Slecht startende 6R 1.2TDI Polo Bluemotion uit 2011

Beste medeforummers,

Na de laatste grote beurt, olie verversen, filterwissel e.d. is de auto langzaam binnen enkele weken erg slecht gaan starten. Als ik 1 dag niet gereden heb, start de auto wel redelijk snel, binnen 2 a 3 seconden. Ook nu met kouder weer. Staat de auto een goede week stil, dan heeft de motor tussen de 5 en 10 seconden nodig en slaat dan pas aan. Hij blijft draaien totdat de motor aanslaat. Start ik na enkele honderden meters na die week stil gestaan te hebben opnieuw de auto (even wat ophalen uit een ander gebouw op mijn werk) dan slaat de motor meteen aan. Ik rijd eigenlijk louter en alleen snelweg met deze auto. De auto heeft nu ongeveer 124000 km gelopen. De auto rijdt goed op de weg. Reageert goed op het gaspedaal. Ik rijd er ongeveer 2100 a 2200 toeren mee op de snelweg.
Ik kan zelf de auto niet uitlezen, maar op mijn dashboard brand ook geen storingslampje,

Wie kan mij op weg helpen naar een oplossing? Zelf denk ik aan lucht in de toevoerleiding naar de diesel inspuitpomp. Hoe langer de wagen stil staat, hoe meer lucht in de aanvoerleiding.
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4 TDI 
Ja, denk van wel, want tussen 5 en 10 seconden de startmotor laten draaien lijkt mij dat je een sterke accu hebt. Het starten van de motor gaat regelmatig en niet met aflopend toerental. Ik heb de accu niet gemeten. Kan je me uitleggen wat ik los moet maken. Er lopen meerdere draden vanaf de accu, zit onder een klep. Of is het simpel meten aan de 12V aansluiting op de middenconsole? De eerste accu zit er nog in. Heb zonet 12V onbelast gemeten. Ik neem aan dat je wilt weten wat de spanning is als ik de motor start? De spanning zal dan in zakken. Hiervoor heb ik hulp nodig van een tweede iemand die de auto voor me start en ik meet. Kom ik morgen op terug. Dank je wel voor de reactie.
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4 TDI 
Het brandstoffilter moet ik morgen (bij daglicht) even bekijken. Is toch die grijze bus met 2 slangen er op? Zit links voor. Kan ik de bovenkant straffeloos demonteren de ring evt goed doen en weer de bovenkant vast zetten? Mijn oude diesel (peugeot 205 diesel) kon ik met een balgje ontluchten. Hoe gaat dit met dit type auto?
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4 TDI 
Hallo Ed,

Deze slangen kun je niet straffeloos demonteren. Dit omdat er dan lucht in het systeem komt, en dat zul je moeten ontluchten via de pc. (ODIS) Het is wel mogelijk zonder ontluchten, maar beter niet.

Edit: het brandstof filter is inderdaad die metalen bus met 2 leidingen, links voorin als je voor de auto staat.

Dat je 12V meet zegt niks over de conditie van je accu, deze is alleen te testen met een accu tester, of je moet de beschikking hebben over een ampere tang, dan kun je e.v.t de inwendige weerstand van de accu nog berekenen.

Wat ik in jou geval zou doen, check even onder de motorkap of er dingen zijn die je opvallen, zweten van leidingen enz. Mocht je niks raars tegenkomen, rijd even langs een garage die je accu kunnen testen en/of de auto uit kunnen lezen. Mocht er na het uitlezen nog niks duidelijk zijn, kun je altijd verder zoeken (en wij op het forum blijven met je mee denken). Dit is (voor nu) de weg van de minste weerstand...
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo  1.4 80pk 
Hallo Polovl,

Vandaag is de auto naar de garage geweest. 2 testen zijn uitgevoerd voor de accu en 1 x de auto uitgelezen. Geen foutcodes en de accu is okee bevonden. Dus na 33 euro verder nog geen duidelijk antwoord. De twee houders die aan de slangen zitten probeerde ik verder aan te drukken aan de filter.Die gingen ongeveer nog een halve cm verder er op. Ik weet niet of het hier aan gelegen heeft. De vorige filter had volgens mij een oranje ring (die was geplaatst na een terugroepactie van de VW garage). Deze is zwart. Verder heb ik niks geks gezien op of bij de motor.
 

Bijlagen

  • 20161110_094132_resized.jpg
    20161110_094132_resized.jpg
    413.6 KB · Weergaven: 34
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6C  1.4 TDI 
Hallo Ed,

Tja, dan word het een beetje lastiger. Helaas is het niet mogelijk om via het internet een goede diagnose te doen, maar ik probeer zo goed mogelijk mee te denken.

Het beste lijkt mij, om de auto bij een diagnose specialist aan te bieden of bij de VW dealer om hun een goede diagnose te laten stellen. Je kunt zelf wel van alles bedenken en laten vervangen bij een gewone garage of het zelf doen, maar vaak schiet je hier niks mee op.

Mijn 1e gedachten gaan uit naar de verstuivers (maar dit met zekerheid zeggen kan ik ook niet). Mogelijk lekken ze een heel klein beetje waardoor het na enige tijd een tijdje duurt voordat er diesel in de verstuiver is.

- Je zou de verstuivers laten kunnen testen bij een diesel specialist. (maar dan ben je zelf weer diagnose aan het stellen, wat mogelijk op niks uit kan draaien).
- Je zou contact op kunnen nemen met de dealer of er meerdere gevallen bekend zijn met de zelfde symptomen als bij jou polo. Vaak zijn ze bereid om met je mee te denken aan de telefoon, of krijg je iemand van de werkplaats aan de lijn. Denken ze niet mee, bel gewoon een andere dealer.

Succes! Houd ons op de hoogte
 
Volkswagen  Polo  1.4 80pk 
Dank je wel voor je reactie. Ben bij de officiële VW dealer in Deventer geweest. Dus niet bij een universele garage. Het wordt prijzig als ze echt alles moeten gaan diagnosticeren. Ik blijf nu ermee doorrijden en ik zie waar het schip strandt. Zolang de motor start is het voor mij goed. Een echt uitmuntende dealer kan ik in mijn omgeving niet vinden. Bedankt voor het meedenken.
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4 TDI 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!