Saunaaa pff

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jeeeson
  • Startdatum Startdatum
J

Jeeeson

Halloo,
Ik heb sinds deze week dat me verwarming een eigen wil heeft.
ik heb hem ongeveer op 20 staan en het word opeens echt een sauna in de auto.
Zet ik hem helemaal koud dan veranderd er niks.
Iemand enig idee? In de winter rijden met een verwarming die zijn eigen wil heeft en het raam open maken is niet echt leuk

groetjess

Als je een climatronic hebt moet je de auto even laten uitlezen, misschien dat er sowieso iets te vinden is. Klinkt als een (bijna) kapotte kachelthermostaat.

Als het de climatic is (de variant met draaiknoppen) kan het ook zijn dat de knop van de temperatuurregeling 'dol' is. Als work-around werkte het bij mij als ik de airco middels de A/C knop uitschakelde, de draaiknop op koud zette en daarna de airco weer inschakelde. Op die manier blies ie weer koud. Als ik de temperatuur dan echter weer wat opschroefde (tot over de helft) hoorde ik een klep dichtklappen en blies ie weer alleen hete lucht, de knop dan weer terugdraaien had geen zin. Uiteindelijk heeft de dealer het gerepareerd zonder onderdelen te hoeven vervangen door de draaiknop weer 'in 't lood' te zetten en vast te zetten met wat ze 'extra bevestigingsmateriaal' noemden.

Probleem hadden ze echter nog nooit eerder gezien.

Ik heb de climatic. Is er op een of andere manier te zien aan de instrumenten hoe die dol kan zijn. want ik denk zelf ook dat het dat is...

Helaas niet, het gewoon een mechanisch defect. Als je hetzelfde probleem hebt als ik destijds, is de plastic draaiknop aan de binnenzijde (dus onzichtbaar achter het bedieningspaneel) losgeschoten van het metalen steeltje waar ie op gemonteerd zit, niet iets wat je uit zou kunnen lezen verwacht ik.

Ik heb het onder garantie bij de dealer laten maken maar het leek me geen buitengewoon moeilijke reparatie verder, de knop hoeft volgens mij alleen opnieuw, en in de juiste stand, (ik verwacht met lijm of kit) worden vastgezet aan het metalen steeltje. Je zou kunnen proberen het afdekplaatje voorzichtig los te klikken (al dan niet door eerst de draaiknoppen er loodrecht uit te trekken) en te kijken of je een beschadiging of barst aan de achterzijde van de de plastic draaiknop kan zien waardoor de knop slipt en het dan zelf opnieuw te bevestigen.

Maar allemaal op eigen risico dus, als het niet enigszins soepel lukt zou ik toch een garage of de dealer opzoeken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb de climatic. Is er op een of andere manier te zien aan de instrumenten hoe die dol kan zijn. want ik denk zelf ook dat het dat is...

Ik denk bijna haast zeker voor 100% dat je stelmotor V68 kapot is, is bij mij ook kapot gegaan en had toen het zelfde probleem. Op deze website kan je vinden hoe je deze evt. kan vervangen.
Beste klus overigens.

Volkswagen Polo 2003: Verwarming (Climatronic) geeft te warme lucht (Problemcar.nl)

Stelmotor nieuw kost ongeveer bij de dealer 130 euro, ik heb er mn hele dashboard voor uitgebouwd, dan kan je er wat makkelijker bij maar je kan hem ook op een andere manier vervangen.

Ik zou eerst even beginnen bij het uitlezen van je auto dan kan je kijken of de stelmotor defect is/niet meer goed werkt.

Ja ik hoop toch dat het dat is. Enige nadeel is ik werk door de weeks. dus dan straks me moeder maar eens lief aan kijken of ze mijn auto wilt laten uitlezen.

Ik heb ook getracht de stelmotor uit te bouwen. Een van de stappen, zoals beschreven in website hierboven genoemd, is het demonteren van de "Halter des KGS" (de houder van de stuurbekrachtiging module). Als je niet weet hoe dat precies zit (zoals ik) is dat een klote taak, mede omdat je half liggend op zijn kop in de voeten ruimte ligt. Die houder heb ik er dus uiteindelijk ook uit getrokken waarbij hij kapot gegaan is. Van andere fora lees ik soortgelijke verhalen daarover.

Om nou te verkomen dat anderen dat ook hebben:wat je moet doen is die clip indrukken op het driehoekige gedeelte zie afbeelding.
backside-of-clip.jpghouder.jpg

Nu wilde ik ergens die houder vervangen maar kan het onderdeel niet vinden waar ik normaal mijn spullen koop. Waar kan je dit soort onderdelen het best bestellen?

Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!