Stuur trilt bij gas geven vanaf +/- 100km/h (GTI 1.8 turbo)

Hallo,

Ik ben al aan het zoeken geweest maar kom nergens een echt goed antwoord tegen wat het is.

Sinds ik mijn wintervelgen en banden weer heb verwisselt voor de zomervelgen heb ik last van een trilling in mijn stuur.
Dit begon eerst bij 90km/h. Ik dacht huh wat raar er is niks aan de wielen of ophanging veranderd.
Dus naar de bandenzaak om de wielen te laten balanceren.
Er moest op elk wiel 15 gram bij.
Dus ik weer naar huis en idd rond die snelheid was het trillen over. Opgelost dacht ik.

Tot ik de andere dag over de snelweg reed en aardig het gas in trapte om in te halen.
Vanaf ongeveer 100km/h en alleen bij gas geven gaat mijn stuur trillen en hoe harder ik ga hoe erger het word.
Het lijkt wel of ik over een hobbelige weg rijd.
Zodra ik het gas los laat is het trillen helemaal over.

Ik heb een aantal dingen gecheckt maar kon zelf niks vinden.
Ik heb speling op de fusee en stuurkogels gecheckt door de auto op de garagekrik te zetten en de voorwielen van links naar rechts en van boven naar beneden te bewegen maar daar zit geen beweging in.
Ben nog naar de garage geweest om het te laten checken wat het nog meer kan zijn.
De monteur zette een breekijzer tussen mijn draagarmen en het frame in en deze kon vrij makkelijk de draagarmen bewegen.
Hij duwde met gemak de draagarmrubbers tegen het ijzer aan. (die grote ronde zeg maar)
Daar zou het aan kunnen liggen zei die.

Wat ook is opgevallen dat de centreerringen van de velgen aan de voorkant een heel klein beetje speling hebben op de naaf.
Je praat over hooguit een mm maar toch.
Daar worden alluminium ringen voor gemaakt voor de zekerheid.


Mijn vragen zijn.
Zijn die originele draagarmrubbers altijd zo slap en worden ze snel nog slapper zeker als de auto goed verlaagd is met een schroefset?
Stel dat dit het niet is wat kan het dan zijn?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Draagarmrubbers zijn standaard niet heel erg slap, maar ook niet erg sterk. Als de auto is verlaagd krijgt het onderstel wel iets meer voor zijn kiezen, originele draagarmrubbers zijn na verloop van tijd wel eens aan vervanging toe, die slijten redelijk snel en worden daardoor slapper.

Een setje powerflex rubbers is misschien een optie voor je. Deze zijn stugger en houden het veel langer uit. Vervorming van het onderstel wordt met deze rubbers ook voorkomen en daarmee ligt de auto lekkerder op de weg in sportief bochtenwerk!

Waar kom je vandaan? :)
 
hmm.. ik heb 't ook nu na de wissel van winter naar zomer..
aangezien dit mijn eerste keer is op 17 inch dacht ik dat het gewoon 'power steering' was aangezien de auto voorwiel aangedreven is :roll:
lijkt me in ieder geval sterk dat bij mij de draag arm rubbers nu al versleten zijn (de auto is net 2 jaar oud en in augustus 2 jaar in mijn bezit, dus heeft sindsdien pas kilometers gemaakt)

maar voor jou betreft hoop ik dat vissa gelijk heeft ;)
 
VW  6R  1.2TDI 
Als ik je verhaal zo lees zou ik denken dat je probleem in je wielen zit want je had voor de wissel had je geen last?
En voor de winterwissel was er ook geen probleem ? Neem ik aan
Als dat zo is moet je toch eens kijken hoe je velg op je naaf is gemonteerd mis je geen bv geen opvul ring voor je naaf gat of heb je soms niet de juiste wielbouten gebruikt
Grt Donna
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn 9N3 GTI is van juni 2008.
Heb hem in oktober 2009 gekocht met 7216km op de teller.
Er staat nu net 31000km op.
Bij 15000km heb ik hem laten chippen naar 185pk en 285nm dus er komt behoorlijk wat meer kracht op alles te staan.
Ik heb verder ook helemaal geen problemen met de auto gehad na het chippen.

Ik ben geen wilde rijder.
Rij altijd wel normaal en soms lekker sportief met een hele enkele keer dat ik even een sprintje trek.
Echt bochtenwerk doe ik er niet mee.

@Vissa, ik kom uit de hoeksche waard 20km onder rotterdam.
Ik heb inmiddels een setje powerflex rubbers besteld en worden volgende week donderdag gemonteerd.

@Donna, ik had er voor de winterwissel geen last van nee.
Er komen andere centreerringen in de velgen.
De kunstof ringen hebben een kleine mm speling op de naaf dus vandaar dat daar nieuwe voor gemaakt worden.
 
Ok dat is waarschijnlijk je probleem 1 mm spelling redelijk wat
De passing velg / naaf. Moet zo strak mogelijk zijn vergelijk het met een naaf in een fiets wiel die niet in het midden zit
Grt Donna
 
John,

Dan zit XT Motorsport niet heel ver van je vandaan. ( Poeldijk ) Deze zijn gespecialiseerd in alle VAG modellen. Ik weet zeker dat de jongens daar jou probleem kunnen verhelpen! Hop er eens langs, ze staan je altijd vriendelijk te woord en nemen de tijd voor je! Ik weet zeker dat als het niet druk is ze de GTI op de brug zetten om ernaar te kijken!
 
Ik heb nu eerst al een afspraak met leo's autoservice voor a.s. donderdagmiddag.
Kan altijd nog naar XT motorsport gaan mocht het niet opgelost zijn.

Maar ik heb een sterk vermoeden dat het wel goed komt en dat het de draagarmrubbers zijn want vandaag viel mij ook op dat als ik mijn handen van het stuur haalde en ik gaf dan half gas dan gaat de auto gelijk linksaf en laat ik gas los dan gaat hij langzaam terug naar rechts.
Met constante snelheid is dit niet.
Ik denk dat de rubbers zo slap zijn dat dit ook de trilling veroorzaakt zodra er kracht op gezet word dmv gas geven.
Donderdagmiddag a.s. weet ik meer en zal ik het hier posten.
 
Ik heb nu eerst al een afspraak met leo's autoservice voor a.s. donderdagmiddag.
Kan altijd nog naar XT motorsport gaan mocht het niet opgelost zijn.

Maar ik heb een sterk vermoeden dat het wel goed komt en dat het de draagarmrubbers zijn want vandaag viel mij ook op dat als ik mijn handen van het stuur haalde en ik gaf dan half gas dan gaat de auto gelijk linksaf en laat ik gas los dan gaat hij langzaam terug naar rechts.
Met constante snelheid is dit niet.
Ik denk dat de rubbers zo slap zijn dat dit ook de trilling veroorzaakt zodra er kracht op gezet word dmv gas geven.
Donderdagmiddag a.s. weet ik meer en zal ik het hier posten.

Dit noemen ze ''torq steer''
oftewel sturen door kracht (tractie).
komt simpel omdat je differentieel niet de verdeling volledig op kan vangen,
daardoor wil je rechter wiel sneller dan links en trekt ie dus aan je stuur.
 
Volkswagen  Polo AW GTI  2.0 TSI 200PK 
als ik mijn handen van het stuur haalde en ik gaf dan half gas dan gaat de auto gelijk linksaf en laat ik gas los dan gaat hij langzaam terug naar rechts.
Met constante snelheid is dit niet.

Dit noemen ze ''torq steer''
oftewel sturen door kracht (tractie).
komt simpel omdat je differentieel niet de verdeling volledig op kan vangen,
daardoor wil je rechter wiel sneller dan links en trekt ie dus aan je stuur.

heeft vrijwel elke auto met wat vermogen op de voorwielen last van.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Volkswagen  Polo AW GTI  2.0 TSI 200PK 
Gisteren ben ik dus bij leo's autoservice geweest.
Allereerst het subframe verwijderd en de draagarmrubbers verwijderd.
Die originele waren me slap zeg pfff ongelooflijk.
Goed...die dus vervangen voor de powerflex rubbers en dat was meteen goed voelbaar.
Nu moet je echt kracht zetten om er iets beweging in te krijgen.
De draagarmen weer aan het subframe gemonteerd en omdat de boel toch los lag even naar de binnenste homokineten gekeken.
Daar zagen we aan de linkerkant een klein vettig streepje op de versnellingsbak en de hoes was ook ietsjes vettig.
Toen de aandrijfas los gehaald en toen merkte we gelijk al dat deze niet makkelijk meer kon bewegen.
Toen de rechter los gemaakt en ook daar ging die niet zo soepel meer zo als het hoort.
Zullen we ze dan gelijk vervangen of niet?
Ik zeg ja het ligt nu toch los. Dus werd er nog even flink actie ondernomen om 2 homokineten te krijgen.
Het was al 3 uur in de middag dus dat werd spannend.
Uiteindelijk waren er een uur later 2 stuks aangekomen en konden we weer aan de slag.
Het waren bouwpakketten. Eigenlijk technisch lego voor gevorderden maar uiteraard is dit na wat tobben goedgekomen.
De hele handel dus weer gemonteerd en proef gaan rijden.

En jaaaaa het hele probleem is opgelost.
Geen trilling meer bij gas geven.
Geen gehobbel bij constante snelheid.
En als ik nu vol gas geef en mijn stuur heel losjes beet heb blijft ie ook weer rechtuit rijden.

Hij rijd weer als van ouds maar eigenlijk nog een tikkie beter door de powerflex draagarmrubbers.
Hij stuurt een stuk directer.

Ben er ontiegelijk blij mee want nu kan ik met een gerust hart naar de worthersee over 3 weken.
Het was weer een super service van leo's autoservice. (de naam zegt het al)
 
Ja idd.
Op zich wel snel zou je denken na 4 jaar en 31000km maar ik rij vrij laag en daar kan het originele spulletje niet zo goed tegen blijkt.
De originele hoesjes zijn van plastic en die er nu opzitten zijn vol rubber van de homokineten.
Dus als het goed is gaan deze iets langer mee.
 
mijn auto moet er tog ook aan geloven,
nieuwe draagarmrubbers.
er komen a2 rubbers in.
waarschijnlijk is dan bij mij het torque steer ook weg.
en die trillingen die er zinds de verlaging zijn enzo.
 
Volkswagen  Polo AW GTI  2.0 TSI 200PK 
A2 rubbers zijn ook goed.
Die zijn ook massief.
Het torque steer is dan zo goed als weg.
Ligt ook aan het wegdek hoe dat loopt natuurlijk en hoeveel vermogen je onder de motorkap heb liggen. (in mijn geval 185pk)
En die trillingen zijn helemaal weg.
Je zult merken hoe snel je ineens stuurt en dat hij ook ietsjes minder overhelt in bochten.
 
Wat was de oorzaak het het trillen? Waren het de draagarm rubbers of de aandrijfassen?

Mijn stuur trilt ook sinds een paar weken. Heb er nieuwe banden op gezet, wielen gebalanceerd en de auto uitgelijnd. Maar hij trilt nog steeds.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!