bij acceleratie na langere tijd stationair draaien of bij het afremmen op de motor (hoog vacuum, olie word langs de klepstelen de motor in gezogen). Deze zijn gemakkelijk te vervangen als de motor nog in de auto zit.

Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk| 
Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!