Reservewiel/thuiskomer

Hi,

Ik heb een reservewiel achter in de auto, net als zovelen. Vanwege de gele steker met max 80 km/h ging ik er vanuit dat het gewoon een thuiskomer is. Nu heb ik de band er laatst eens uitgehaald en wat blijkt, de band is hetzelfde formaat als mijn normale 15" winterbanden; 185/60 R15. Weet iemand waarom hier toch een gele sticker met max 50/80 km/h opstaat? De stalen velg ziet er verder ook normaal uit en is zover ik weet niet dunner of kleiner dan een gewone stalen velg. Zie ook de foto btw.

Thx
 

Bijlagen

  • IMG_5133-1.jpg
    IMG_5133-1.jpg
    306.8 KB · Weergaven: 14
Toevallig heb ik die ook en had ik dezelfde vraag gesteld.

Het schijnt dat ook mensen met 16 en 17 inch dezelfde velg + band hebben waardoor zij dus rustiger aan moeten doen.

Toevallig hebben wij dezelfde maat band en velg.

Aha, thx, dat klinkt wel logisch eigenlijk. Maar 15, 16 of 17" zouden dezelfde omtrek moeten hebben, alleen de breedte is anders. Blijkbaar is dit genoeg om hiervoor de max snelheid aan te passen..?

Dat zou in elk geval betekenen dat ik in de winter gewoon door kan rijden met 15" en alleen in de zomer moet opletten ;)
 
Ja dezelfde omtrek, maar je hebt aan 1 kant dus meer band dan velg, en de andere hebben meer velg dan band, waardoor het gewicht denk ik niet overal hetzelfde is waardoor je onbalans of iets kunt krijgen.

Schiet me niet neer, ben niet technisch, maar zo denk ik
Ja idd, zoiets zal het zijn. Nou goed om te weten iig. Het raadsel is ontrafeld, dus kan ik weer slapen vanavond, thx ;)
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!