Spiraal lampje + motormanagement

Goedemorgen allemaal!

300km geleden heb ik een Polo aangeschaft uit 2011. Heel erg blij mee, alleen ik ging voor het eerst de snelweg op en het lampje van een spiraal begin te branden.

Bij brezan even een additief gekocht, later kreeg ik het probleem weer maar dit keer met een motor management lampje. Je voelt dat de auto toch een beetje inhoud.


Voertuig net uitgelezen met mijn laptop. Kreeg de code 16251, zelf heb ik al van alles opgezocht wat het kan zijn maar ik vind nauwelijks wat. Ik las hier en daar iets met een stekker van een turbo sensor even er af en erop doen. Ook las ik iets over turbo slang controleren op lekkages.

16251 is volgensmij turbodruk verlies toch? Kan dit veel kwaad om er mee te rijden? Ik moet nog naar de garage ermee mocht ik het zelf niet gauw op kunnen lossen.

Weten jullie hier wat meer van?

Alvast bedankt voor je inspanning!!C2AFDA2C-04B7-4369-8212-DF16BAD48C79.jpegC2AFDA2C-04B7-4369-8212-DF16BAD48C79.jpeg
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 75pk 
Extra: Ik weet dat als het spiraaltje aan blijft dat er iets anders aan de hand is dan dat het knippert. In dit geval knippert die en is het een probleem in de engine management system.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 75pk 
meeste kans van slagen: Turbodrukslang. deze gaat vaak kapot bij de 1.2TDI. Dit is zichtbaar doormiddel van zweterij bij deze slang.

Locatie:
Als je voor de motor staat, rechts van het blok. Loopt net over het differentieel van de versnellingsbak heen. Deze slang is het flexibele deel tussen de turbo en de harde kunststof buis die naar voren richting de intercooler loopt.

Overigens wil de N75 ook nog wel eens defect raken, maar gezien de leeftijd vermoed ik een turboslang die gaar is.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
meeste kans van slagen: Turbodrukslang. deze gaat vaak kapot bij de 1.2TDI. Dit is zichtbaar doormiddel van zweterij bij deze slang.

Locatie:
Als je voor de motor staat, rechts van het blok. Loopt net over het differentieel van de versnellingsbak heen. Deze slang is het flexibele deel tussen de turbo en de harde kunststof buis die naar voren richting de intercooler loopt.

Overigens wil de N75 ook nog wel eens defect raken, maar gezien de leeftijd vermoed ik een turboslang die gaar is.

Is het wat ik met mijn vingers aanraak? Die ziet er verder oké uit.

hoewel een wat dikkere slang iets eronder wel zweterig eruit ziet.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    1.6 MB · Weergaven: 54
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 75pk 
De zwarte dikke slang zweet wel. Morgen gaat hij sowieso naar de garage maar altijd iets er van leren is nooit verkeerd.

p.s. voertuig stond op een boerderij voor aankoop. Heel veel stof en zand voor een 9 jaar oud voertuig. Heb het meeste ook al met de hand schoongemaakt maar ben daar nog niet klaar mee. Wellicht dat dit extra handige info kan zijn, iets wat gevoelig kan zijn tegen viezigheid. Zo ver ik het zie, gok ik een kapotte N75. Bij beetje gas los stottert hij ook lichtjes, kan ook lmm zijn las ik, maar even afwachten denk ik.

Morgen weet ik sowieso meer, hopelijk kan ik anderen er ook mee wijzer maken met het zelfde issue.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    922.6 KB · Weergaven: 42
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 75pk 
De zwarte dikke slang zweet wel. Morgen gaat hij sowieso naar de garage maar altijd iets er van leren is nooit verkeerd.

p.s. voertuig stond op een boerderij voor aankoop. Heel veel stof en zand voor een 9 jaar oud voertuig. Heb het meeste ook al met de hand schoongemaakt maar ben daar nog niet klaar mee. Wellicht dat dit extra handige info kan zijn, iets wat gevoelig kan zijn tegen viezigheid. Zo ver ik het zie, gok ik een kapotte N75. Bij beetje gas los stottert hij ook lichtjes, kan ook lmm zijn las ik, maar even afwachten denk ik.

Morgen weet ik sowieso meer, hopelijk kan ik anderen er ook mee wijzer maken met het zelfde issue.

De foto van dit bericht heeft een deel van die slang erop staan (rechter deel van de foto lijkt deze slang te zijn)
is zelf te vervangen, wel rotklusje, maar do-able
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Als je de code reset komt de storing gelijk terug?
Zoja dan is het waarschijnlijk niet een lekke intercooler slang.
Dan moet je eerder denken aan de turbo actuator of luchtmassameter of n75 klep of iets in die richting.
Maar als ik jou was zou ik hem ff met vcds laten uitlezen zie je vaak net wat meer.
 
Volkswagen  Golf 7 GTE  | Polo 6R 1.6 TDI 203pk 370nm stage 3 (verkocht) 
Als je de code reset komt de storing gelijk terug?
Zoja dan is het waarschijnlijk niet een lekke intercooler slang.
Dan moet je eerder denken aan de turbo actuator of luchtmassameter of n75 klep of iets in die richting.
Maar als ik jou was zou ik hem ff met vcds laten uitlezen zie je vaak net wat meer.

thanks voor je reactie. Heb vcds geprobeerd maar werd gefrustreerd via macbook op vmware windows 10 . Morgen 8:30 staat ie bij de garage, wou ff n75 gaan meten, bij 1800 toeren stottert hij een beetje. We gaan ‘t zien, ik houd iedereen op de hoogte!
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 75pk 
  • Leuk
Waarderingen: Sal
Ik heb sinds 3 dagen precies hetzelfde probleem als ik harder als 110 begin te rijden krijg ik vermogenverlies en begint spiraal lampje te knipperen.
Anwb gebeld die zij dat het niet de turbo was want die had geen speling en de egr ook niet want er kwam geen zwarte rook ben zelf niet erg handig dus misschien iemand idee wat het zou kunnen zijn ?
Volgende week gaat die naar VAG techniek dus hopelijk is het dan opgelost.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
Ik heb sinds 3 dagen precies hetzelfde probleem als ik harder als 110 begin te rijden krijg ik vermogenverlies en begint spiraal lampje te knipperen.
Anwb gebeld die zij dat het niet de turbo was want die had geen speling en de egr ook niet want er kwam geen zwarte rook ben zelf niet erg handig dus misschien iemand idee wat het zou kunnen zijn ?
Volgende week gaat die naar VAG techniek dus hopelijk is het dan opgelost.

Ik heb een hekel aan de ANWB!

Maar dat even terzijde, het was bij mij een turbo slang die gescheurd was.

op dit moment heb ik weer het zelfde probleem (15.000km later) maar het is dit keer niet de turbo. Mijn inlaat spruitstuk is er van af geweest en de pakking zit niet meer goed, dus ik ga er een nieuwe op zetten.

Dit probleem kan van alles zijn, het is in ieder geval zo dat hij geen juiste druk heeft, bij mij komt er in dit geval te veel valse lucht bij.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 75pk 
Ja bij het uitlezen stond druk regelaar ofzo verder rijdt die prima zolang je niet snelweg rijdt.
Volgende week word er naar gekeken hoop dat het bij mij ook een slang is dan zal het ook best wel meevallen met de kosten.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
Ja bij het uitlezen stond druk regelaar ofzo verder rijdt die prima zolang je niet snelweg rijdt.
Volgende week word er naar gekeken hoop dat het bij mij ook een slang is dan zal het ook best wel meevallen met de kosten.
Houd nog wel rekening met montage kosten. Bij mij was het gratis, want ik ken die man en ik liet gelijk onderhoud doen.

Ik laat mijne morgen nog voor de zekerheid bekijken. Weet 99% zeker dat het dit keer mijn inlaatspruitstuk is die niet goed aansluit.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 75pk 
Houd nog wel rekening met montage kosten. Bij mij was het gratis, want ik ken die man en ik liet gelijk onderhoud doen.

Ik laat mijne morgen nog voor de zekerheid bekijken. Weet 99% zeker dat het dit keer mijn inlaatspruitstuk is die niet goed aansluit.
Ja heb er zelf niet heel erg veel verstand van maar had rekening gehouden met 100-150euro als het een slangetje zou zijn.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!