RNS310 geluidsregeling

In mijn polo heb ik de RNS310 zitten met de mediabox.

Werkt allemaal perfect.
Alleen 1 ding waar ik me aan stoor is het volume.

Als ik radio luister en bijvoorbeeld op volume 5 luister is het goed te doen.
Schakel ik nu over naar media (cd-usb-ipod-etc.) dan is het geluid stukken harder.
Bij setup staat het geluid op zacht ingesteld maar het niet het zelfde niveau.

Iemand een idee hoe ik dit wel goed krijg zodat mijn hart wat langer mee gaat?
 
Dit heeft te maken met de bitrate die de muziek heeft die je via CD/MDI afspeelt. Als de muziek origineel is heeft die een .AAC of zelfs een .AC3 bestandsformaat. Deze werken met meer audiosporen en bereiken dus een helderder maar ook scherper geluidsniveau dan een FM radiospoor. Tevens wordt je FM meestal nog gefilterd om ruis te onderdrukken.

Download eens voor de gein hetzelfde nummer met verschillende bitrates en speel ze allemaal af in de auto en probeer het formaat te vinden welke de meeste gelijk is met de radio geluid. Dan is je probleem weg
 
Als ik een originele muziek cd heb moet dit toch gewoon op hetzelfde niveau zijn als mijn radio volume?

Had het wel zo mooi gevonden dat dit rechtgetrokken kon worden.
Nu staan je haren overeind als je van radio overschakel naar cd.
 
Nee dit heeft dus te maken met de bestandextensie van een originele muziek CD. Deze bestanden zijn .AC3 bestanden, en hebben een bitrate van 256kbps, met 6 audiolagen (wat in de volksmond Dolby Surround genoemd wordt). Aangezien dit formaat niet door een ruisonderdrukker hoeven, zoals een radio wel, blijft deze bitrate ook op dit niveau.

FM radio komt nooit hoger dan een bitrate van 196kbps, aangezien dit signaal nooit continue op dit niveau zit, werken veel radio's met een ruisonderdrukker. Die regelt het niveau van geluid het beste af, en hierdoor is het geluidsniveau voor ons gehoor lager.

Zoals gezegd, test het eens uit. Pak die originele cd, rip hem met Windows Media Player op verschillende bitrates en kijk welk geluidsniveau voor jou het beste overeenkomt met de radio. Let wel, hoe lager je gaat met bitrate, hoe meer ruis je zal horen tijdens het afspelen van de muziek.

Persoonlijk gebruik ik altijd 196kbps muziek op mijn MDI systeem. Het geluidniveau is dan redelijk gelijk aan de radio. Mijn radio heb ik op 9 staan op de snelweg en mijn MDI op 8.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!