Ruitenwisserpomp vervangen Polo 9N3

Hallo mijn ruitenwisserpomp doet het helaas niet meer. Mijn eerste vraag is weet iemand welke zekering het is? En de tweede vraag is er een eenvoudige manier om deze te vervangen zonder de hele bumper er af te moeten halen.
Alvast bedankt voor de info
Gr Henk
 
Volkswagen  Polo  1.4 
Volgens mij heeft @Ruud9N deze ooit vervangen. Hij zal je wellicht kunnen helpen. Zekeringenschema is identiek aan de 9N.
Nee, die heb ik nooit vervangen maar er is wel iets mee gedaan. Op zich is het niet zo'n moeilijk werkje maar dat is alles als je weet hoe het moet. Bumper hoeft voor het vervangen van de pomp er niet van af. Van de zekeringen weet ik niets aangezien de pomp nog wel iets deed.

How-to:

1. Onder de voorbumper zit een plaat, die maak je deels los aan de bestuurderskant.
2. Haal je linkerwiel eraf.
3. Haal ALLE schroefjes uit je wielkuip. Denk er aan dat je ze echt allemaal eruit haalt want ze kunnen heel goed verstopt zitten. VW is niet zo slim geweest om die een andere kleur mee te geven waardoor ze nu niet opvallen.
4. Haal de wielkuip er helemaal uit. Als dat niet soepel lukt, niet gaan wringen o.i.d. Je bent dan waarschijnlijk ergens toch een schroefje vergeten. En als je hem er dan toch uit hebt, maak gelijk even alles goed schoon. Achter deze kuip hoopt zich heel veel vuil op, zeker richting de bestuurdersgedeelte. Kan zomaar een kilo rotzooi zijn.
5. Hoe je de pomp eruit haalt, dat weet ik helaas niet aangezien die van mij helaas niet vervangen is.
6. Nadat je alles gedaan hebt controleer je goed of alles werkt.
7. Zet alles weer in omgekeerde volgorde terug maar met beleid. Als je zeker weet dat alles goed zit, dat de randjes mooi aansluiten e.d. zet je alles vast. Succes.

Mocht je tijd en zin hebben dan kan je er misschien een fotoreportage van maken en die op het forum zetten. ik was helaas niet in staat om dat zelf te doen.
 
Volkswagen  '03 Polo 9N  1.4 55kW/75PK. 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!