schroefset monteren

hallo,

om een schroefset te monteren, waarop dien ik te letten bij de voorste vering als ik deze monteer?
is dit gewoon boven en onder de bouten/moeren losmaken en de poot weghalen?
of dien ik op veel meer te letten?

ik heb vorig jaar op mijn golf 2 een schroefset gemonteerd, dus is niet de eerste keer, maar wel bij deze auto :)

alle tips/foto's/helpende handen zijn welkom Big Grin

mvg
 
Volkswagen  polo 6r  1.2 
en waarom? om te bovenste schalen veilig te kunnen verwijderen?
voor zover ik zie, zitten deze al bij mijn schroefset

of is dit om de veer te 'verkleinen' om zo de demper in te 'veren' om deze makkelijker te verwijderen?


mvg
 
Volkswagen  polo 6r  1.2 
Ik ben geen expert, maar ik denk dat chucknorris een gereedschap bedoeld die er voor zorgt dat je veel gespannen blijft. Mocht je de veren gaan vervangen en je gebruikt geen spannen dan kan de veer los schieten als je de demper verwijderd. Erg gevaarlijk dus. Met een veerspanner kun je hem er dan veilig afhalen en rustig laten ontspannen.

Dit is een veerspanner:
veerspanner.jpg
 
Ik ben geen expert, maar ik denk dat chucknorris een gereedschap bedoeld die er voor zorgt dat je veel gespannen blijft. Mocht je de veren gaan vervangen en je gebruikt geen spannen dan kan de veer los schieten als je de demper verwijderd. Erg gevaarlijk dus. Met een veerspanner kun je hem er dan veilig afhalen en rustig laten ontspannen.

Dit is een veerspanner:
veerspanner.jpg

Niks persoonlijks hoor, je hebt inderdaad gelijk. Maar die dingen zijn rond uit rotzooi
Dit :
dJqoNZi.jpg
is een veerspanner. En ja, zonder gebruik van het juiste gereedschap klapt een veer van de veerpoot tijdens demontage. Ik heb er al eens één uit het plafon gehaald in de werkplaats ( en die bevond zit op 10M! hoogte!).
 
Volkswagen  Polo BlueGT  1.4TSI 
de veer hoeft niet vervangen te worden he.
de huidige poten gaan er compleet van onder en er komt een schroefset onder, dus alles wordt vernieuwd.
daarom dat ik de veerspanner al wat raar vond :)

mvg
 
Volkswagen  polo 6r  1.2 
de veer hoeft niet vervangen te worden he.
de huidige poten gaan er compleet van onder en er komt een schroefset onder, dus alles wordt vernieuwd.
daarom dat ik de veerspanner al wat raar vond :)

mvg

Dan is een veerspanner idd niet nodig. Als je de die ringen helemaal naar beneden schroeft, kun je zonder problemen je schroefset in elkaar zetten.

Je kunt 15min voordat je begint alle bouten en moeren inspuiten met WD40.

Ik zou eerst alles beneden losmaken voordat je de 3 boutjes onder de motorkap losschroeft. Zo krijg je de veerpoot makkelijker los uit de naaf.
 
dinsterzz hoe ga jij dat doen met de keuring? tegenwoordig mag je niet meer zelf een schroefset plaatsen want je moet een attest hebben dat het door erkende is geplaatst, zonder dat attest geraakt je auto niet door de keuring ;)
 
ik heb een blanco attest en een goede garage die dat voor mij invult :)

echter is vandaag alles niet vlot verlopen..

voor de achtervering heb ik de dempers niet kunnen vervangen, want voor elke 'piston' heb je een speciale torx sleutel nodig, en die kon ik dus niet losmaken,
zelfde probleem voor vooraan om alles terug vast te maken. zelfs met een vise-grip kon ik dit niet oplossen.

ook voor de rechtervoorkant moet de ganse fusee eraf om de poot te kunnen verwijderen, je kan de boel niet genoeg laten zakken want je aandrijfas zit tegen je driehoeksophangingsding Big Grin.
dus maandag naar de garage bellen, en dan zelf in de garage assisteren met hun materiaal :)


moraal van het verhaal: als je niet alle speciale gereedschap hebt, is het geen beginnen.

mvg
 
Volkswagen  polo 6r  1.2 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!