RNS 310 vervangen voor RCD 310

Beste forum-leden,

Om te beginnen wil ik mededelen dat ik dit forum al geruime tijd met veel plezier lees, en dat er veel motiverende opties en aanpassingen onder mijn aandacht zijn gebracht dankzij de vele how-to's en andere project-topics. Waarvoor dank!
Het is voor mij dan ook bijna zo ver: ik sta op het punt om een jong gebruikte Polo (08-2012) aan te schaffen. (Het aanmaken van mijn Garage moet dus nog heel even wachten :))

Om meteen maar met een vraagstelling in huis te vallen:
De Polo is vanaf de fabriek rijk uitgerust met een RNS 310, bluetooth telefoonvoorbereiding en de multimedia aansluitbox. Dat vind ik prettig want ik ben zeer te spreken over de RNS 310 maar helaas wordt deze mij wat te vaak gestolen (2x in 1.5 maand meegemaakt in een andere VW).

Nu is er natuurlijk de Navilock, maar ik heb het fenomeen "ik niet, jij ook niet" ook al meegemaakt (schroevendraaier door het beeldscherm omdat ze hem niet loskregen i.v.m. alarm) en ik verwacht bij de Navilock dus een compleet gesloopt dashboard als uitkomst. Dan rest er (helaas) weinig anders dan de RNS 310 op te geven en een stapje lager te gaan.

De RNS 310 vervangen voor een RCD 310
Klopt het dat de RCD stukken minder diefstalgevoelig is? En zijn de functies ongeveer gelijk aan de RNS op de navigatie na? In het kort; is het wel slim om deze wissel te maken of zou ik nog een stapje lager moeten gaan naar bijvoorbeeld de RCD 210 (of heeft die nog minder functies?). Ik ben sowieso geen fan van andere radio-merken want ik vind de Volkswagen series het beste in het interieur passen, dus een ander merk is ook geen optie.
Wat misschien nog wel belangrijk is om te vermelden: ik kan best leven zonder de navigatie in het dashboard aangezien ik mijn telefoon daarvoor kan gebruiken (en deze moet toch op het dashboard ge-mount worden).

Fabrieksgarantie
De fabrieksgarantie van de Polo loop tot 08-2016 en om die garantie te behouden moet het volgens mij bij de dealer gedaan worden. Heeft iemand enig idee wat de kosten hiervan zijn? Je zou denken dat het niet al teveel zou moeten kosten omdat ik een duurder exemplaar inruil, maar een dealer wist mij even snel te vertellen dat het niet zo werkt omdat ze zelf dan met een 'oude' RNS 310 zitten en een gloednieuwe RCD 310 moeten inbouwen.
Dat klinkt dus vrij duur voor een 'downgrade'.
Zou het mogelijk zijn om dit zelf te doen met behoud van de garantie? En maakt dit nog wat uit voor de verzekering? Want ik las ergens dat het nieuwe systeem dan niet gedekt zou zijn omdat het niet fabrieks-af in de auto zat.

Voor mijn idee lijkt het eigenlijk beter om gewoon te wachten tot ze de RNS 310 eruit jatten (wat binnen 1 maand sowieso het geval is) en dan een RCD 310 terug te laten plaatsen door de verzekering. Dan kost het me namelijk helemaal niets Big Grin Alleen heb ik natuurlijk geen zin in schade en gedonder in mijn auto.

Wat denken jullie?

Alvast bedankt voor jullie input!

Mvg,
LJNL
 
Allereerst welkom en proficiat met je polo.

Het is eigenlijk de rns510 die echt diefstal gevoelig is. De 310 en 315 worden minder gestolen. Wat het 'probleem' is met polo's die af fabriek een navigatie systeem hebben is de antenne. Door het haaievinnetje zie je meteen welke navigatie hebben en welke niet. Ik denk dat het beter zou zijn om een gewone antenne te plaatsen en gps antenne achter je dasboard oid.
 
Bedankt IbifaHo, ik had inderdaad al eens gehoord dat ze 'spotten' op basis van de haaievinnetjes.
Maar ze gaan natuurlijk ook naar binnen kijken en dan zien ze de navigatie zitten. Dus alleen de antenne vervangen is niet genoeg vrees ik.

Deze antenne zit er nu op:
vin.JPG
 
Idd. Maar ik denk niet dat je met je 310 schrik moet hebben op diefstal. Ale ik weet natuurlijk niet hoe het in Nl zit maar hier in be wordt de 310/315 amper tot niet gestolen. Altijd de rns 510 en de rns 810.

Natuurlijk als je de navigatie niet gaat gebruiken kan je idd wel een rcd plaatsen die heeft, op navigatie na, dezelfde functies. Je bluetooth en media in blijven daarop werken.

Ik weet niet welke verzkering je gaat nemen en of diefstal erbij verzekerd is maar ik zou het riskeren om alles zo te laten zoals het is.
 
Nu je het zegt; het kapot geslagen (en achtergelaten) systeem was een RNS 310, en het eerder gestolen systeem (uit diezelfde auto) was een RNS 510. Zouden ze het scherm soms kapot geslagen hebben omdat ze teleurgesteld waren toen ze zagen dat het 'maar' een 310 was? Big Grin Als ik het me goed herinner was het frame van het dashboard nog niet eens losgemaakt dus ze zijn nooit begonnen met het losschroeven van het systeem..

Op zich is het wel de makkelijkste optie om het allemaal zo te laten en het maar even aan te zien want mijn verzekering dekt het allemaal. Maar alleen het idee al dat er tuig door mijn auto gaat staat me niet aan :mad:
 
Dat is goed mogelijk.

Ja ken het gevoel. In mijn vorige polo was ook ingebroken. Dat de gps weg was kon me eigl niet veel schelen maar idd gewoon het idee dat er iemand gewoon in je auto gezeten heeft. Dat de gps weg is is nog het minste. Erna moet je nog alle papierwerk in orde maken en als je pech het nieuwe zijruit laten steken. Ik had 'geluk' dat ze enkel de passagierszijruit hzdden ingeslagen. Bij de golf van de ouders van mijn ex vriendin was de passagierszijruit ingetikt en achteraan het kleine driehoekje ook.
 
Nu je het zegt; het kapot geslagen (en achtergelaten) systeem was een RNS 310, en het eerder gestolen systeem (uit diezelfde auto) was een RNS 510. Zouden ze het scherm soms kapot geslagen hebben omdat ze teleurgesteld waren toen ze zagen dat het 'maar' een 310 was? Big Grin Als ik het me goed herinner was het frame van het dashboard nog niet eens losgemaakt dus ze zijn nooit begonnen met het losschroeven van het systeem..
Dieven komen inderdaad vaker terug bij dezelfde auto omdat ze verwachten dat de RNS510 via de verzekering is vervangen door eenzelfde exemplaar. Hetzelfde geldt voor OEM Xenon koplampen.
 
Ik heb zelf een Polo GTI met de RNS310 en in 2 jaar nog geen enkel probleem gehad. Volgens mij is de polo sowieso iets minder geliefd dan bijvoorbeeld de golf of audi.
Vriend van me heeft een golf station en die heeft de navilock erop, puur omdat het moest vanuit de verzekeraar, praktisch voegt het niets toe.

Persoonlijk zou ik niet de RNS310 vervangen voor de RCD310 puur omdat deze misshien iets minder diefstal gevoelig is. De Golf 7 en nieuwe polo maken gebruik van het nieuwe navigatiesysteem, dus ik denk dat de diefstal van de oudere systemen minder gaat worden.
 
Nissan  GT-R R35  Yamaha R1 2004 
Goed om te lezen dat het dus wel goed kan gaan met zo'n systeem.

Inderdaad een goed punt, dat die nieuwe systemen nu in omloop komen. Die RNS310 is nu in feite 'oud' Stick Out Tongue

Ok, dan ziet het er naar uit dat ik het er maar op waag. Ben benieuwd ;D
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!