Schokbrekers

Ruud9N

Premium lid
Net voor Oud&Nieuw ben ik bij de KwikFit geweest voor een gratis check-up.
Men vertelde mij dat de schokbreker RV niet meer helemaal goed is. (nog maar 60%)
Tevens gaven ze, op mijn verzoek, een prijsopgave waar ik (zachtjes gezegt) nogal van schrok.
2 nieuwe schokdempers (weet niet welk merk), montage en opnieuw uitlijnen: € 468,--.

Graag jullie mening want dit soort bedragen ben ik helemaal zat.

Wil niets speciaals, gewoon wat er onder hoort te zitten.

Volkswagen  '03 Polo 9N 
Waarom uitlijnen? T zou kunnen hoor maar persoonlijk nog nooit gedaan bij een schokdemper vervangen.
Als het te duur wordt kun je ook zelf je veerpoot demonteren en die meenemen naar een garage.
Vervolgens de garage de demper laten vervangen, veer spanner en dergelijke is namelijk wel nodig voor dit klusje.
Poot weer monteren, is een aardige kosten besparing dacht ik zo.

Schokbreker test bank doe ze waarschijnlijk niet hebben.

Stelletje oplichters blijf ik het vinden!
Kan je beter naar een universele garage gaan.

En aangezien je de schokbrekers loshaal zal ik wel even de uitlijning bekijken!

Ik heb er ook niet zo'n hoge pet van maar he, het was een gratis check en mijn ruitenwisservloeistofreservoir (wat een woord) zit weer vol. :P

Ze hebben inderdaad niet zo'n testbank maar dat hebben veel garages niet meer zeiden ze.
De check zelf was ook zo klaar ondanks dat ze een paar punten konden overslaan.
Had er daarom ook niet echt veel vertrouwen in.
Wagen is wel heel even op de brug geweest, echt heel even.

Ze zeiden uitlijnen omdat ze alles los moesten halen en het dan niet meer goed in elkaar zit.

Starksy: ze hebben op de hoek van de wagen gedrukt en hij kwam snel (of niet snel) omhoog. (weet niet meer precies wat hij heeft gezegt)
Echt een officiele meting kan ik dit niet noemen. :(

Namens mijzelf en mijn bankrekening, dank voor jullie reacties, ik zal eens wat offertes laten maken.

Mijn wagen moet in April weer APK gekeurd worden.
Kan deze hierop afgekeurd worden?

Weet niet meer precies wie het zei maar iemand heeft mij "verteld" (keuringsrapport?) dat de schokdemper niet meer 100% was.

De 7e (dacht ik) gaat hij naar de VW dealer voor een gratis wintercheck. (ik houd van gratis als het maar wel goed gebeurt)
Tip: meld je aan bij www.mijnvolkswagen.nl dan krijg je een pasje met voordeel waaronder deze check.

Volkswagen  '03 Polo 9N 
Na de eerste zin stopte ik met lezen... KwikShit :( Die gasten moet je nog geen boutje laten aandraaien serieus.

Wat krisrock zegt, nog even een second opinion. :)

Seat  Leon SC FR 
Dat is wel heel raar dat ze op de auto gaan duwen elke auto veerd anders.

Dus dat kan al niet bij ons op de zaak hebben we zo een testbank! En geloof mij we hebben em meer dan 2 jaar en hebben er 2 autos mer afgekeurd dus zo snel gaan ze niet kapot!

Ik denk zelf, omdat de check gratis was dat ze dingen gaan overdrijven om zo toch geld aan jou te verdienen.

Als ik jou was, zou ik even dezelfde test uitvoeren die Kwikfit ook heeft gedaan.

Druk de auto naar beneden bij het zijpaneel en laat de auto direct los. Zodra deze naar boven veert en niet meer beweegt is er niks aan de hand, en kun je de schokdempers gewoon laten zitten.
Als de auto naar boven veert en daarna nog een paar keer op en neer beweegt, is de schokdemper niet goed meer.

Herhaal dit ook aan de andere zijde.

Uitlijnen moet wel degelijk na het vervangen van een onderdeel dat relevant is voor de ophanging. Door het los halen van de bouten verander je de wielvlucht. Stel je deze niet af naar de fabriek-specs dan slijten je banden overmatig hard af. Teven 468 is niet een een heel raar bedrag, als je bedenkt dat je toch gauw een anderhalf tot twee uur bezig bent (incl uitlijnen), schokdempers van een gerenomeerd merk zijn nou ook niet bepaald goedkoop.

Oh en ik werk niet bij Kwikfit :p

Volkswagen  Polo BlueGT 
ik had het nog nooit gedaan en deed het ook in ongeveer 2 uur. dus dan moet een monteur het veel sneller doen. (uitlijnen was niet nodig bij mij)

Anderhalf tot 2u voor 2 dempers en uitlijnen? Ik steek een complete schroefkit rondom en uitlijning in minder dan een uur. En dat is dan zeker geen haast klus.

Ja, bij Fiat ben je meestal wel zo lang bezig, mede doordat het spul lekker vast zit geroest.

Volkswagen  Polo BlueGT 
Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!