Sport luchtfilter

zelfs dan wordt er hooguit 2 of 3 pk aan het blok gewonnen lijkt me, zeker met een kleine motorinhoud.. aan de wielen blijft hier niks merkbaars van over. Voordeel is wel het geluid wat iets kan verbeteren
 
Tja, misschien inruilen voor een nieuwe.... hahahaha.

Ik heb die website bekeken van de DSG dokter maar dat is ook vrij prijzig, tevens is er nog niets bekend van de 7 traps DSG bij hun. Kosten...
 
Een openluchtfilter wil je helemaal niet hebben op je moderne Polo, alle sensoren springen in foutcode's wegens afwijkende waardes tevens zorgen deze filters vaak voor vervuilde gasklephuizen met alle vervelende gevolgen vandien, slecht stationair,bij vrieskou op de snelweg bevriezende gasklep, uitvallen, moeilijk starten. Ik heb redelijk wat van die dingen er af mogen slopen, gasklephuizen reinigen (of geheel vervangen) en de zaak daarna weer in basiswaardes kunnen zetten.

TIP : OPEN LUCHTFILTER NOOIT DOEN

Inlegfilters van K&N zijn wel prima, gewoon originele filter er uit en K&N er in.
 
De helft van jouw verhaal klopt toch niet hoor!

Sensoren gaan niet zomaar op foutcodes springen !?!
Daar het je een MAF sensor voor die meet de (betere) luchtwaardes en past het management aan.
Wat wel kan als je een luchtfilter hebt met olie (bv. k&n 57i) dat de MAF sensor na verloop van tijd vuil wordt en dus niet goed meer kan meten.
Olie die door de filter geraakt en in contact komt met de MAF sensor = MAF naar de kloten

En de lucht die je aanzuigt is even warm/koud als dat je met een normale luchtfilter zou doen dus bevriezende onderdelen is maar een vreemd verhaal.
Waar denk je dat je originele filter de lucht aanzuigt ? Juist ja rechtstreeks van buiten aan de bumper.
(en dat is de koelste plek ooit waar je lucht kan aanzuigen)
Dus problemen die met de koude te maken hebben zou je ook met de originele opstelling hebben.

Hoe kouder hoe liever zelf, koude lucht is kleiner wat wil zeggen dat in eenzelfde oppervlakte meer zuurstof kan zitten bij koelere lucht tov warmere lucht.
Hoe meer zuurstof hoe vlotter dat de motor (kan) werken.

Grootste fout die mensen maken bij openlucht filters is dat ze warme lucht van in het motorcompartiment aanzuigen wat juist negatief is voor de prestatie.
Goed afschermen van warme delen en een goede aanvoer van buitenlucht is crusiaal bij zo een opstelling.
Een 2de probleem is overvloedig gebruik van de olie op de filter wat MAF problemen met zich meebrengt.
En aangezien dat rechtstreeks invloed heeft op het motormanagement kan je de problemen wel al raden...
 
We hebben het over benzine auto's jij hebt volgens mij een diesel dat werkt toch allemaal weer net even anders, zeg maar heel anders. Jij hebt geen gasklep, het toerental wordt bepaald door de inspuiting van de diesel hoeveelheid.

Betreffende benzine auto's: De bevriezende gasklephuizen is iets wat wel degelijk voorkomt google er maar eens op. Het originele filterhuis is veel beter ingericht op de winter kou en warme zomers. Veel koude lucht, kan het gasklep huis in de winter wel degelijk doen bevriezen even googlen had je al een hoop info kunnen bezorgen:

Hier zo even iets van Google afgeplukt:

The second reason is to keep the throttle body from freezing. Yep, that's right. I said freezing. As in ice forming inside the throttle body.

Anyone who lives where it gets cold in the winter has heard of "wind chill". It'll be 0° with a wind chill of -10°. As the air moves through the throttle body, the same wind chill affects the inside if the throttle body(dat is dus het gasklep huis). Under certain conditions, such as high humidity, condensation will form inside the throttle body and the moving air will freeze it. This ice will keep building up until it chokes off the air supply and the engine dies.

By running hot coolant through passages in the throttle body, it keeps the throttle body warm and prevents this ice from building up.

Some early fuel injected engines did not have heated throttle bodies and ice formation was such a problem that heated throttle bodies were retro fitted at the dealerships.


Een Polo heeft overigens geen verwarmd gasklephuis en daar kan het dus nog eerder bij optreden, zeer koude en natte winters zoals we die de afgelopen tijd hebben gehad kunnen al voldoende zijn.


Over de sensoren kan ik kort zijn veel auto's hebben een nox sensor die zit over het algemeen in het luchtfilterhuis. Veel mensen weten geen raad met het ding als ze een openluchtfilter plaatsen met als gevolg dat het ding er ergens bij bungeld en zijn functie verliest, rare waardes geeft enz. Met alle gevolgen vandien.

Met je verhaal over koude lucht ben ik het helemaal eens, daarom zit er op turbo motoren ook een intercooler maar daar heb je het wel over een gesloten systeem tussen de warme turbolucht en het gasklephuis/inlaattraject.
 
Klopt mijn uitleg gaat idd voornamelijk over diesel motoren.
(maar ik ben er van overtuigd als je het goed opbouwd en rekening houdt met wat er kan misgaan,
het zowel op een diesel als benzine goed kan werken)
Maar of de prestatie opweegt tegen het werk/kosten is wat anders...
Persoonlijk ben ik ook niet overtuigd daarvan anders had ik er al eentje. ;)

Hoewel om eerlijk te zijn ik dat wel een vergissing van vw vindt.
Wat doen ze dan in omgevingen waar het makkelijk nog kouder dan bij ons wordt ?
Onze winters zijn koud maar minder dan -10 zien we zo goed als nooit.

Volgens jouw uitleg zijn diesels dus minder gevoelig voor zulke problemen ? :?:
 
Ja alleen hebben die weer andere problemen bij kou, denk aan vlokkerige diesel, gloeiproblemen enz... nou ja zo kun je voor alles een probleem verzinnen natuurlijk.

Behalve misschien meer geluid ben ik er van overtuigd dat bij onze "relatief" standaard motoren een openluchtfilter meer problemen geeft dan dat het winst brengt.
 
Let wel bij een auto die nog in de fabrieksgarantie loopt, volgens mij is dat op dit moment iedere Polo 6R. De importeur/ dealer geeft geen garantie(motorisch gerelateerd) op auto's waar tuning aan heeft plaatsgevonden, dat wil zeggen, bij chiptuning, sportfilters e.d. dat is inderdaad heel zielig maar ze trekken ergens een streep. Het is heel lastig te achterhalen of defecten veroorzaakt zijn door de tuning/wijzigingen aan de auto of door eventuele productiefouten. Ik werkte bij VW toen chiptunen nog redelijk in de kinderschoenen stond, de importeur heeft in het begin (toen het nauwelijks voorkwam) vaak kunnen opdraaien voor fouten veroorzaakt door foutief geprogrammeerde software (denk aan te hoge turbodruk, pingelende motoren enz.)
 
mwah, bij problemen simpelweg oude filter terugzetten en dan naar de dealer gaan ;)
en zit zelf alvast voor de ABT chip te overwegen dus dan is dat garantie gedoe ook opgelost :twisted:
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!