Snelheidsverschil grotere velgen en krakend geluid bij drempels

Heyhoi!

Een tijdje geleden ben ik voor mijn polo 9n van 14 inch velgen naar 17 inch velgen gegaan. Hier zaten 215/40/R17 banden om, maar omdat die glad waren kon ik een gebruikte set van 225/45/R17 banden overkopen. Ik hoorde al een tijdje geluid bij het rijden over ruwe wegen, maar dit leek erger na het monteren van de grotere velgen/banden. Ik hoor een luid krakend geluid bij het rijden over drempels en af en toe bij het rijden in bochten aan de voorkant van de auto. Op https://vimeo.com/1099177118?ts=0&share=copy heb ik een video geplaatst waar dit duidelijk te horen is.

Begin januari heb ik mijn stabilisatoren vervangen en een maandje geleden heb ik beide draagarmen op de vooras vervangen i.v.m. een kapotte draagarmrubber, dus dat kan ik al uitsluiten als oorzaak. Mijn veren zien er voor en achter nog hartstikke goed uit en de schokdempers zien er eigenlijk ook wel goed uit, op wat roest en kapotte aanslagrubbers na. Ook werd me verteld dat mijn banden te groot kunnen zijn voor de 9n, waardoor hij tegen de wielkuipen zou komen. Bij inspectie bleek dit linksachter inderdaad het geval te zijn (plaatwerk is met hamer teruggeslagen en wielkuip is met hittepistool teruggebogen), maar waren er geen beschadigingen te vinden op de andere wielkasten of banden. Ik neig hierdoor dit ook uit te sluiten, maar ben nog wel van plan de wielkasten uit te rollen en dunnere banden te halen. Ik heb een foto toegevoegd van hoe de polo op de nieuwe wielen staat.

Ik heb wel nieuwe toplagers, veerpoten, schokdempers en aanslagrubbers voor de vooras en achteras, vooral omdat ik denk dat het gerammel wat ik al een tijdje hoor nog wel eens aan de toplagers zou kunnen liggen. Denken jullie echter na het horen van het geluid dat dit inderdaad aan de schokdempers/toplagers ligt, of denken jullie dat het nog ergens anders aan zou kunnen liggen?
Ook heb ik gehoord dat ik een snelheidsverschil zou kunnen hebben na het nemen van grotere velgen, maar kan hier geen berekening voor vinden. Weten jullie hoe ik dit bereken?polo side view.webp

Volkswagen  Polo 9n 
225/45/17 is sowieso veel te groot, 205/45/17 of 215/40/17 is dacht ik de max.
Als je iets getrokken banden wilt kan je nog iets smaller gaan, je kan hier ook even e.e.a. invullen om te zien wat het doet.

Volkswagen  Polo 6R 
calculator

velgenVelgen 1 (15X10 ET 28)Velgen 2 (17X8 ET 28)dynamisch
BandenBanden 1 (185/55 R15)Banden 2 (225/45 R17)dynamisch
Velgdiameter381.0 mm431.8 mm13.33%
Bandbreedte254 mm203 mm-20.00%
ruimte155.0 mm129.6 mm-16.39%
offset28.0 mm28.0 mm0.00%
Sectiebreedte185.0 mm225.0 mm21.62%
Zijwand101.8 mm101.3 mm-0.49%
Algemene diameter584.5 mm634.3 mm8.52%
omvang1,836 mm1,993 mm8.52%
Omwentelingen per KM545502-7.85%
snelheid60.0 km/h55.3 km/h-7.85%

Vw  Polo 
Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!