Servicebeurten VW POLO 1.4 16V 63KW

Hallo allemaal,

Mijn polo heeft de volgende onderhoudsbeurten gehad:
1x op 11.500 kms in 2010 (geen longlife) & in de vw garage
1x op 39.000 kms in 2014 (juli & geen longlife) bij een bosch car service center
de auto is nieuw gekocht in 2010 en ik heb hem 2dehands aangeschaft in 2014.
de eerste keer in 2010 dat ie een onderhoud heeft gehad was in een vw garage en was geen longlife net zoals de laatste keer in 2014.
normaal moest er volgens het boekje telkens keer een longlife onderhoud aan gedaan worden.
is het dan raadzaam om er volgende keer gewoon mee naar de vw garage te rijden voor een longlife onderhoud?

Alvast bedankt voor jullie reactie!
 
Volkswagen  Polo  1.4 MPI 86 
Dat er geen longlife is gebruikt is geen probleem. Maar dan moet je wel aan de vaste intervallen van 15k houden. Die op 39k is dus veel te lang gewacht en is 4 jaar overgedaan? Is het service interval dan ook aangepast? Zijn er veel korte ritten mee gedaan? Ik raad je aan om nu gewoon om de 15k of 1 jaar te vervangen en het oliepeil in de gaten te houden na goed gassen. + controleren op sludge vorming.
 
Laatst bewerkt:
Longlife (beurt) zegt voornamelijk iets over de Olie die is gebruikt bij de servicebeurt. Is er Longlife Olie gebruikt dan is de service interval 2 jaar/30.000 km. Bij andere Olie is de service interval 10.000-15.000 / 1 jaar. Afhankelijk van welk type VW auto je hebt kan dit uiteraard verschillen.

Zoals eddyfr aangeeft is het belangrijk dat je zelf alle vloeistoffen in de gaten houd (olie, remvloeistof, koelvloeistof), het liefst 1x per week op een vlakke ondergrond.
Dealer of universele garage is een vraag die elke autoliefhebber zich wel heeft gesteld. Belangrijkste is dat je hem ergens naar toe brengt waar je auto de aandacht krijgt die het verdiend. Denk hierbij ook aan het gebruik van olie en andere vloeistoffen die voorgeschreven zijn voor jou auto.
 
De auto komt oorspronkelijk uit de ardennen (de waalse kant), waar waarschijnlijk veel korte ritten zijn gedaan (berg op en berg af) en is daar ook onderhouden, volgens het boekje is hij dus zoals ik al zei al 2 keer naar de garage geweest voor een gewoon (klein) onderhoud. maar blijkbaar is mijn boordcomputer er niet aan aangepast (telde af vanaf 30.000 km) en ik zit nu op 15.000.
bij de Bosch garage zeiden ze dat ik 1x op een jaar moest terugkomen.
 
Volkswagen  Polo  1.4 MPI 86 
Als het mijn polo was, zou ik een v-power gaan tanken en er eens goed mee gaan rondrijden en gaan gasgeven (niet vergeten correct warmrijden) en de huidige olie als spoeling gebruiken. Zodat alle mogelijke condens eruit is en dan gewoon zo snel mogelijk nieuwe olie erin en oliefilter vervangen. MPI heb je het voordeel dat het geen directe inspuiter is, dus de benzine houdt je kleppen schoon. Olie vervuilt ook minder snel dan een directe inspuiter, maar korte afstanden blijven slecht en zeker als je 3-4 jaar gewoon dezelfde olie laat zitten... Ik zou er een 5W40 inkappen met 502.00/505.00/505.01 spec (geen LL dus) en dan om de 15k of 1 jaar vervangen. 504.00 is een LL voor benzine.
 
Laatst bewerkt:
Beste allen,
Ik bezit ook een 6R 1.4 16v. mijn vraag is hoeveel toeren die van jullie stationair draait. Ik heb ook zojuist de grote onderhoudsbeurt laten uitvoeren met de vraag of het stationair toerental omhoog geregeld kon worden (is nu (670tpm) en bij dit toerental zit er een licht geluidje in de motor wat bij 850 tpm weg is. En als ik dit doe (met mijn gaspedaal) lijkt de motor ook beter te lopen. Het gashuis is gereinigd door de dealer ,echter dit haalde niets uit. Maar nu zegt de dealer dat het toerental niet te regelen is. Weet iemand een oplossing?
 
ik heb er nog geen last van gehad, bij mij draait hij gewoon iets onder de 1000 toeren (normaal gezien toch) en ik heb geen nare geluiden.
wel hebben ze toen ze mijn auto aan het chiptunen waren de ontsteking aangepast en hij is onderin de toeren veel soepeler en ook stationair iets beter.
je kan ook gewoon raad vragen bij een andere vw garage?
 
Volkswagen  Polo  1.4 MPI 86 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!